Invista: 'Binnen drie jaar betaal je op festivals met je telefoon'

Rick Francissen | 3 augustus 2016
algemeen

Invista app

Eerder kon je al lezen over de vraag of muntjes op festival inmiddels achterhaald zijn of dat deze nog steeds noodgedwongen worden gebruikt. App-ontwikkelaar Invista claimt nu dat mensen binnen drie jaar op festivals alleen nog maar betalen met hun smartphone. Met de gelijknamige app InVista heeft het bedrijf een middel ontwikkeld waarmee evenementen in clubs, theaters en ook festivals aangenamer worden gemaakt. Dit doet het bedrijf met veel verschillende features die zowel voor de bezoeker als de evenementen organisator voordeel bieden.

LEES OOK: Muntjes op festivals, achterhaald of noodgedwongen?

Betalen op evenementen wordt met InVista makkelijker gemaakt door een digitaal bestelsysteem. Munten koop je via iDeal, Belfius of PayPal en worden op jouw account opgeslagen. Met je gekochte munten voer je op je telefoon zelf je bestelling in. Je kiest bijvoorbeeld vier biertjes en twee cola. Bij de bar wordt er vervolgens een op je smartphone gegenereerde code gescand en je hebt betaald. Kom je een muntje te kort, dan kun je aan een van je vrienden vragen of ze een muntje naar jou overmaken. Ook dit werkt met een QR-code die je op je scherm ziet verschijnen.

Welke voordelen biedt InVista jou nog meer

Naast het kopen van muntjes en betalen aan de bar met een QR-code heeft InVista meer functies. Deelnemende evenementen kunnen hun timetable en plattegrond toevoegen aan de app waardoor je alle benodigde informatie binnen handbereik hebt. Wil je jouw favoriete artiest niet missen, dan voeg je deze toe aan je favorieten met een alarm dat tien of dertig minuten afgaat voordat de artiest gaat optreden. Garderobe tickets zijn daarnaast ook niet meer nodig, je kunt je auto- of tentlocatie vastleggen zodat je deze niet kwijt raakt en je kunt altijd op de hoogte blijven van opkomende evenementen en hier ook je tickets voor kopen.

Alleen maar voordelen?

Vanzelfsprekend zijn de bovenstaande voordelen ook voor de organisator van een evenement erg handig. Minder ingewikkelde systemen, meer betrokkenheid en diepgang zijn voorbeelden van de voordelen van InVista voor organisatoren. Waar zij ook veel baat bij zullen hebben is de beschikbaarheid aan data die automatisch beschikbaar komt bij het gebruik van de app door bezoekers. Alles wordt tot in detail bijgehouden, wat voor eten en drinken mensen bestellen, welke artiesten zij bezoeken en in welke evenementen zij interesse hebben.

De grote hoeveelheid data die beschikbaar komt kan voor InVista nog wel eens nadelig werken. Alhoewel organisatoren juist heel veel kunnen afstemmen kan dit voor bezoekers afschrikwekkend werken. Net als met vele andere apps en sociale media slaat InVista in op je privacy. Michiel Baart, directeur van Invista, geeft aan dat hij niet verwacht dat dit veel problemen op zal leveren.

“De bereidheid is groot bij mensen tot 25 jaar en groeiende bij de groep oudere mensen. Wij doen bovendien niets met de data, die zijn exclusief voor festivalorganisatoren. Het is aan hen om binnen de ethische en wettelijke grenzen te blijven."

Of Baart zijn vermoeden daadwerkelijk klopt moet de komende jaren gaan blijken. Los daarvan heeft Invista nog een grote uitdaging om er zeker van te zijn dat festivalbezoekers over drie jaar met hun smartphone betalen. Het gaat hier om de internetverbinding  die vaak niet toereikend is op festivals. Je hebt hier zelf ongetwijfeld zelf ook ervaring mee, je zoekt je vrienden, stuurt een appje die vervolgens een uur later pas ontvangen wordt. Als dit al met een simpel tekstbericht gebeurd zijn de momenten waarop betaalt moet worden helemaal risicovol. Desalniettemin is het goed om te zien dat bedrijven op een innovatieve manier bezig zijn met apps, betalingssystemen en alles wat daar nog meer bij komt kijken.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws