Review: Mary Go Wild: 25 jaar dance in Nederland

Peter Güldenpfennig | 20 oktober 2013

Laat het maar aan Nederlanders over om een boek uit te brengen over dance. Kregen we nog niet zolang geleden het fantastische Dutch Dance door Mark van Bergen in handen, nu is eindelijk dat andere boek uit. Mary Go Wild, 25 jaar dance in Nederland is een flinke pil. Met bijna 600 pagina's kun je er bij wijze van spreken iemand mee doodgooien. Dat doen we niet, daarvoor waarderen we teveel de duidelijke moeite die Arne van Terphoven en Gert van Veen in het boek hebben gestoken.

A-chronologisch

Het boek van A tot Z lezen is niet aan te raden, daarvoor is het te willekeurig opgezet. Dat wil niet zeggen dat je de draad kwijt raakt, enkel dat je het kunt openslaan waar je maar wilt. Dat is ook eigenlijk de enige juiste manier om een dergelijk boek op te zetten. Daarbij leent ook de vormgeving zich voor a-chronologisch lezen, want visueel nodigt het uit als een museum waarbij er aan iedere muur iets moois hangt, zonder dat je voor jezelf een route hebt uitgestippeld. Hierbij willen we niet suggereren dat de teksten niet van A tot Z gelezen hoeven te worden, want deze zijn enorm informatief en ook gewoon erg leuk om te lezen.

In het boek wordt geen enkel genre of onderwerp geschuwd. De schrijvers (ruim 160 auteurs!) hebben hun uiterste best gedaan een zo compleet mogelijk beeld te geven van de gehele historie van dance in Nederland en daarbij wordt er niet om de wellicht wat obscure namen heen geschreven. Terecht, want alles begint klein, zo ook dance. En kleine dingen bevinden zich nu eenmaal in de underground.

Het deel over de rol van social media en magazines is enorm verhelderend. Oudgedienden kunnen terugblikken op de tijd dat de magazines het nog voor het zeggen hadden in de dance-wereld, terwijl er tegelijkertijd ingezoomd wordt op wat internet nu zo een aantrekkelijk medium maakt met als lichtend voorbeeld natuurlijk Partyflock.

Aanmerkingen

Toch zijn er ook aanmerkingen. Over de belangrijke rol van Gert van Veen in de dance kun je niet lichtzinnig doen. Des te verrassender dat hij, als musicoloog en bandlid van Quazar, een opmerking in de introductie maakt dat, omdat de voorouder van ieder dance-genre house is, het 'basis idee altijd hetzelfde is. Volgens van Veen gaat het om 'de wisselwerking tussen de dj die platen draait en het publiek'. Dat geldt misschien in sommige situaties maar net zo vaak gaat het enkel om de muziek (Underground Resistance stonden niet voor niets met bivakmutsen op het podium) of hetgeen geuit werd door de muziek (weer Underground Resistance, of Atari Teenage Riot). Dit is natuurlijk mierenneuken, maar dance gaat verder dan de rol van de dj, ondanks dat die een sleutelrol vervulde.

Visueel gezien klopt alles aan het boek. Mooie grote foto's (we hebben ze niet geteld maar het zouden er rond de 1000 moeten zijn) en een meer dan fantastische vormgeving. Overal valt iets te lezen, te zien en vooral, te genieten.

Voor wie?

Mary_Go_Wild_CoverMaar voor wie is dit boek bedoeld? We zeggen niets teveel wanneer we zeggen: voor iedereen. Of je nu gisteren je eerste David Guetta-single hebt gekocht of al rondhing op feesten toen house nog niet de oversteek had gemaakt naar Europa, het boek is echt voor ieder wat wils. Naast naslagwerk is het een prettig boek om door te bladeren.

Met Mary Go Wild en Dutch Dance hebben we inmiddels twee boeken die heel grondig 25 jaar dance in Nederland beschrijven. Is het een volledige geschiedenis? Nee, een geschreven geschiedenis is nooit volledig maar zo is het boek waarschijnlijk ook niet bedoeld. Je kan niet iedereen plezieren door alles tot in detail te beschrijven. Kun je daaroverheen stappen (en kun je dat niet hebben we medelijden met je), dan schaf je met Mary Go Wild een resident voor iedere boekenkast aan.

Mary Go Wild: 25 jaar dance in Nederland is voor 25 euro hier te bestellen.

Geïnteresseerd in meer dance-historie? Lees dan ook Dutch Dance: 25 jaar dance in Nederland.

Ben je meer een liefhebber van cinema? Geen nood, want ook op dat vlak kun je aan je trekken komen. Zo heeft onlangs Old School Renegades, de prima documentaire van Maurice Steenbergen haar première gehad. Laten we echter niet de Belgische invloed op de dance vergeten, want die is enorm. Hierover handelt The Sound of Belgium. Klik hier voor meer info.