Dancefair 2014: Need to know social media skills

Steven Wiertz | 16 februari 2014
headlines


Er zijn veel sociale netwerken, maar welke hiervan kan je het beste inzetten om zoveel mogelijk rendement uit je zo kostbare tijd te halen? En hoe doe je dit het beste? Het is maar een van de vele vragen als je net aan de slag gaat met social media. Op de Dancefair werden ze beantwoord door social-media-expert Allan Drent, onder ander eigenaar van SocialMediaHulp.com.

Sociale netwerken

Het beste kun je je houden bij Facebook, Twitter, Istagram, Youtube en Soundcloud. Je kunt je natuurlijk wel op alle sociale netwerken een profiel hebben, maar je moet ook de tijd vinden ze allemaal bij te houden. Daarnaast zijn de genoemde sociale netwerk zo groot dat al je (potentiële) fans wel minimaal één van deze heeft, al dan niet meerdere.

Facebook

Facebook is een logische keuze. Je moet wel direct een keuze maken: ga je een profiel maken waarop je fans je toevoegen als vriend of ga je toch een pagina maken die je fans kunnen Liken? Het advies in deze seminar is duidelijk: ga direct vanaf het begin voor een pagina in plaats van een profiel, een profiel heeft namelijk maar een maximum van 5000 vrienden, daarnaast heeft een pagina veel meer opties. Op je Facebookpagina kun je naast je gewone updates en foto’s ook apps inzetten. Voorbeelden hiervan zijn Bandsintown en een eventspagina. Je bezoekers kunnen deze dan bekijken zonder Facebook te verlaten.

Twitter

Naast Facebook zullen veel van je fans Twitter gebruiken, zaak is dus ook dat je deze twee los van elkaar ziet en dus ook content los plaatst, gezien je je Facebook met Twitter kunt koppelen en zo automatisch je Tweets worden geïmporteerd. Aangeraden is om ongeveer vijf Tweets per dag te versturen.

Instagram

Je kunt ook je Instagram met Facebook koppelen gezien Instagram deel is van Facebook. Het is dan ook aan te raden om dit te doen en gebruik te maken van de filters die mogelijk zijn voor je foto's.

YouTube en Soundcloud

Op beide websites kun je natuurlijk je muziek en filmpjes uploaden. We raden je aan om hier goed mee om te gaan en niet teveel korte filmpjes te plaatsen en dit ook met regelmaat bij te houden. Mocht je (nog) geen gebruik willen maken van een van beide websites, dan is het aan te raden wel alvast een profiel op de websites te maken en dan je profielen en inhoud op privé te zetten.

Net zo belangrijk: je eigen website!

Je kunt er voor kiezen om je eigen website net zoals je sociale media te vullen met enorm veel content, maar ook dit kost enorm veel tijd en dubbel werk. Het advies van Allan is dan ook duidelijk; maak een landingspagina! Via je landingspagina kun je doorlinken naar je sociale netwerken en ook je presskit beschikbaar zetten. Een presskit is zeer zeker aan te raden, hierin kun je je eigen biografie en je persfoto's kwijt. Heel handig; zorg er voor dat je presskit direct je huisstijl is, zodat je dezelfde foto's ook voor je header en profielfoto kunt instellen op al je sociale netwerken.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws