Hard Dance Event: Blurring the lines

Rick Francissen | 17 oktober 2013
events


Om je tegenwoordig nog te onderscheiden in de muziekwereld moet je erg je best doen. Kwalitatief is alles hoog, dus zal het verschil moeten zitten in een unieke sound. Veel artiesten proberen dit te doen door uit te wijken naar andere muziekstijlen. Boaz van de Beatz, Coone, Murda Turk en Yellow Claw praatten tijdens het Hard Dance Event op ADE met elkaar over deze trend en bepalen of dit wel of niet acceptabel is.

De discussie tussen de dj's werd geleid door Wijnand (3FM) en focust zich vooral op hardstyle. Alle aanwezigen zijn eigenlijk direct overtuigd dat je muziek mag afwijken van je eigen stijl, zolang het goed klinkt. 'Soms is dit echter helemaal niet nodig. Jay-Z doet bijvoorbeeld al jaren niets anders dan hip-hop, zonder dat dit gaat vervelen bij zijn fans', nuanceert Murda Turk. 'Jay-Z kan hierdoor niet snel meer afwijken van zijn genre. Als hij ineens met een housetrack aan komt, weet ik zeker dat iedereen hem raar aankijkt', vervolgt hij. 'Ik maak gewoon wat de artiesten waarmee ik werk willen doen', geeft Boaz van de Beatz aan. Zijn fans vinden dit niet storend en blijven hem volgen. 'Er zijn dus altijd uitzonderingen mogelijk. Maar over het algemeen kan afwijken van je stijl gewoon, zolang het maar in je eigen straatje past en je niet ineens je fans laat schrikken door je nieuwe track', concludeert Coone.

Wanneer ben je commercieel?

Dan wordt Showtek aangehaald in de discussie. Zij hebben de switch van hardstyle naar progressive house gemaakt. Veel fans waren hier boos om en beweerden dat de dj's waren overgestapt op commerciële muziek. Wijnand gaat hier dieper op in: 'Wanneer is een track commercieel en wat denken jullie van de move die Showtek heeft gemaakt?' Coone reageert: 'De heren van Showtek hebben zich door hun inspiratie laten leiden en zijn daardoor bij progressive house terecht gekomen.' Over de vraag of Showtek nu commerciële muziek maakt zijn hij en de anderen het niet helemaal eens. 'Iedereen die zijn muziek wil verspreiden doet dit via muzieklabels en die vragen geld. Op die manier ben je dus automatisch bezig met het maken van commerciële muziek', formuleren de jongens van Yellow Claw. 'Wij maken muziek en als een recordlabel het wil releasen, dan pakken we de kans met beide handen aan. Is er geen animo bij het label, dan geven we de muziek gewoon gratis weg via onze Soundcloud.' Ook de anderen zijn het hiermee eens, hoewel zij niet zo snel hun eigen muziek gratis weggeven via Soundcloud. De conclusie die door Wijnand wordt getrokken, maakt duidelijk dat iedereen het uiteindelijk toch met elkaar eens is: 'Muziek wordt nu eenmaal commercieel als je het verkoopt en dat is wat we allemaal doen. Het switchen van muziekstijl heeft dus niets te maken met het overstappen op commerciële muziek of niet.'

De toekomst van Hardstyle

Coone maakt zich zorgen om deze houding van de Amerikanen. 'Zo kreeg ik laatst een 'Hardstyle' track doorgestuurd van Steve Aoki, de track was van een jonge producer uit de VS. Hij wilde het nummer uitbrengen op zijn label Dim Mak onder het genre hardstyle. De track was gewoon bagger en dit zou wel eens een verkeerd beeld kunnen scheppen bij de Amerikanen, die hardsyle helemaal nog niet goed kennen. Gelukkig kreeg ik het ambassadeurschap in handen voor de hardstyle tracks onder het label van Steve. Hierdoor kan ik de muziekstijl beschermen en de kwaliteit ervan hoog houden, vertelt Coone enthousiast. De toekomst van Hardstyle lijkt hiermee voorlopig te zijn vastgesteld. De discussie komt me deze uitspraak onder een luid applaus tot een einde.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws