Spotify introduceert persoonlijke afspeellijsten en voegt video toe

Eveline Meijer | 20 mei 2015
headlines


Spotify heeft vandaag een nieuwe 'ervaring' aangekondigd tijdens een event in New York. Spotify geeft je een playlist speciaal voor het moment van de dag. Zo is er bijvoorbeeld een lijst met 'liedjes om in de douche te zingen' en een om vrolijk bij wakker te worden.

Het overgrote deel van deze lijsten worden gemaakt door Spotify, welke precies weet waar jij van houdt dankzij de tracks die je luistert. In de lijsten kan ook radio worden toegevoegd. Deze ervaring is volgens ceo Daniel Ek gemakkelijker te bereiken, persoonlijker en beter te gebruiken dan al het andere in muziek. 'Daar horen soundtracks en nieuwe soorten content, inclusief non-music content, en betere ervaringen bij.' Voor elk moment van de dag is er een lijst: de vroege ochtend, tijdens je werk, 's avonds, laat op de avond en wanneer je gaat slapen. Je hoeft dus nooit meer te beslissen waar je naar wilt luisteren, Spotify weet het al.

Video's

Bovendien kunnen er ook video's langskomen, wat helemaal nieuw is voor Spotify. Zo wordt Nerdist News toegevoegd aan de streamingdienst, maar ook Comedy Central lijkt wat video's te hebben toegevoegd. Sommige content is echter wel exclusief, daar moet je waarschijnlijk voor betalen.

Beat matching

Ook een nieuwe functie is de mogelijkheid om de muziek te matchen met het tempo waarop je loopt of rent. Hiervoor gebruikt Spotify de accelerometer in je smartphone en zoekt een bijpassende track.

 

Tiësto

En toen kwam Tiësto op het podium. Hij lijkt tracks gemaakt te hebben, gericht op hardlopen. Uiteraard speciaal voor de eerder genoemde functie die het tempo meet wat je hardloopt. Helaas wist de dj niet hoe snel hij het podium moest verlaten en verdere details werden niet gegeven. Binnenkort dus meer hierover.

Verlies van focus

Er steekt zeker gevaar in de uitbreiding van de service die Spotify nu biedt. De toevoeging van video lijkt een verlies van focus te kunnen worden. Voor video ga je naar YouTube, niet naar Spotify. Of dat verandert betwijfelen, en dus zou het kunnen zijn dat Spotify moeite steekt in services waar geen Spotify-gebruiker op zit te wachten.

De introductie van nieuwe services volgt morgen in de Verenigde Staten, Zweden, Groot-Brittannië en Duitsland. Andere landen volgen spoedig. Zodra we meer weten over de nieuwe services van Spotify, lees je dat uiteraard hier.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws