De meest beschamende momenten voor dancemuziek bij de Grammy’s

Mark IJsendoorn | 27 januari 2018
algemeen

Dit weekend worden de Grammy Awards uitgereikt, ook wel de Oscars van de muziek genoemd. Vanaf 1998 is er bij de Grammy’s ook een award in de categorie dancemuziek. Ongeveer een decennium nadat het genre ontstond dus. Ze deden het wel meteen goed: er was ook een prijs voor de beste remix. Maar een award voor het beste elektronische album liet tot 2005 op zich wachten.

Skrillex wint alle Grammy's

Je zou zeggen dat de ‘Academy’ zijn zaakjes in de loop der jaren beter op orde zou hebben, en zou begrijpen waar dance om draait. Toch voerden vreemde beslissingen eigenlijk altijd de boventoon. In 2012 was Skrillex nog de hippe nieuwe producer bij uitstek, maar dat hij met niet één, niet twee, maar alle drie de dance-Grammy’s naar huis ging, riep toch de nodige vragen op.

Wie the fuck is Al Walser?

Maar verreweg het meest beschamende moment kwam in 2013, toen naast grootheden als Avicii, Swedish House Mafia en Calvin Harris een artiest genaamd Al Walser werd genomineerd. ‘Al wie?’ vroeg de wereld zich af. Niemand had ooit van de artiest gehoord. De Facebook-pagina van Al had minder dan 2000 likes en de video van zijn genomineerde track was maar 7000 keer bekeken.

Uiteindelijk bleek dat Al Walser een onbekende artiest was die het lobbyspel simpelweg goed had gespeeld. Omdat hij een goed netwerk had in de muziekindustrie kende hij flink wat mensen die hun stem mochten uitbrengen bij de Grammy’s. Uiteindelijk heeft hij er weinig aan gehad: vijf jaar later heeft hij nog steeds niet meer dan 10.000 volgers op Facebook en een succesvolle artiest kun je hem absoluut niet noemen. Een goede muzikant is het ook niet. Kortom, van dance heeft de 'Academy' nog altijd geen verstand.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws