Dit vindt David Guetta zijn grootste prestatie als dj

Partyscene Redactie | 17 december 2017
algemeen

David GuettaScreencap uit de trailer van David Guetta's Paris 2018 trailer.

Onlangs publiceerde The Guardian een Q&A met David Guetta. De dj, inmiddels 50, gaat dit jaar op tournee door Europa en scoort momenteel hits met ‘Dirty $exy Money’, een samenwerking met Afrojack waarop ook Charli XCX en French Montana te horen zijn, en met ‘So Far Away’, een samenwerking met Martin Garrix. De vergetelheid heeft de Franse dj dus nog niet geclaimd, maar wat heeft hij volgens eigen zeggen, nu echt bereikt waar hij trots op kan zijn?

David Guetta: 'Dj-cultuur meer respect gegeven'

Op de vraag wat David Guetta nu ziet als zijn grootste prestatie, antwoordde hij dat hij de ‘Dj-cultuur meer respect heeft gegeven’. Een behoorlijk statement om te maken, aangezien ver voordat we van Guetta hoorden turntablists wereldwijd al volop bijdroegen aan het vergroten, verbreden en verdiepen van de dj-cultuur. Bovendien zijn zijn dj-skills geregeld onderwerp van kritiek, zoals de beruchte set op Tomorrowland 2012 waarbij de volume-sliders op zijn mixer geheel naar beneden geschoven waren terwijl de muziek doorspeelde. Ook heeft Guetta zelf toegegeven met playlists te werken in een interview met Beatport uit 2015:

‘Something crazy happened to me on the [first weekend of Coachella]. I’m using Rekordbox and Pioneer to play, and before I saved my playlist to my SD card, my computer crashed. So I just had to put all my music in a random order on USB sticks at the last minute, doing it really old school, scrolling to look for the records I wanted to play next.’

Is het random kiezen van platen echt ‘old school’, zoals Guetta beweert? Natuurlijk, als dj heb je bepaalde een-tweetjes tussen tracks waarvan je weet dat ze werken. Dat betekent gewoon dat je de inhoud van je (digitale) platenkoffer kent en weet welke combinaties prettig werken. Maar kom op, de tracks die je bij je hebt zou ook moeten leiden tot een natuurlijk gevoel voor het inmixen van een random track naar keuze op het moment dat je set daar om vraagt, toch? De basis van een goede set is deels ook het kunnen lezen van het publkiek als dj, en hierop on the fly anticiperen met een track die ook nog eens naadloos in je set past. Dat is niet makkelijk en vereist inderdaad skills.

Voorgebakken playlists, gecombineerd met de vaak verguisde auto-beatmatching-functies op CDJ’s, hebben weinig met skills te maken, en alles met toegang hebben tot exclusieve tracks en op het juiste moment op de juiste knop drukken.

Wat heeft David Guetta bijgedragen aan de dj-cultuur?

Nu is het makkelijk om Guetta af te doen als, zoals Deadmau5 het zo mooi weet te verwoorden, ‘knoppendraaier’. De quote hierboven wijst er wel op dat dat de manier is hoe Guetta nu draait, maar laten we niet vergeten dat hij al sinds eind jaren ‘80 van de vorige eeuw achter de decks staat en zijn eigen clubavonden organiseert. Dat is ver voordat de CDJ in 1994 zijn intrede deed, toen Pioneer de CDJ-500 lanceerde. Dat wijst erop dat Guetta in ieder geval echt wel de basis van het draaien onder de knie heeft, zelfs als dat slechts blijft bij beat matching en het kiezen van de juiste track door het lezen van de crowd. 

Maar wat heeft Guetta dan bijgedragen aan de dj-cultuur? Stiekem weten we het antwoord al, want het is mede, of misschien zelfs vooral, dankzij Guetta dat er hordes jongens en meisjes dromen van een carrière als dj. Zoals Nicky Romero tegenover Partyscene zei in het coverinterview wat we met hem hadden in 2013: ‘Ik kijk op tegen David Guetta omdat hij een van de weinig dj’s is die een popsterstatus heeft gehaald.’

Constante stroom nieuw dj-talent

Daar kun je als dj je neus voor ophalen, maar je kunt het ook positief bekijken. Immers, een cultuur is gebaat bij een constante toestroom van jong talent. Dat mede dankzij Guetta er een constante stroom aan producers- en dj-talent zich aandient, zoals zich laat zien door ellenlange rijen tijdens de demo drops op ADE of Dancefair, betekent dat de interesse voor het vak goed is aangewakkerd. Laten veel van deze jongens en meisjes zich verblinden door de ogenschijnlijke snelle lifestyle die met het vak gepaard gaan? Misschien ja. Ook zullen er veel zijn die gewoon geen genoeg talent hebben (maar er echt wel kunnen komen met het nodige doorzettingsvermogen en een beetje geluk) en de deur gewezen wordt bij de genoemde demo drops. 

Maar waar het eigenlijk om gaat, is dat de wil om dj te worden slechts het begin is. De aspirant-dj’s gaan zich mogelijk ontwikkelen tot iets nieuws en unieks, en zullen met een eigen stijl en input bijdragen gaan leveren aan de dj-cultuur. Daar hebben ze echt geen demo drop voor nodig trouwens, dat ligt enkel op de schouders van de creativiteit, wilskracht en durf van diegenen die dj willen worden. Hierbij komt ook een beetje geluk bij kijken natuurlijk, maar is dat niet met alles zo? 

 

The man himself David Guetta #538djhotel #ade2017 📸@setb

Een bericht gedeeld door Partyscene (@partyscenenl) op

David Guetta in het 538DJ Hotel tijdens ADE 2017. Fotografie: Setb party photography

Wat je ook van hem vindt, wat David Guetta heeft bijgedragen aan de dj-cultuur, is een mondiale interesse in het vak door als eerste dj een echte popsterstatus te behalen. Die status is niet hetgeen wat jong talent zou moeten willen nastreven (maar wat natuurlijk wel veelvuldig gebeurt), maar het vak die naar die status kan leiden.

Niet iedereen is een David Guetta, een Martin Garrix, een Afrojack of een Hardwell en daar moet je ook niet perse naar streven. Wat eigenlijk gewoon de beste attitude is, is om het draaien te leren omdat je het ontzettend leuk vindt en vanuit die interesse je voorliefde voor het draaien uitbouwen tot een mogelijke carrière. David Guetta heeft laten zien dat het kan, wat best een flinke bijdrage aan de cultuur van het dj-vak genoemd mag worden.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws