Q&A With ... Roger Sanchez

Partyscene Redactie | 27 oktober 2010
headlines

“Nederland is het nieuwe centrum van de dansmuziek”

Roger Sanchez

Wij pendelden vorige week tijdens het ADE heen en weer tussen het Felix Meritis huis en Dylan Hotel, schoven aan bij een aantal panel discussies en mengden ons in het feestgedruis tot in de late uurtjes. Verslag van de Q&A With …Roger Sanchez.

Tekst: Marcel

 

Roger Sanchez begint zijn Q&A With … in het statige Dylan Hotel meteen met een statement: “Nederland is het nieuwe centrum van de dansmuziek” De Amerikaan vervolgt zijn verhaal: “Voorheen was de Miami Music Conference het summum van de dance-conferenties, maar inmiddels is dat het ADE geworden. Ie-der-een die wat voorstelt in de dance is dit weekend vertegenwoordigd in Amsterdam. Ongelooflijk!”

De zaal zit vol met bewonderaars van de man die in 2001 met behulp van Toto’s ‘Another Chance’ een gelijknamige wereldhit scoorde: upcoming dj/producers, media en bookers/promotors. Zij stellen Sanchez vragen over het verloop van diens carrière. Hoe hij het toch zo ver heeft geschopt in de muziekbiz. “Het allerbelangrijkst is een goede manager,” zegt de charismatische dj/producer vol overtuiging. “Ik kom uit de underground, maar heb ook mijn draai gevonden in het zakelijke aspect van de dancewereld. Zonder een goede manager was mij dat nooit gelukt.”

Terwijl vrijwel iedereen in de zaal gebiologeerd naar het (levens)verhaal van Roger Sanchez luistert en er goede, inhoudelijke vragen worden gesteld door diverse aanwezigen, vindt ene Gregor Salto (wie kent hem niet?) het nodig om aan ordinaire zelfverheerlijking te doen. Hij stelt Sanchez een vraag over zijn eigen muziekproducties en dj-carrière en lokt de Amerikaan uit tot het eren van diens oeuvre: “I really like the latin vibes in your productions.”

Eenmaal uitgevraagd en nog midden in de Q&A stapt Salto op, loopt patserig naar Sanchez toe, geeft hem een hand alsof ze brothers uit de Bronx zijn en loopt met opgeheven hoofd de zaal uit. Sanchez dikt het respectloze toneelstukje van Salto op door de mensen te vragen of ze willen applaudisseren voor dit aanstormende, Amsterdamse talent.

Is er een bakje waarin we kunnen kotsen?

Duidelijk aan het debat met één van allergrootste dj’s ter wereld, wordt dat de Amerikaan zijn 'underground houseverleden' laat voor wat het is en door zal gaan met het produceren van dancetracks met - laten we zeggen - popaffiniteit.

Sanchez: “Dat wil niet zeggen dat ik nooit meer een houseplaat zal maken, zoals ik ze in mijn Strictly Rhythm-periode produceerde, maar voorlopig ga ik mee met de trends van vandaag de dag. Dat is de reden waarom ik hier nog steeds zit, en de rol van generatiegenoten als Larry Heard, Frankie Knuckles, Masters at Work en Todd Terry eigenlijk is uitgespeeld, omdat ze nog steeds hetzelfde kunstje flikken. Dat is hun goed recht en ik respecteer dat. Ik houd ook nog steeds van die muziek, begrijp me niet verkeerd, maar besef als geen ander dat clubbers vandaag de dag om een nieuwe sound vragen.”

Zoals die avond in de Escape, waar Sanchez back2back draait met DJ Chuckie, en de aanwezigen kunnen 'genieten' van het nieuwe geluid van een van de originators van de New York housesound.

Meer ADE 2010:

Auteursdebat

Op de koffie bij Tom Tom Club

The making of Plastikman Live

Clubcrisis kwestie van vraag en aanbod

5 vragen aan Taras van de Voorde

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws