PS interview: Kikumoto Allstars

Partyscene Redactie | 30 juli 2009
headlines

Kikumoto Allstars is een producer uit Australië, bij de burgerlijke stand beter bekend als Cam Farrar. Hij heeft een aanstekelijke sound, die grotendeels gebaseerd is op Chicago house. Zijn debuutalbum is net uitgekomen op het fameuze label Gigolo Records, van DJ Hell.

Tekst: Jesse Voorn

kikumoto allstars

Wat kun je vertellen over je album?

Cam: “Het album is een soort van hommage aan de Chicago house muziek. Ik wilde die sound wat meer naar het nu trekken en respect geven aan de gasten in Chicago die de sound uitgevonden hebben. Jongens als Marshall Jefferson, Larry Heard, Adonis, DJ Pierre, Mike Dunn, Armando, die er allemaal waren zo rond ‘86/’87. Ik voelde dat die originele house sound en grooves een beetje vergeten waren en ik wilde ze weer terug brengen.”

En is het gelukt vind je?

Cam: “Jawel. Op het album staan een paar jacking tracks, wat melodieuze diepere muziek, wat classic piano tracks en zelfs wat minimal dingen. Ik wilde de sfeer van die originele warehouse muziek pakken. Het is allemaal opgenomen met een oude Roland uit die tijd. Veel van die apparaten zijn uitgevonden door Tadao Kikumoto van Roland Corporation, vandaar ook mijn naam Kikumoto Allstars. Als ik live speel dan verwachten mensen een hele groep, maar ik ben het slechts, in mijn eentje. Ik doe alle instrumenten alleen.”

kikumoto allstarsEn vanwaar een label als Gigolo?

Cam: “Ik heb ze gewoon de cd opgestuurd en die vonden ze te gek. Ik heb er geen informatie over mijn achtergrond bij gedaan, want ik wilde de muziek laten spreken. Ik hoorde later wel dat Gigolo iedere week enorm veel cd’s krijgt, dus ik denk dat ik me gelukkig mag prijzen dat de mijne wel beluisterd is. Hell mailde me: “Leuke tracks, ik wil het album uitbrengen.”. Gigolo is een goede plek voor me, muzikaal gezien. Als je terugkijkt hebben ze altijd een leidende rol gespeeld in de dance, dus het is goed om er deel van uit te maken.”

Wat is house muziek voor jou?

Cam: “Voor mij is house het punt waar het allemaal begon. Samen met wat de jongens uit Detroit aan het doen waren. Het is het startpunt van de moderne dance. Het is als de blues, of zoiets, het is belangrijk. Er is natuurlijk erg veel house nu die het niet echt doet voor mij en daarom heb ik het album op deze manier gedaan, om de balans weer een beetje terug te brengen in de scene.”

Zoals gezegd, veel house Chicago house. Waarom hou je nou zo van die sound?

Cam: “Ik vind die sound een soort trofee van het verleden. Ik heb de platen uit die tijd altijd veel gedraaid in de clubs en veel van mijn favoriete platen zijn Chicago house platen. Het geluid, de drum machines uit die tijd, alles is dik. En ik heb altijd zoiets gehad van, ik moet dat soort platen ook zelf eens gaan maken. Ik dacht eerst overigens dat ik de enige was die het weer ging gebruiken, maar het blijkt vaker te gebeuren, haha.”

Wat vind je dan van de huidige house?

Cam: “Ik vind het heel erg goed, misschien wel het beste ooit. Ik was onlangs in Berlijn voor een paar shows en het was echt fantastisch daar. Ik zit helemaal in de diepere house sound nu. Veel producers richten zich nog steeds op de grote electro sound en trancy invloeden, maar uiteindelijk komt het allemaal uit op house. Dat voel ik gewoon. Het probleem is alleen dat wanneer een genre heel erg populair wordt, het altijd aan kracht lijkt te verliezen. kikumoto allstarsDat is met house wel een beetje gebeurd.”

Wil je ook terug naar die Warehouse feesten?

Cam: “Ik denk dat het een fantastische tijd was maar nu gebeurt er ook genoeg. Er worden hele goede feesten gegeven, je moet alleen weten waar je moet kijken. Natuurlijk, er is veel veranderd, maar waar mensen zijn daar zullen feesten zijn. Je kunt een club sluiten, maar je kunt het feest nooit stoppen. In mijn land bestaan die Warehouse feesten niet meer, maar er zijn nog steeds vrienden van me die feesten geven met een goedkoop sound system, een paar decks en wat stroboscopen. De underground feesten zijn er nog steeds en sommigen hebben echt nog de sfeer van die Warehouse feesten. Dat is cool.”

Ga je zelf nog veel uit?

Cam: “Natuurlijk. Ik ben ook een dj dus ik ga voortdurend uit. Maar als ik nu uitga dan is het voornamelijk om op te treden, dan feest ik niet echt. Ik ben geen echte danser. Ik ben een van die irritante gasten die over de dj booth geleund staan om te vragen wat die laatste track was.”

Je werkt met analoge apparatuur. Wat vind je van het digitale tijdperk?

Cam: “Het digitale tijdperk is goed. Ik kan me nog herinneren dat de eerste audio recording software uitkwam, dat veranderde alles. Daardoor kon ik alleen produceren, zonder die dure studio’s. Maar door de jaren heen heb ik een studio vol analoge en vintage apparatuur verzameld, maar ik neem nog alles op in de computer. Ik ben niet anti digitaal. Ik ken veel producers die alleen maar digitaal werken, maar dat hoor je echt wel in de producties. Digitaal werken heeft veel voordelen, maar je moet er wel voorzichtig mee zijn.”

kikumoto allstars

House bestaat nu twintig jaar. Wat heb jij er aan toegevoegd?

Cam: “Een beetje uit het verleden en een beetje uit de toekomst. Ik voeg toe wat house voor mij betekent, het is mijn interpretatie. Zoals het verhaal gaat, ‘this is our house music’, dus ik denk dat Kikumoto Allstars een klein stukje is. Ik hou me graag voor dat ik voor de komende twintig jaar iets bijgedragen heb.”

Check ook www.myspace.com/kikumotoallstars.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws