10 dingen waarom EDM helemaal dood gaat

Wouter de Vink | 9 april 2016
algemeen

EDM

Sinds de laatste jaren is er vrij veel kritiek op de hele EDM-scene. Ghostproducer hier, overbetaalde dj’s daar en ga zo maar door. Terwijl er meer feesten en festivals zijn dan ooit tevoren en de aardbol wel meer dj’s dan publiek lijkt te kennen, denken sommigen dat deze opgeblazen ‘bubbel’ op het punt staat om te knappen. Hoe kan dat dan? Wij verdiepten ons in het wereldje van deze wijsneuzen en criticasters en zochten de momenten op die fataal zouden zijn voor de electronic dance music.

1. 'EDM legt het loodje door SFX'

Dit is volgens velen de boeman van de EDM. Het begon bij de plannen van Robert F.X. Sillerman, frontman van organisatie SFX. In 2012 liet het bedrijf weten een miljard (!) dollar te willen investeren in EDM-events. Zo kocht het onder andere ID&T en muziekportaal Beatport. Het bedrijf wilde echter te veel en de aandelen zakten in een recordtempo. Twee maanden geleden (februari 2016) vroeg het bedrijf het faillissement aan en zo wordt ook het grote Beatport te koop aangeboden. Fijne organisatie van die Sillerman, hè? Oordeel zelf.

Sillerman

2. Er is een gigantische overkill

Door diezelfde commercie binnen de industrie, is alles rond deze muziek booming. EDM is hot en iedereen moet ervan kunnen genieten (of er geld aan kunnen verdienen). Festivals poppen uit de grond als paddenstoelen, maar ook het aantal dj groeit tot ongekende hoogten. Iedereen is tegenwoordig dj, wat bij de meesten ten koste gaat van de originaliteit en creativiteit. Zelf nou zelf, dit lijkt toch heel veel op elkaar?

3. 'Drugs are bad, m'kay?'

De dood van een festivalbezoeker is altijd vervelend. De media staan er vol van en niemand zal zeggen dat dit goed voor het imago  van EDM is. In Amerika is er zelfs een ‘war on drugs’ ontstaan nadat de LA Times veertien drugsgerelateerde zaken op festivals onderzocht. Tegenwoordig kom je zulke berichten wel vaker tegen. Maar valt hier wel iets aan te doen? Naast dat het je eigen verantwoordelijkheid is, eigenlijk niet.

4. 'Het is allemaal veel te commercieel'

De stijgende populariteit van deze muziek lijkt geen einde te kennen. Waar festivals vroeger ‘underground’ waren, heeft nu iedereen weleens te maken met dit dance-fenomeen. Al helemaal als zelfs de tv-reclames om deze muziek draaien. Tja, zo blijft er niks ‘undergrounds’ over. De reacties van het publiek waren dan ook niet al te best. Want zeg nou zelf: wat hebben dubstep (uit de tijd dat iedereen op en neer aan het hossen was) en snoep nou met elkaar te maken? Laat staan met een epileptische aanval (zie onderstaande video):

5. It's all about the money

Hoe meer mensen op je afkomen, hoe duurder je wordt. Met elke week wel een festival van meer dan tienduizend man, worden de top-dj’s stinkend rijk. Calvin Harris bijvoorbeeld verdient volgens Forbes meer dan 60 miljoen euro per jaar. Ter vergelijking:  het modale jaarinkomen van de Nederlander is 24.000 euro. Dat is 2.500(!) keer zoveel. Terwijl deze modale inkomens wel de tickets en dus het salaris van meneer Harris betalen. Ticketprijzen rijzen dan ook de pan uit.

6. Het wordt steeds meer mainstream

We hadden het eerder over de EDM-reclames. Maar met de komst van social media kun je al helemaal niet meer om het genre heen. Neem nou de ‘Harlem Shake’: iedereen ging het nadoen en vandaag de dag kom je het zelfs nog steeds tegen. Hiermee denderde de verandering van elektronische dansmuziek naar een subcultuur van massameme’s en trolls maar voort.

via GIPHY

7. Matige inzet van bepaalde dj’s

Er komt ook steeds meer kritiek op de skills van de dj’s. Een deel van het publiek vindt dat ze vergeten zijn om te draaien en dat de mannen achter de dj-booth alleen maar met hun handjes staan te zwaaien. Ook David Guetta krijgt het flink te verduren. Zo kreeg hij te horen dat hij alleen maar playlists/mixtapes draait en ook vloog het onderstaande filmpje de wereld over. Dj’s zouden tegenwoordig meer poppen dan artiesten zijn.

8. EDM verfilming geen succes

‘Als deze scene zo booming is, waarom maken we er dan geen film over?’ Dat moet de producent van de film ‘We Are Your Friends’ gedacht hebben. De naam is net zo flut als de film zelf en de bezoekers blijven dan ook weg. Sterker nog, volgens The Hollywood Reporter was de opening van de bioscoopfilm één van de slechtste in zijn genre. Er zit dus een grens aan het uitmelken van EDM.

9. Zeg maar 'dag' tegen de festivals

Het was wel een beetje te verwachten. Door het overschot aan feesten en partijen, kon je wachten tot het één ander zou gaan omvallen. Zo gingen TomorrowWorld en Knock Out al niet door, maar ook het nieuwe festival Area 51, waar veel van verwacht werd, trok de stekker eruit. Gekscherend werd er al gepraat over wie de V&D in festivalland gaat worden. Maar zo’n gekke gedachte is dit nou ook weer niet. De concurrentie is simpelweg moordend.

10. Waar is de oppositie?

Wie is dan de verlosser? Wie kan ons helpen voordat de hele bubbel ontploft? Daar is de oppositie natuurlijk voor. Zij willen de scene van de ondergang redden en de kwaliteit bewaren. You hate or love it, maar deze discussie zal altijd blijven bestaan. Ook wijsneus deadmau5 staat bekend om het bekritiseren van EDM en staat hiermee dan ook in de spotlights. Maar ook komische filmpjes als deze slaan de spijker op zijn kop.

Wat denk jij? Gaat EDM echt dood of valt het allemaal wel mee? Laat het ons weten!

Aanbevolen voor jou:
Geef je dj- en producers-carrière een kickstart bij Dutch D...

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws