‘Grote platenlabels faken miljarden YouTube-views’

SusanneW | 28 december 2012
headlines


De ‘kijkcijfers’ van video’s van bekende popsterren lijken kunstmatig te worden opgekrikt door de muziekindustrie.
 

Volgens de Britse Daily Mail verwijderde YouTube deze week miljarden 'valse' unieke views van haar netwerk. YouTube voert dit soort schoonmaakacties onder meer uit om ‘black hat’-software tegen te gaan (software die views kunstmatig omhoog brengt). Het platenlabel Universal Music Group, de thuisbasis van o.a. Rihanna, Justin Bieber en Nicki Minaj, leek grootverbruiker van dit soort kunstmatig opgeblazen kijkcijfers en verloor ineens maar liefst één miljard views. Ook Sony/BMG kwam bovendrijven met 850 miljoen verwijderde views.
 
Niet alleen werden de views verwijderd, ook de betreffende video’s werden offline gehaald. Universal heeft nog maar vijf video’s op haar eigen YouTube-kanaal staan en Sony drie. Eerder dacht de online community nog dat een bug of hack misschien de oorzaak was van het terugvallen van de kijkersaantallen, maar YouTube heeft inmiddels bevestigd dat het hier ging om het uitvoeren van hun beleid rond views. Flinke imagoschade dus voor deze platenlabels en hun artiesten, aangezien YouTube-views tegenwoordig gezien worden als onofficiële hitlijsten en ook bepalen wat de advertentie-opbrengsten zijn. Al roepen de labels inmiddels dat het geen kwade opzet was.

Zo zouden de 'valse' views te wijten zijn aan ‘huishoudelijke oorzaken, waaronder het verschuiven van video’s binnen de verschillende eigen YouTube-kanalen’. Door het verplaatsen van video’s naar het bekende VEVO-muziekkanaal zijn labels bijvoorbeeld ‘views kwijtgeraakt’. En ander verweer is dat dit beleid onder 'de nieuwe voorwaarden' van YouTube zou vallen, waar de labels nog geen rekening mee hadden gehouden.

Meer achtergondinfo en cijfers bij Daily Dot

*Update* Op het Amerikaanse Billboard spreekt een woordvoerder van YouTube het verhaal van de nepviews tegen. De terugval van het aantal views zou het gevolg zijn van het 'ontspammen' van content en het 'verwijderen van dode video's'.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws