Dancefair 2014: House of Tracks

Peter Güldenpfennig | 15 februari 2014
headlines


Waarom bestaat dit nog niet? Dat is het eerste wat wij denken tijdens de release van het nieuwe platform House of Tracks waarop producers eigen tracks en vocalen verkopen aan dj’s, mediabureaus of gameproducers.

‘Het idee is simpel’, legt mede-oprichter Onnik Tavvitian uit die zelf al tien jaar achter de draaitafel staat en acht jaar als producer aan de slag is. ‘Er zijn veel jongens die goed kunnen draaien, maar niet de producer-skills hebben om eigen tracks te maken. Ondertussen hebben producers vaak een gigantische database aan niet-uitgebrachte tracks opgebouwd. Op House of Tracks verkoop je die tracks of vocalen voor 275 euro aan dj’s die er een eigen nummer van mogen bouwen en uitbrengen.’

Voor een prikkie

Voor nog geen driehonderd euro een nieuwe sound scoren voor je nieuwe album, reclamespot of game is een koopje. Denk maar eens aan de flinke som geld die reclamebureaus op dit moment neertellen voor een unieke sound. Maar hoe groot is het voordeel voor de producers? ‘Die verdienen 175 euro met de verkoop, honderd euro is voor ons om alles draaiende te houden en Buma te betalen. Wordt een track nou een hit, dan blijft de producer ook verdienen want hoewel een dj de track naar eigen smaak mag ombouwen, blijven de auteursrechten altijd bij de maker. De opbrengst van een track gaat dus naar de dj, het publishing-geld naar de componist, de producer’, legt Onnik uit.

De kracht van het platform is dat elke track of vocaal slechts één keer verkocht wordt en dus uniek is. Bovendien kan niet iedereen zomaar zijn nieuwste creatie uploaden. Onnik: ‘Alles wat bij ons binnenkomt wordt handmatig beluisterd en beoordeeld. Pas als je drie goede tracks of vocalen hebt ge-upload mag je een profiel aanmaken.’ Geen onterechte keuze, zo heeft de platformeigenaar inmiddels wel door: ‘Als je ziet hoeveel troep we binnenkrijgen, ongelooflijk!

In de pijpleiding

Hoewel het platform nog niet officieel online staat, is er geen gebrek aan toekomstplannen bij het negenkoppige team dat achter House of Tracks schuilgaat. Wat heeft Onnik in de pijpleiding? ‘We denken aan een veiling die jongens die het heel goed doen op het platform straks kunnen gaan organiseren. En we willen een publishing fonds oprichten waar talentvolle jongens een kans krijgen.’

First things first: wanneer gaat de verkoop los op House of Tracks? ‘We willen de boel zo snel mogelijk opengooien, want we merken dat mensen nu terughoudend zijn. Ze willen eerst wat rondkijken en zien wat populair is voordat ze gaan kopen. Ons doel is om binnen een maand online te zijn’, belooft Onnik ons.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws