Heel erg maf!

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
blogs

Dance en commercie, tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden, dit tot ergernis van Ronald Molendijk. Wanneer hij zelfs een pizza op zijn favoriete draaitafel, de Technics SL 1210 MK 2, ziet rondbanjeren is de maat vol! "Dat ze reclamefilmpjes gaan maken waarin de clubculture zo plat gebruikt wordt, roept bij mij een bepaald gedrag op wat nog het meeste weg heeft van een Feyenoord-supporter in de Amsterdam Arena!"

Heel erg maf!

Ik ben op dit moment bezig om de laatste hand te leggen aan de inrichting van mijn nieuwe studio, eigenlijke onze studio, misschien nog beter: 'The Soulcave'.


Twee keer zo groot als de huidige hobbyspot en dit keer custommade naar onze eisen. Genoeg space om al mijn vinyl langs de wand te plaatsen en dan nog drie muren over hebben om alle retro keyboards van Soulvation's medeproducer en vriend voor het leven Jeroen Rietbergen te huisvesten. Vette spot, goed uitgelicht om mijn twee baby's neer te zetten. Twee zwarte SL 1210 MK 2, de koning van de draaitafel! Diep onder de grond weggestopt en voorzien van GROTE SPEAKERS! Natuurlijk weer in Rotterdam gevestigd en even voor de hand liggend ook weer in het centrum van mijn stad.

Dat inrichten doe ik thuis. I.Book op tafel en een stapel interieur, lifestyle, foto en studiotechniek-magazines ernaast. Kleuren uitzoeken, combineren met reis- en bouwfolders.
De juiste vibe creeren op mijn flatscreen, dat heeft wel wat...
Op de achtergrond heb ik MTV opstaan, mijn ogen worden om de paar minuten naar het scherm getrokken, telkens raak ik meer in de ban van het beeldbuis.
Het gevecht dat plaatsvindt tussen de videoclips en de verrichtingen binnen mijn nieuwe studio wordt steeds vaker gewonnen door het bewegende beeld. Om de paar clips zie ik video's langskomen waarin een 'hippe vogel' met een 'California pratend kutbaardje' achter draaitafels staat. Wat staan die gasten daar te doen?
Geluid aan! In allerlei clips staan dj's achter een draaitafel, koptelefoon profi-geklemd tussen hoofd en schouder. Het muzieksoort maakt geen fuck uit, newsoul, eurohouse, trance, pop, kylieshit, you name it!

Waarom?

Wat is de bijdrage aan de muziek van deze draaitafelridders?
Na vier clips in een halfuur te hebben beluisterd, begrijp ik er echt geen zak meer van.
Die mannen staan allemaal heel druk te mixen, alleen hoor ik het niet. Sterker nog: dezelfde plaat blijft gewoon spelen. Nu wordt mijn interesse echt gewekt. Een reclame voor pizza's waarin deze Italiaanse lekkernij uiteindelijk ook op de SL 1200 belandt.

ECHT WAAR HOOR!

Ik zit erbij en kijk ernaar.
Mijn liefde wordt door een reclamelul gebruikt om aan te geven dat het hip is om deze kleffe magnetronzooi op te eten. Natuurlijk, nu snap ik het ineens, daarom staan in al die clips dj's te mixen en met hun handen in de lucht te zwaaien. Dan is de plaat schijnbaar HIP! Mijn vak wordt gebruikt als marketingtool! Hoelang is dit g.v.d.g.v. (lees als: godverdegodver) al aan de gang? Aangezien ik dus bijna nooit thuis ben en daardoor zelden een 'clipstation' bekijk is dit misschien al tijden bezig.

Deze guys zien er allemaal hetzelfde uit, zonnebril op, korte frisse kop, haar rechtop, flitsende zilveren koptelefoon op het hoofd en zo'n maf klein pratend kutbaardje. Is dit ineens de standaard uitrusting van een dj? Denkt het publiek dan bij het zien van zo'n drukke meneer achter zijn 'wheels of steel' dat het product goed is? Ben ik dan tegen videoclips met draaitafels en dj's erin? Nee, natuurlijk niet! Sterker nog ik heb er in april van dit jaar zelf nog een opgenomen waarin ik skatend achter een draaitafel door Rotterdam trek.
Mijn verbazing gaat over de clips waar tijdens het maken van muziek helemaal geen dj of draaitafel aan te pas is gekomen. Popdeuntjes die door videoclips regisseurs worden voorzien van een lifestyle uiterlijk die ze in het weekeind hebben gezien.
Ik ben een beetje in de war over de sellout van mijn gereedschap, over het beeld dat er van onze liefde bij iedereen wordt gewekt door dit soort clips. Dat ze daar bovenop ook nog eens reclamefilmpjes gaan maken waarin de clubculture zo plat gebruikt wordt, roept bij mij een bepaald gedrag op wat nog het meeste weg heeft van een Feyenoord-supporter in de Amsterdam Arena!

Ik denk niet dat ze bij het ontwikkelen van SL 1200's jaren geleden ooit hadden kunnen bedenken wat ze daarmee allemaal zouden gaan veroorzaken. Mocht er nu een regisseur of reclamegoeroe dit stukje tekst van mij lezen dan heb ik nog een tip.
Pioneer heeft net een nieuwe cd-speler op de markt gebracht, deze spelers gaan de draaitafel het vuur aan de schenen leggen. Maak bij je volgende clip daar gebruik van, dan ben je echt HIP!

RM 2002

Reageren kan! Stuur Ronald een mailtje

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws