Review: AnD – Esoteric Systems

Peter Güldenpfennig | 1 augustus 2014
gear

We maken er geen geheim van, na de Kundalini ep eerder dit jaar op Electric Deluxe stond het duo AnD uit Manchester behoorlijk bij ons op de radar. Fijn dus, dat een nieuwe ep de lijn doortrekt van die eerdere ep en tegelijkertijd nieuwe paden bewandelt.

Esoteric systems is uitgebracht op REPITCH Recordings en is net zo experimenteel als Kundalini zonder dat het luisteren van de ep een zware zit wordt. De vier tracks tellende ep opent met 'Dusty' meteen lekker stevig met een flinke kick en acid-like invloeden die de toon zetten voor de rest van de ep. Gaaf is dat AnD veel gebruikt maakt van gecontroleerde white noise als een soort onderliggende laag voor hun tracks. Misschien zijn het onconventionele productiemethoden of simpelweg een idee die de nummers zijn ingeslopen, in ieder geval geven ze de tracks een heerlijke rauwe rand die recht tegenover strak gestreken technoproducties staan.

'New World Order' zoekt het nog meer in industriële acid met metaalachtige sounds die een overstuurd ritme begeleiden. Erg intens om relaxt naar te luisteren, maar dat maakt niet uit, niet alles hoeft fijnzinnighe muziek te zijn.

Als je van wat meer tempo houdt ben je bij 'All Seeing Eye' helemaal aan het juiste adres. Futuristische, haast creepy harde techno die voortgestuwd wordt door overstuurde percussie en haunting synthsounds. Op een of andere manier is de track bijna tribal te noemen. Dit is in ieder geval werk wat je draait op illegale party's op verlaten fabrieksterreinen, heel vet!

Afsluiter 'Embryonic' laat de drie eerste tracks prima samenkomen in een shamanistische acid-track waarbij je de afwezige kick niet eens mist. Dit is futuristische techno waar wij geen genoeg van kunnen krijgen.

Tracklist

1. Dusty
  2. New World Order
  3. All Seeing Eye
  4. Embryonic

Conclusie

AnD - Esoteric SystemsEsoteric Systems is niet iedereens ding, daarvoor is de plaat té experimenteel. Dat neemt niet weg dat AnD voor diegenen die wel van avontuurlijke techno houden deze ep onmiddellijk in huis moeten halen. Is dit je ding, dan ben je ongetwijfeld blij om te horen dat we later dit jaar een full-length ep van AnD kunnen verwachten op Electric Deluxe.

Artiest: AnD
Label: Repitch Recordings
Release: juli 2014