Review: The Elder Scrolls Online

Jonas van der Meiren | 29 mei 2014

Sinds de aankondiging van The Elder Scrolls Online in 2012 hopen veel gamers eindelijk een waardige World of Warcraft-concurrent te kunnen spelen. De fantasiewereld van de serie, Tamriel, leent zich namelijk uitstekend voor het mmo (massive multiplayer online)-genre, oftewel een onlinegame die je met vele andere spelers tegelijk speelt.

Grootse sfeer

Dit klopt deels. De wereld van The Elder Scrolls ademde altijd al een grootste sfeer uit. Een middeleeuwse fantasiewereld met een eigen geschiedenis en plekken die op historisch vlak met elkaar verbonden zijn levert perfect voer voor een online mmo. Dan is het jammer om te concluderen dat The Elder Scrolls Online en het principe van een mmo, met meerdere gamers questen in een grootste spelwereld, elkaar meer dwars zitten dan versterken.
Want andere spelers te snel afzijn in het openen van kisten of het vergaren van spullen na het verslaan van monsters is leuk in een competitieve, maar niet in een coöperatieve game. En dat wil de Elder Scrolls Online zo graag zijn. Je zit elkaar constant dwars. Het komt het realisme misschien ten goede, maar niet het spelplezier. Voor de speelbaarheid kun je de game het beste alleen voor jezelf spelen.

The Elder Scrolls

Queesten

Queesten gaan gepaard met lappen tekst die je vertellen wat je moet doen en waarom je dit moet doen. Hier moet je maar net geduld voor hebben, al hoort het een beetje bij de serie. Het laat zien dat het de ontwikkelaar menens is, de spelwereld heeft een historie en die zul je hoe dan ook meekrijgen. Dat zie je niet veel bij andere mmo's, bij veel concurrenten draait het vooral om de actie en het ontwikkelen van je personage. The Elder Scrolls Online voegt daar de nodige diepgang en 'lore' aan toe.

Met de actie zit het wel goed. Het verslaan van de vele tegenstanders gaat gepaard met tactische manoeuvres als het blokkeren en ontduiken van aanvallen. Je hebt een veelvoud aan magische en fysieke skills tot je beschikking om je karakter uit te bouwen tot een Tamriel-waardige strijder.

TES-3

Graphics: geen hoogvlieger

Visueel is de game helaas niet bepaald een hoogstandje. Zo is zijn voorganger Skyrim, uit 2011 nota bene, grafisch soms zelfs mooier. Zeker als je deze game aankleedt met uitbreidingen (mods). Toch is die vergelijking niet helemaal eerlijk, want een mmo moet de speler een grotere levende online wereld voorschotelen en dat vergt nu eenmaal meer inzet van je pc én van de ontwikkelaars op andere vlakken. Maar van The Elder Scrolls verwacht je nu eenmaal wel visuele pracht en praal, en dat je dat niet krijgt met The Elder Scrolls Online is toch wel een groot gemis.

Publisher: Bethesda Softworks
Developer: Zenimax
Release: 04-04-2014