De eclectic scene anno 2016

Lucas Boon | 17 december 2015
algemeen

Het mooie aan zoiets basaals als muziek is: het is van iedereen en het is vóór iedereen. Er gelden geen regels. Zeker in 2015 hoor je veel dj's hun beklag doen over de heersende 'hokjesgeest' in de huidige dance-scene. 'Ik maak gewoon muziek', is het antwoord wanneer ze gevraagd wordt naar welk genre ze nu eigenlijk aanhangen.

Urban

Maar eigenlijk is dit niets nieuws; pakweg tien jaar geleden liepen we hier al tegenaan. Hiphop (overwegend Nederlandstalig) stak de kop op in Nederland, maar ook stijlen als latin, r&b, bubbling, dancehall raakten ineens immens populair bij het grote publiek (zelfs minister Donner begon ineens te rappen). Men raakte het overzicht kwijt, want wat is nou wat? De term 'urban' (vertaling: stedelijk) leek de oplossing, wat zoveel moest betekenen als: straatcultuur. Typerend in Nederland in die tijd was het werk van The Partysquad: met De Bazen Van De Club pakten ze alle op dat moment populaire stijlen samen op één album. Maar ook het werk van bijvoorbeeld The Black Eyed Peas, Akon en Sean Paul stond hoog in de hitlijsten.

Geen pijl op te trekken

Inmiddels zijn we tien jaar verder en is er een en ander veranderd in het urban-landschap. Anders gezegd: urban bekwam zo’n term waar artiesten zich niet mee wilden identificeren, zoals dat met edm anno 2015 een beetje het geval is. Sterker: artiesten willen zich zoveel mogelijk verbreden. En zeker als je commercieel succesvol wil zijn; waarom zou je je dan vastklampen aan één en dezelfde stijl? Ofwel: hokjes zijn een big nono. Artiesten lijken een hekel te hebben aan de zogenaamde puristen die denken te kunnen bepalen wat (bijvoorbeeld) 'echte' hiphop is. Terecht overigens, want hoe meet je zoiets? Juist, dat lukt dus niet.
Of zoals Diplo als reactie op het succes van zijn monsterhit 'Lean On' gaf: ''Dat nummer kun je niet in een hokje plaatsen. We zouden niet eens genomineerd kunnen worden voor een prijs, want wat is het nu eigenlijk?' Goeie vraag, er is eigenlijk geen pijl te trekken om dat nummer. En dat is ook wat het zo goed maakt.

Enkele grote jongens


Major Lazer

Het dj-project van wereldster Diplo. Nog niet eens zo gek lang bekend, de eerste hit dateert van 2012: ‘Get Free’. De echte klapper zag natuurlijk afgelopen zomer het levenslicht: ‘Lean On’ - de track behaalde een top 10-positie in maar liefst dertig landen. En in Nederland stond 'Lean On' vier weken op #1.
Hit: ‘Lean On’ (2015)

Carnage

De Amerikaanse Carnage werkt samen met opvallend veel Nederlandse acts zoals Laidback Luke, Tony Junior en Hardwell. Een graag geziene gast op de grotere festivals en daar zal zijn charismatische verschijning ongetwijfeld ook aan bijdragen.
Hit: 'I Like Tuh' (2015) 

Chuckie

Niet meer uit het buitenland weg te slaan. Chuckie brak in het begin van het vorige decennium door in Nederland in het eerder genoemde urban-tijdperk. In een recent interview met Clublife Magazine liet hij weten over het tienjarig bestaan van zijn Dirty Dutch: ‘Mijn muziekstijl heeft natuurlijk als voordeel dat het heel breed is. House, electro, hiphop, party-bangers; ik kan overal uit kiezen.’
Hit: ‘Ballen Tot We Vallen’ (2003)

FeestDJRuud

De Limburger die al een aantal jaar lang alle Nederlandse clubs en festival platspeelt. Op zijn stijl is geen pijl op te trekken. FeestDJRuud krijgt het voor elkaar om binnen één uur 'Nigga's In Paris', 'Animals' en 'Smells Like Teen Spirit' te draaien - en hij komt er nog mee weg ook. Pakweg tien jaar zouden mensen raar opkijken; nu is het juist zijn handelsmerk. Jongens die Ruud steevast tegenkomt op feestjes zijn Dirtcaps, Mightyfools en Childsplay.
Hit: ‘Gas Op Die Lollie

New Wave

De jonge honden van New Wave, het project van Kees de Koning's Top Notch, vertoefden in maart 2015 in een huisje op Ameland (!) om daar een album op te nemen. Top Notch, van oorsprong een hiphoplabel, boekte flink succes met dit project. De oldskool heads echter zetten hun vraagtekens erbij: is dit wel hiphop? Maar dat is niet een heel relevante vraag; het zijn jonge gasten die rappen over dance-beats - niets meer en niets minder. En dat doen ze niet heel onverdienstelijk. Met als klapper natuurlijk het controversiële ‘Drank & Drugs’ van Lil Kleine en Ronnie Flex.  
Hit: Ronnie Flex & Lil Kleine – 'Drank & Drugs'

The Partysquad

De bazen van de club. Tegenwoordig ook meer in het buitenland dan in Nederland te vinden; Ruben en Jerry werken zelfs samen met acts als M.I.A. en eerdergenoemde Diplo.
Hits: 'Wat Wil Je Doen' (2005) 'Helemaal Naar De Klote' (2012)

Dyna

It’s Dynaaaa. 'When it comes to eclectic, Dyna is the wizard behind the wheels of plastic’, zo introduceert de dj zich zelf. En dat Dyna de tijdsgeest goed aanvoelt, bewijst hij wel met zijn eigen concept SEXEDUP; de populaire reeks feesten (overwegend in Amsterdam, Rotterdam en Almere) die steevast uitverkocht raken.
Hit: 'Round & Round' (2015)

 

Feesten

Tik Tak Eclectic Festival

Een populaire muziekstroming mag natuurlijk best zijn eigen festival hebben, zo dacht de organisatie achter Tik Tak Eclectic Festival. Heel veel meer urban dan de Amsterdamse Bijlmer wordt het sowieso niet. Wie daar dan allemaal opstaan? In een notendop: eerdergenoemde artiesten en nog veel meer.

Club Air

En waar moet je zijn op dit soort acts live te checken? Waar dat vroeger de Hollywood in Rotterdam was, is dat tegenwoordig Club Air in Amsterdam (waar tot eind jaren ’90 de beruchte iT huiste).

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws