Discogs: van de kast naar wereldwijd succes 

Mark Hofman | 22 maart 2017
algemeen


Discogs is op dit moment de grootste en meest succesvolle vinyl store die er bestaat. Maar dat is lang niet altijd het geval geweest. Waar Apple begon in een garage en Nike in een koffererbak, zo is Discogs ooit begonnen in een kast. Maar hoe groeide het bedrijf zo sterk door?

Het begin van Dicogs 

Tijdens een video call met Thump laat Kevin Lewandowski, eigenaar van Discogs, weten hoe het allemaal begonnen is. 

'I was living in an apartment building at the time that provided free T1 internet access, so I talked to management and they said it was fine. At one point, the server actually moved into the apartment manager's closet. He accidently kicked out the power cord once. Eventually I moved it to some place more stable.'

Maar liefst zeventien jaar later bevindt Lewandowski zich in een gigantisch pand, volledig voorzien van Aracade kasten, Pop art en dj set-up. Het is een droom die voor de eigenaar is uitgekomen. 

Maar waarom begon Kevin er überhaupt mee? Er gingen verhalen te ronde dat hij een tool wilde hebben zodat hij zijn eigen Techno-platen kon ordenen en bijhouden. Het begon dus allemaal met passie. 

'I was in my last two years of college when I started buying records. When I graduated, I bought turntables and started spinning. This was around the late 90s—before they had web forums—and I was on a couple music mailing lists where I'd ask questions about stuff like back catalogs or artist pseudonyms. All that information was just exchanged manually over email, kind of like what happens in record shops.'

En dat kon anders. Lewandowski bedacht een concept waarbij het gemakkelijker is om je platen bij te houden waarbij alles binnen één oogopslag zichtbaar is. 

'The idea really excited me, and I had a software background and had been writing code since high school, so I was interested in creating something. I took a stab at it and built something very simple. I took about six months, and then, in late 2000, I launched Discogs.'

Het succes van Discogs 

Het concept stond, de tool was gemaakt, maar nu moest het alleen nog gaan lopen.  

'Traffic was initially very low, but it was almost doubling every month around 2001-2002. I wasn't happy with my job at Intel, and realized I couldn't be there much longer, so I gave myself around six months. A little bit later, they offered voluntary severance to my group, so I'd be able to get about six months' pay to resign. It was a pretty easy decision. That was a big turning point; it gave me a lot of time to focus on the company.'

In die zes maanden bedacht Lewandowski een manier om geld te verdienen met zijn applicatie. Het begon met een premium service die een gebruiker ongeveer twaalf dollar per jaar kostte. Niet veel, maar het was tenminste iets. Toen Google Adsense op de markt kwam, gingen de zaken opeens hard. 

'When Google AdSense came out, that immediately provided like $3,000 a month, which was what I needed to pay all the bills and break even. It took about nine months to get to the self-sustaining point. When we launched the marketplace in late 2005, it was pretty clear within the first year that it was going to be big, and that that was where I should focus revenue-wise.'

Het Discogs van nu 

En nu, zeventien jaar later is het allemaal goed uitgepakt voor Kevin. Alleen al in 2016 steeg de catalogus met twaalf procent, met acht miljoen geregistreerde platen. Ook de verkoopcijfers gingen de lucht in met meer dan 6,9 miljoen verkochte platen. Discogs begon wellicht in een kast, maar is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste spelers op muziekgebied. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws