Review: Mason – ZOA

Peter Güldenpfennig | 18 juli 2014

Voor muziekliefhebbers die al even meelopen is het soms even slikken, al die losse tracks die tegenwoordig uitgebracht worden. Een volledig album uitbrengen is tegenwoordig vaker uitzondering dan niet. Natuurlijk, de 12” is de fysieke tegenhanger van een losse Beatport-track maar dan had je in ieder geval nog twee kanten met naar het origineel nog een remix of een andere track.

Gelukkig is daar Mason, een Nederlands duo die met ZOA een plaat afleveren die je niet mag missen als houseliefhebber. Of als funkliefhebber. Of discoliefhebber. Eigenlijk mag je deze veelzijdige plaat gewoon niet missen, want wat zij presteren op ZOA is redelijk uniek: elke track op de plaat heeft een compleet eigen smoel zonder dat het een incoherente verzameling van losse tracks zijn. Dit is echt een album die je van begin tot eind draait, en daarna liefst nog een paar keer.

Opener 'Up In the Vessel' begint met een bassline-pattern en '80's Korg-like synths die een prima bodem leggen voor de rest van de plaat. Het tempo ligt lekker laag en de sfeer is vrolijk. Opvolger 'Gotta Have You Back' met Rouge Mary is een heerlijke funky housetrack waarbij het tempo onmiddellijk opgeschroefd wordt. Het begeleidende persbericht spreekt over 'Prince-a-delica' en dat kunnen we alleen maar beamen.

Verderop treffen we 'Here's My Heart' aan met Jocelyn Brown. Gaaf dat ze een dergelijke houselegende hebben weten te strikken om mee te werken aan de track. Het resultaat mag er ook zijn, want het is een heerlijke dansbare track geworden.

Met 'Reach the Stars' werpt Mason je weer even terug naar de jaren '80, altijd lekker. Sowieso staat de plaat vol met dit soort luistertracks, wat misschien ook de keuze voor een album verklaard in plaats van losse clubtracks.

Een opvallende track op de plaat is 'Get Back!', die hopelijk een nieuw publiek kennis laat maken met de lekker smerige sounds van acid. Een van de hoogtepunten op de plaat is toch wel het stuwende 'Peer Pressure', wat niet anders dan een favoriet kan worden in de set van menig dj. 'Solid Gold' is dan weer een heerlijke melodieuze housetrack die we hopelijk nog vaak gaan horen.

Tracklist

1. 'Up In The Vessel'
  2. 'Gotta Have You Back' ft Rouge Mary
  3. 'Thomas’ Sleepover'
  4. 'Here’s My Heart' ft Jocelyn Brown
  5. 'Reach The Stars' ft ‘Rockattack’ Ten and Big Boy Caprice
  6. 'Get Back!'
  7. 'Eight Oh Eight'
  8. 'Someone I’m Not' ft Lizzie Massey
  9. 'Peer Pressure' ft Champagne Champagne
  10. 'Rock Steady Love'
  11. 'Solid Gold ft Pien Faith'
  12. 'When We Touch'
  13. 'Control ft Zoot Woman'
  14. 'Salamander'

Mason - ZOAHet komt niet vaak voor, maar dit album is echt een album voor iedereen. Houseliefhebbers, funkliefhebbers, italoliefhebbers, allemaal vinden ze wat op ZOA. Wat ons betreft een van de leukere platen die we de laatste tijd hebben gecheckt. Niet links laten liggen, dat zou stom zijn!

Album: ZOA
Label: Animal Language
Release: 26 augustus