Promotors willen uitbreiding naar Azië

Ivo Mollemans | 2 oktober 2016
algemeen

Dat Azië een interessante markt heeft met betrekking tot de dance industrie is de laatste jaren bij steeds meer promotors en organisatoren duidelijk geworden. Zo heeft Ultra dit jaar 350.000 bezoekers ontvangen, verspreid over acht edities in Azië. Alleen de ticket opbrengsten zorgden al voor een omzet van 29,5 miljoen dollar. Ook EDC en Electric Zoo hebben meegedeeld dat er Aziatische edities van de festivals georganiseerd gaan worden.

De kansen voor westerse bedrijven

Om meer duidelijk te creëren en de kansen op de Aziatische markt te vergroten kwamen op 29 september een hoop organisatoren en belangrijke figuren uit de industrie samen in Shanghai voor een conferentie. In de afgelopen twee maanden hebben een hoop organisatoren zich hierbij aangesloten. Zo reizen onder andere mensen van SFX en Insomniac af naar het Aziatische continent om de kansen te bespreken. Tijdens deze conferentie werden dan ook zowel de positieve kanten van de uitbreiding als de negatieve kanten besproken.

LEES OOK: Dekmantel festival breidt uit naar Brazilië

Azië zorgt voor een gigantische afzetmarkt

In 2016 was de globale waarde van de dance industrie een slordige 7,1 miljard dollar. Niet niks dus, zeker als je bedenkt dat er in de afgelopen drie jaar een groei heeft plaatsgevonden van 59%. Die groei is echter ook weer hard gestagneerd tussen april 2015 en maart 2016. In deze periode bedroeg de groei nog maar 3,5%. Deze stagnatie gebeurde terwijl de markt in Azië juist wél begon te groeien. De meest recente cijfers komen uit 2014 en in dat jaar was de waarde van de Aziatische markt ruim 950  miljoen dollar, wat neerkwam op 15% van de globale waarde. Deze waarde is de afgelopen jaren alleen nog maar gegroeid.

In eerste instantie lijkt het er dan ook op dat de positieve kanten zwaarder wegen dan de negatieve kante. Ongeveer 60% van de wereldbevolking leeft in Azië en de economie is er hard aan groeien. Dit zorgt voor een grote afzetmarkt. Toch is dit allemaal niet zo eenvoudig aangezien er een hoop cultuurverschillen zijn tussen de westerse wereld van de organisatoren en de Aziatische wereld van de nieuwe markt. De clubcultuur leeft al langere tijd in Azië, maar is beperkt gebleven in grootte. Dit komt bijvoorbeeld doordat de overheid van China het gebruik van sociale media verbied waardoor het voor artiesten en organisatoren moeilijk is om reclame te maken. Ook al worden deze maatregelen steeds soepeler, toch moet de grote aandacht nog getrokken worden.

LEES OOK: ALDA organiseert nieuw festival in Myanmar

Drugsbeleid

Daarnaast word er in veel Aziatische landen een veel strenger drugsbeleid gevoerd ten aanzien van westerse landen. De dance scene brengt echter veel drugs met zich mee, wat dan ook door veel overheden niet geaccepteerd wordt.

‘A lot of the international brands -- the Ultras, the Insomniacs -- are coming into markets where they're dealing with situations they've never encountered before. It's not an easy business to be in.’

Naast organisatoren van festivals komen er een hoop sponsoren op de activiteiten af. Zo heeft Budweiser 5 miljoen dollar gespendeerd aan promoties voor  het Storm Festival in China. Ook Heineken, Sony, Samsung en Mercedes Benz spelen grote rollen in de promoties van festivals.

Ook al moeten er nog een aantal zaken veranderen voordat dance volledig kan worden opgenomen in Azië, het vertrouwen is in elk geval erg groot in deze nieuwe markt. De organisatoren verwachten dan ook dat er een gigantische groei gaat plaatsvinden in de komende 2 á 3 jaar tijd.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws