Armada Music: 'Wij zijn op zoek naar karaktervolle mensen met eigen tracks en goede ideeën' 3/4

Eveline Meijer | 8 oktober 2014
events


Armada Music Talent Experience

Datum: 30 september 2014
Plaats: Heineken Experience, Amsterdam
Fotografie: Armada Music

Dit is deel drie van vier. De resterende delen komen in de loop van deze week online. Zodra ze online staan worden deze ook bij dit artikel gezet.

Deel 1: Armada Music: 'Wij zijn op zoek naar karaktervolle mensen met eigen tracks en goede ideeën' 1/4
Deel 2: Armada Music: 'Wij zijn op zoek naar karaktervolle mensen met eigen tracks en goede ideeën' 2/4
Armada Music: ‘Wij zijn op zoek naar karaktervolle mensen met eigen tracks en goede ideeën’ 4/4

Een platencontract bij een groot label, een eigen track die door bekende dj's wordt gedraaid en wellicht zelfs een eigen vaste plek achter de draaitafels. Zo ziet de ultieme droom van een beginnende producer eruit. Vorige week dinsdag hadden ambitieuze producers een uitstekende kans om een stapje dichterbij deze droom te komen. Tijdens Armada Music Talent Experience in Amsterdam stonden A&R managers van Armada paraat om naar demo’s te luisteren en gaven dj's Brodanse en Armin van Buuren boeiende productie-workshops.

Brodanse: 'Less is more'

Tijdens Armada Music Talent Experience was er ook tijd voor praktijkgedeelte: productieworkshops van Brondanse en Armin van Buuren. Engelse broers Scott en Austen Smart, in de muziekwereld beter bekend als Brodanse, vertelden over het ontstaan van hun nieuwe deep-house release 'Nobody Walks'. Scott en Austen werken vooral met Ableton Live: 'Wij willen jammen, improviseren en muziek maken tegelijkertijd. Allerlei control panelen van Ableton Live bieden uitstekende mogelijkheden om veel live te maken.'

Een nieuwe Brodanse productie begint meestal met de beat: 'Voor ons zijn goede kick- en bass-lijn ontzettend belangrijk. Daarmee creëer je een goede groove in je track. Daarom besteden wij veel tijd aan onze kick- en bass-lijn. Als kick en bass honder procent goed zijn kunnen alle andere truckjes je helpen om een plaat spannender te maken.'Armada Music Talent Experience

De andere gouden regel van Engelse producers klinkt simpel, maar is soms lastig te realiseren. Scott en Austen: 'Less is more. Je moet alleen elementen in je plaat stoppen die je nodig hebt om het vet te laten klinken en het groove-gevoel over te brengen. Alle onnodige extra’s mogen weg.'

Armin van Buuren: “Kleine details maken een plaat interessant”

Terwijl Brodanse-jongens het over deep-house producties hadden, gaf Armin tips en tricks voor een goede trance-plaat. Als voorbeeld gebruikte hij zijn nieuwste knaller 'Hystereo'. Deze track is ontstaan uit een piano-melodie en een akkoordenlijn, die Armin vervolgens met Ableton Logic heeft uitgewerkt. Tijdens de workshop onthulde hij het geheim van vol en massief geluid van Hysterio: 'Stapel verschillende geluiden die bij elkaar vet klinken. Zoek wel geluiden uit die bij je track passen en let op kleine details. Ze zijn cruciaal voor de sfeer en maken een plaat interessant.'

Armada Music Talent ExperienceNaast melodielijn is een goede kick ook van belang voor een sterke track. Armin: 'Het maakt vijftig procent van je productie. Bass is ook ontzettend belangrijk, maar kick moet wel een eigen ruimte hebben en goed door je mix komen. Schrap daarom al het onnodige geluid. Als je een geluidslaag weghaalt en niets mist, laat het weg.'

In de praktijk gaat het niet vanzelf: 'Het is vooral uitproberen en kost heel veel tijd. Van 'Hystereo' heb ik 78 versies gemaakt, totdat ik echt tevreden was.' Armin neemt het productieproces zeer serieus: 'Als ik een test-versie draai en ik zie handen naar beneden gaan, al is het maar heel even, werk ik verder aan de plaat. Maar al het geneuzel moet je vooral leuk vinden. Het publiek los zien gaan op je eigen track is uiteindelijk de grootste beloning die je kunt krijgen. Het werkt bijna verslavend. Ik krijg daar nog steeds kippenvel van.'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws