Advocaat van de Nacht: het geheim van publishing

Lucas Boon | 22 april 2015
headlines


Ontmoet Bjorn Schipper. Een bekend gezicht in het nachtleven, en tevens jurist én columnist! Bjorn geeft je namens Clublife Magazine de komende tijd in ‘Advocaat van de Nacht’ tweemaandelijks tips and tricks en do’s and don’ts over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn zesde column over publishing!

 

Om de een of andere reden hangt er rond publishing van muziek nog steeds een zweem van onwetendheid. Vele makers van muziek hebben wel eens van publishing gehoord, soms zelfs een publishing contract of set van publishing contracten onder ogen gekregen, maar de vraag is: wat doen publishers eigenlijk en is het nodig om een publisher te hebben?

Raymond van Vliet, directeur en (mede)eigenaar van Cloud 9 Music, een van Neerlands belangrijkste publishers op het gebied van dance, schreef onlangs in het magazine EB Entertainment Business een helder en lezenswaardig artikel over wat publishers - ook wel muziekuitgevers - precies doen en wat zij allemaal voor makers van muziek kunnen betekenen.

Ik maak jullie alvast warm voor een mogelijke kennismaking met een uitgever. Muziekuitgevers stonden aan de wieg van de muziekindustrie zoals wij deze vandaag de dag kennen. Met name doordat zij via de verkoop van bladmuziek aan muziekpromotie deden en zo een eigen afzetmarkt voor muziek creëerden. De publisher van nu is een moderne 'muziekbemiddelaar' die op allerlei manieren en via allerlei verschillende online en offline kanalen muziekwerken probeert te verkopen.

Het professionele netwerk van een publisher kan de verdere carrière van muziekmakers een boost geven door op het juiste moment de juiste link te leggen. Ineens is daar die ene vette topline die je nog nodig bleek te hebben voor het afmaken van je instrumentale track, en een potentiële wereldhit is geboren. Publishers kunnen een belangrijke schakel zijn tussen jouw muziek en de A&R's van platenlabels. Het organiseren door publishers van speciale 'schrijfsessies' of writingcamps tussen componisten, tekstschrijvers en producers kan een 1+1=3 uitwerking hebben op de wederzijdse muzikale creativiteit en tot mooie resultaten leiden.

schrijfsessie

Moderne publishers zorgen vooral voor de administratie, het beheer en de verdere exploitatie en promotie van je muziekwerken. Denk aan het aanjagen van gebruik van jouw muziek via radio, televisie, film, reclame, games, online etc., het bevorderen van de productie van audio-/visuele dragers met jouw muziek, het koppelen van jouw muziek met toplines en het bevorderen van interessante covers. De koppeling van muziek met beeld (o.a. film, televisie, commercials en games) wordt ook wel synchronisatie of syncing genoemd. Het bevorderen van dit soort syncs kan bijzonder interessant zijn voor makers van muziek. Niet alleen omdat zo'n sync een lucratieve deal kan opleveren maar juist ook omdat jouw muziek ineens een stevig bereik kan krijgen. Hoeveel mensen kijken er wereldwijd naar een serie als Breaking Bad? Hoeveel mensen kijken naar de Heineken commercial rondom de finale van de Champions League? Wat nu als jouw muziek daarin is verwerkt? Een goed voorbeeld is de track 'This Is What It Feels Like' van Armin van Buuren feat. Trevor Guthrie, die als sync verwerkt is in een commercial van KLM.

Een belangrijke administratieve taak kan zijn het regelen van de benodigde sample clearances. Gebruik van een master houdt namelijk ook altijd in gebruik van het muziekwerk (tekst en/of compositie) zoals uitgevoerd en vastgelegd in die geluidsopname. Auteursrechten en naburige rechten komen hier samen en dat betekent soms veel 'geregel' tussen de verschillende rechthebbenden.

Check online welke publishers er allemaal naast het eerder genoemde Cloud 9 Music bestaan, bijvoorbeeld via de website van de Nederlandse Muziek Uitgevers Vereniging (NMUV). Voor makers van dance is het handig als een publisher een goede achtergrond in de dance heeft, juist vanwege het netwerk, en aanvoelt waar de muziek heen kan gaan. Het antwoord op de vraag welke publisher voor jou de juiste kan zijn, is dan ook erg belangrijk.

Tot zover de belangrijkste activiteiten van publishers in de hoop dat het mysterie rondom wat zij precies voor je kunnen betekenen, verklaard is. Heb je eenmaal besloten een publisher in te schakelen of krijg je out of the blue een aanbod van een publisher en heb je het gevoel dat die publisher voor jou de juiste is, begint een nieuwe fase: onderhandelingen over een publishing deal. Daarover meer in mijn volgende column.
Heb je zelf prangende vragen, valt je iets op, mail dan de redactie en wie weet kunnen we jouw vraag hier speciale aandacht geven.

Bjorn Schipper – de ‘Advocaat van de Nacht’ en oprichter en advocaat van Schipper Legal in Amsterdam.

 

Check ook de columns over de sprookjeswereld, muziekrechtencopyrightsartiestenmerken en 'welcome to the club'.  

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws