het Evangelie van Harry Lemon

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
blogs

Laidback Luke: 'Jij bent toch de uitvinder van het woord Kutclassic?'


Backstage in De Gigant te Apeldoorn kijk ik naar Joost van Bellen, die op een stoel zittende de eerste recensie van de Matthaus Passion Remix tot zich neemt. Hij leest zeer aandachtig en ik kijk naar Luke die naast mij staat. 'Vind je ook niet dat Joost steeds meer op Bach zelf gaat lijken?', vraag ik hem. Luke kijkt en zegt dat 'ie nog wat onderkinnen mist voor een volle gelijkenis, maar verder is 'ie een dead ringer voor Bach. 'mmm', mompel ik nog en bekijk nogmaals de CD met Bach's beeltenis, dan Joost, dan weer Bach. Joost draait zich zijn hoofd rechts naar de spiegel. 'mmm...'

Ik kan me haast niet herinneren dat we daadwerkelijk over de muziek van de 'Matthaus Passion - New Generation Remix' hebben gesproken. Misschien heel even in het begin, maar veel meer niet. Dat is voor een remix van een van 's werelds muzikale meesterwerken wel een beetje vreemd, maar gezien de inhoud - de lijdensweg en de kruisiging van Christus, eigenlijk ook weer niet.
Ik weet dat veel mensen bij de combinatie van Dimitri, Joost van Bellen, Laidback Luke, Don Diablo, Kraak en Smaak, Laidback Luke en ondergetekende, al snel fantaseren over de Hollandsche DJ Glamour en hun gesprekken over productietechnieken, Miami, het verloren gegane vinyl en al die geweldige gigs die tevoorschijn worden getoverd uit overvolle agenda's. Welnu, neen dus. Helemaal niet? Goed, een klein beetje dan; In Miami was het rotweer, Dimitri werkt met Logic 6 op een Mac en ik nog steeds met Logic 5.5.1 op een ouwe PC en we zijn het er allemaal over eens dat Yousendit een geschenk uit de hemel is.

Maar een ander geschenk uit diezelfde hemel, namelijk de Matthaus Passion uit 1728 van Johann Sebastian Bach, eiste toch alle aandacht op. Sowieso muzikaal natuurlijk. Nadat we volledig ingewijd waren middels allerlei workshops van experts, waren we ons vergewist van de importantie van dit heilige werk. Inmiddels wisten we alles van de kruisvorm die in de muziek verwerkt zat, alsmede alle eerdere 'remixen', die in voorgaande eeuwen zijn gemaakt, en verguisd.
Gaandeweg verdiepten we ons, naast de muziek, vooral in de inhoud. Met als gevolg dat DJ's en VJ's het vooral hadden over hoe vaak die haan nu kraaide en wanneer, de heftigheid van een kruisiging, boete en schuld en het vooral niet vergeten in te tunen op National Geographics onthulling van het Evangelie van Judas. Ik zelf, prietpraat verafschuwende pseudo-intellectueel, geniet hier wel van. En stiekem deed het me een beetje denken aan de tijd dat ik nog lid was van de kerkclub voor kinderen en elk bijbelverhaal met duizenden vragen in twijfel trok.
Die twijfel is trouwens nog steeds aanwezig. En dat was ook de twijfel die me deed twijfelen of ik wel mee moest doen aan deze 'New Generation Remix'. Eigenlijk waren er twee redenen om deze keer te bedanken; Ten eerste vanwege de muziek. Zo vind ik dat als iets goed is, je het met rust moet laten. Dat vind ik van mijn eigen werk (tut tut) en dus moet dat zeker gelden voor wat sommigen de mooiste muziek is, ooit geschreven: de Matthaus Passion. Ten tweede sta ik niet 100% achter dat Matthaus Evangelie. En het georganiseerde geloof in de vorm van religie heb ik al lang geleden verworpen.



Johann Sebastian Bach's Matthaus Passion krijgt nieuw jasje

Waarom ik dan toch meedoen? Hoewel het officieel een remix genoemd wordt, noem ik het eerder een bewerking. En na 1728 is er in onze westerse samenleving natuurlijk wel het een en ander veranderd, al lijkt het er sterk op dat de klok, ruw weg sinds september 2001, enigszins aan het teruglopen is. Maar goed, dat houdt in, dat we als seculiere, zelfstandig vrije kunstenaars anno 2006, een eigen interpretatie van het verhaal kunnen geven, zonder opgelegde dogma's die er in Bach's tijd natuurlijk wel waren.
Wat me uiteindelijk over de streep trok om het na die eerste keer in 2003 weer te doen, was de uitdaging. De muzikale uitdaging welteverstaan. En al wordt het nooit mooier dan het origineel uit 1728, dan heb ik er als muzikant toch wat van geleerd. Bovendien vond ik die eerdere remix voor verbetering vatbaar. En een leuke bijkomstigheid is dat mensen die nog nooit Bach hebben gehoord, nu de kans krijgen om met dit genie kennis te maken op een toegankelijke en ook nog eens goedkopere manier. Koop maar eens twee kaartjes voor een officiele uitvoering. Al zal dat geld wel besteed zijn uiteraard.

Na twee uitvoeringen in Groningen en Apeldoorn, kan ik zeggen dat het geheel niet onaardig is geworden. Het is toch altijd maar afwachten. Iedere DJ heeft met zijn eigen team VJ's afzonderlijk van elkaar gewerkt en dan moet je maar hopen en afwachten dat het als geheel klopt. Ik zal eerlijk zeggen dat ik na de eerste repetitie er een hard hoofd in had. Ik ben 'my worst critic' en verwacht van anderen hetzelfde. En dat is natuurlijk niet reeel.
Het moeilijkste in dit soort situaties is echter kritiek op elkaar hebben. Je werkt immers allemaal aan hetzelfde doel en je vormt een team. Los daarvan is jouw mening natuurlijk altijd subjectief. Wat de een goed vindt, vindt de ander minder en vice versa, dat zul je altijd hebben. Maar nu, na twee optredens, moet ik zeggen dat het toch allemaal op z'n pootjes is terechtgekomen. Al blijft het, doordat er zoveel mensen bij betrokken zijn, een compromis en voor verbetering vatbaar. Het zal me daarom ook niet verbazen als we binnen afzienbare tijd weer bij elkaar geroepen worden voor een re-re-mix.



Discipel Petrus speelt een rol in Harry's remix

Over mijn eigen gedeelte 'verloochening' ben ik zeer tevreden. Het is het stuk waarin de discipel van Jezus, Petrus, ontkent dat hij die man Jezus kent als hij wordt herkend door de menigte die Jezus wil kruisigen, precies zoals Jezus hem voorspelde. In dat stuk 'verloochening' zit de hit van de Matthaus Passion 'Erbarme Dich'; Een tot op het bot ontroerend stuk muziek, live gezongen door de prachtige altsopraan Maartje de Lint. 'Mijn' gedeelte bevat in totaal vijf stukken muziek en wordt ondersteund door werkelijk fantastische beelden van Persijn en Margit (PM). We hadden intensief samengewerkt en aangezien het net zulke perfectionisten zijn als ik, is het resultaat er ook naar geworden.
Laidback Luke en VJ artist Don Leo, die het gedeelte van de kruisiging op zich hebben genomen, zijn compromisloos te werk gegaan. Dit gedeelte is, zowel in beeld als geluid, zo heftig, dat ik nog steeds twijfel of ik m'n moeder wel moet meenemen naar de gig in Den Haag. Een stuk van Luke is zo goed, dat ik hem vroeg of hij wel eens gedacht heeft om het gewoon als een plaat te releasen. Zonder meer het meest spraakmakende gedeelte uit de Remix.
Maar ook de Dimitri-fans komen ruimschoots aan hun trekken. Samen met geluidskunstenaar Piet Jan Blauw die een zelfgemaakt theremin-achtig instrument bedient, creeert hij een aan B.E.S.T. anno 1993 denkende sprookjessfeer op vierkwartsmaat, zoals alleen hij dat kan. Echt heel knap.
Steve Rachmad klinkt ook hier als Steve Rachmad en dat is bedoeld als compliment. Samen met Luke de meest dansbare muziek uit de Remix Passion.
Don Diablo heeft het laatste stuk muziek gedaan, en volgens eigen zeggen heeft hij er subliminal messages in verwerkt. Zelf huiver ik altijd als zulke woorden worden gebruikt. Ten eerste zeg je het dan niet, en ten tweede kan het altijd een excuus zijn om te zeggen dat er wel iets in zit, maar dat je er dan toch niet vanaf weet, omdat het zogenaamd onderbewust is. Ik gun hem echter het voordeel van de twijfel omdat Bach's Matthaus Passion doorspekt is van verstopte symboliek en dan met name numerologie. En da's toch ook een beetje diabolisch. Zeker voor de tijd waarin het geschreven is.

We zijn terug backstage en Laidback Luke vertelt een van de VJ's dat de Filippijnse taal klinkt als een mix van Indonesisch gemixt met Spaans. 'Dan kan ik het ook spreken', zeg ik en roep 'Sate Ole!'. 'Jij bent toch de uitvinder van het woord Kutclassic?', vraagt Luke droogjes, waarop iemand de deur openzwaait; 'Nog vijf minuten voor aanvang!'. Misschien is het een 'heilig' werk, maar toen Bach het voor het eerst uitvoerde in 1729, zal het waarschijnlijk niet veel anders zijn gegaan. In gedachte zie ik hem zijn muziekschrift en dirigeerstokjes tevoorschijn halen, waarop het beeld vervaagt en ik Joost richting het podium zie lopen. 'Als iemand nog moet plassen, moet 'ie het nu doen!', hoor ik 'm roepen. Ik pak mijn CD en grinnik...

Harry Lemon

Matthaus Passion-remix, dit weekend:
vr 14 april Paard van Troje, Den Haag
Live optredens van: DJ's/producers: Joost van Bellen, Dimitri, Lemon8, Kraak & Smaak, Laidback Luke
VJ's: 00-Kaap, News, Meeus van Dis, Persijn Broersen + Margit Lukacs, Roel Wouters, SF&L
Zang: Maartje de Lint (alt)
Theremin: Piet Jan Blauw

za 15 april 013, Tilburg
Live optredens van: DJ's/producers: Joost van Bellen, Dimitri, Kraak & Smaak, Laidback Luke, Don Diablo
VJ's: 00-Kaap, News, Meeus van Dis, Persijn Broersen + Margit Lukacs, Roel Wouters, Don Leo, SF&L
Zang: Maartje de Lint (alt)

Harry Lemon
Bach
Bach-startpagina

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws