Review: A State of Trance Yearmix 2015

Nikki van der Wildt | 24 januari 2016
blogs

Het jaar 2015 is ten einde gekomen. Dit betekent voor Armin van Buuren dat hij van de laatste aflevering van zijn gelijknamige wekelijkse radioshow een yearmix maakt. Een twee uur durende mix compilatie op twee cd’s van meer dan honderd van de beste dance tracks van dat jaar. Een traditie die al sinds 2004 voortduurt. Het selecteren van al de tracks op dit album heeft Armin dan ook niet alleen gedaan. Fans konden ook dit jaar weer stemmen op hun ‘tune of the year’ waar hij op die manier weer populaire tracks uit heeft kunnen halen die het album absoluut niet mochten missen. Armin zelf heeft dit jaar ook zijn zesde studioalbum uitgebracht genaamd Embrace. Op dit album wilde hij graag zoveel mogelijk verschillende muziekstijlen ‘omarmen’ en hier een nieuwe sound mee ontwikkelen zonder de trance invloeden te verliezen.

De intro van de yearmix begint met een stuk uit een radioshow waarin trance muziek wordt gediscussieerd. Een komische sketch waarin luisteraars op een leuke manier kort uitleggen waarom of waarom ze juist niet van trance/edm houden. Met commentaar van een luisteraar als ‘I love listening to Armin van Buuren’ en ‘Blue Fear still gives me the Shivers’ begint de yearmix.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de tune of the year van 2015 is volgens de luisteraars geworden 'Anahera' van Ferry Corsten onder zijn alias Gouryella. Het is een van de beste tracks die het afgelopen jaar gemaakt is en deze is dan ook zeker terug te vinden op dit album. De uplifting melodielijn in het ruim zeven minuten durende nummer neemt je even mee naar een andere wereld.

Ferry Corsten over 'Anahera': 'After a long time I suddenly got the inspiration for this fantastic uplifting trance melody that had a big nostalgic feel for me. Everything came together in the studio just perfectly. Giving 'Anahera' the Gouryella alias was the only possible option for me.'

Los van de tune of the year komen we nog vele andere top tracks en grote namen tegen in de twee uur die deze mix duurt. Andrew Rayel, Cosmic Gate, Gaia, Aly & Fila, MaRLo, W&W en zelfs Hardwell komen allemaal voorbij. Er staan uiteraard ook veel nieuwe nummers van het nieuwe album van Armin zelf op. Een van deze nummers heeft hij samen gemaakt met Hardwell, 'Off The Hook'. Een bijzondere track waarin de progressive-house sound van Hardwell gecombineerd wordt met de trance sound van Armin wat resulteert in een uniek nummer.

Dan hebben we de Deem remix van 'Strong Ones', het nummer van Armin van Buuren ft. Cimo Fränkel. Naar mijn mening de beste remix die op dit album te vinden is. De track begint rustig, net als het origineel. Naarmate het nummer vordert weet de Argentijnse dj er zijn eigen trance sound aan te geven met een enorme drop die je niet aan zag komen. Heerlijke remix!

De cd met ruim twee uur aan muziek is te beluisteren op Spotify of te verkrijgen op de website van A State of Trance zelf. Ik raad iedereen die van trance/edm houdt om deze compilatie zeker te gaan beluisteren. Je gaat in een rap tempo door de ruim honderd nummers heen, wat ervoor zorgt dat er voor ieder wat wils is. Het gaat van een progressive house/trance sound met Hardwell tot trance met Jean-Michel Jarre en alle bekende en minder bekende artiesten die volgens de luisteraars en Armin zelf de A State of Trance Yearmix van 2015 hebben gehaald. Kortom, een heerlijk album!

Ook in 2016 wordt de radioshow weer wekelijks wereldwijd uitgezonden. Voor de echte liefhebbers is er nog het A State of Trance Festival in de Jaarbeurs in Utrecht op 27 februari!