Q-Dance krijgt kritiek op samenwerking met Viagogo

Eveline Meijer | 8 oktober 2014
headlines


Q-Dance is mateloos populair, maar helaas worden de tickets, zoals bij bijna elk festival, steeds duurder. Je kaartjes met winst doorverkopen via bijvoorbeeld Marktplaats of Ticketswap mag van Q-Dance niet. Als je een feestje mist waar je al een kaartje voor hebt, kun je dus behoorlijk wat geld verliezen. Sinds vrijdag is er één platform waar je van Q-Dance wel kaartjes mag verkopen: Viagogo. Deze samenwerking is bij veel mensen het verkeerde keelgat ingeschoten.

Servicekosten

De mensen met kritiek zijn met name boos vanwege de hoge service fee. Deze fee is bovenop de servicekosten die er al betaald zijn aan de organisatie van het feest. Hoeveel servicekosten er op een ticket gekocht bij de organisatie van het event zitten, verschilt over per locatie en organisatie. Zo betaal je tien procent fee over een kaartje voor Afrojack in de Ziggo Dome, maar 13,84 procent voor Click tijdens ADE op de Westerunie. Ook blij kleine feesten kan er veel fee worden gevraagd. Een ticket in de presale voor Ad Infinitum x White Widow tijdens het ADE kost €7,50 exclusief servicekosten. Voor dit kaartje betaal je nog eens €2,85, dus 38 procent, extra voor de fee.

Iemand die zijn kaartje via Viagogo verkoopt, heeft de servicekosten al aan de organisatie betaalt. Koop jij dat kaartje, dan betaal je dus niet alleen de fee aan de organisatie van het feest, maar ook nog eens aan Viagogo. Zo wordt een kaartje voor een feest erg snel heel duur. Volgens de 'help'-pagina op Viagogo betaalt ook de verkoper een service fee, al is deze iets lager, namelijk tien procent. Dit betekent dat als jij een ticket aanbiedt voor honderd euro, je hier slechts negentig euro voor krijgt. Bij deze originele honderd euro komt ook nog eens vijftien procent aan servicekosten, wat betekent dat het kaartje uiteindelijk voor 115 euro op de website staat. Viagogo krijgt van deze 115 euro uiteindelijk 25 procent, wat neerkomt op €28,75.

Volgens Q-dance zijn de servicekosten van Viagogo nodig om te zorgen dat de kaarten echt zijn. 'Om de geldigheid van tickets de controleren en garanderen, treft Viagogo een aantal maatregelen. Dit systeem is arbeidsintensiever dan bij andere secundaire kanalen en is daardoor ook duurder. Dit wordt doorberekend in de service fee per ticket.' De prijs van het kaartje wordt bepaald door de verkoper, de fee door Viagogo legt Q-Dance uit: 'Net als op andere secundaire verkoopkanalen, mag de verkoper zelf bepalen welk bedrag hij voor zijn kaarten vraagt. Alleen de servicekosten worden door Viagogo bepaald.' Dit betekent dat de verkoper vijfhonderd euro voor een kaartje kan vragen als hij dat wilt. Ook dit is iets waar veel mensen boos over zijn, het gaat de zwarte handel namelijk niet tegen en het kan de prijzen belachelijk hoog maken.

Valse kaarten

Viagogo is volgens Q-Dance het enige secundaire verkoopkanaal dat de geldigheid van je kaarten kan garanderen. 'De verkoper wordt betaald nadat het evenement heeft plaatsgevonden en de verkoper kan om een aankoopbewijs worden gevraagd. Alleen op dit platform kunnen wij de geldigheid van tickets garanderen.' Op deze manier wil Q-Dance voorkomen dat mensen met valse kaarten aankomen en vervolgens teleurgesteld worden.

Ook wordt er volgens de kritische groep flink verdient aan de kaarten die verkocht worden door Viagogo. Er wordt gezegd dat zowel Q-Dance als Viagogo de fee zelf in hun zak steken en dat deze daarom zo hoog is. Q-Dance laat weten dat er op Viagogo niets anders gebeurt met de kaarten dan op andere verkoopkanalen, behalve dat ze garanderen dat de tickets echt zijn, en dat Q-Dance er niets aan verdient. Wel heeft moederbedrijf SFX Entertainment een deal gesloten met Viagogo. Deze deal is voor vijf jaar en heeft SFX 75 miljoen dollar opgeleverd.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws