PS Interview: Gert van Veen

Partyscene Redactie | 29 augustus 2008
headlines

De nestor (52) van de Neder-dance spreekt over ondermeer het zero tolerance beleid, nieuw talent, het rookverbod en Studio 80.

Tekst: Frank Böhm

Waar staat Welcome to the Future voor?

Welcome to the Future viert dit jaar haar vijftienjarige jubileum. We begonnen in 1993 met feesten in Paradiso. Op de eerste editie stonden Speedy J en Orlando Voorn en op de tweede editie een op dat moment nog nauwelijks bekende groep uit Engeland: Underworld. Het idee is altijd geweest om een podium te bieden aan nieuwe en vernieuwende elektronische muziek. Cutting edge, maar dan zonder daarin arrogant of elitair te zijn. Want de muziek vertegenwoordigt dan wel de future, maar iedereen is welkom - oftewel Welcome to the Future. Dat zijn altijd onze uitgangspunten gebleven. Nieuwe kwaliteitsmuziek te presenteren in de hoek van de techno en house.

Welke acts die nu erg bekend zijn, zoals Underworld, hebben nog meer op Welcome to the Future gestaan in die 15 jaar?

Dat zijn er best wel veel. Ken Ishii maakte in 1995 zijn Nederlandse debuut, Funk d’Void in 1997, Steve Rachmad was al resident in de periode 1995-1997, we hebben een groot aantal originators gehad – van Phuture 303 tot Mike Dunn en Derrick May. En Trentemöller stond ruim voor zijn grote doorbraak op een Welcome to the Future editie in 2004 – voor een fee van zo’n 500 euro.

WTTF

Welke act/dj staat voor WTTF nog op je verlanglijstje?

Alles wat nieuw en bijzonder is. En die lijst wordt natuurlijk elk jaar vernieuwd en uitgebreid. Van de originators willen we altijd nog een keer Laurent Garnier hebben. Ik ken Laurent al vanaf het begin van de jaren negentig, toen we met Quazar rond New Years Eve tegelijkertijd door Australië toerden. We hebben altijd contact gehouden, maar het is nooit gelukt om hem op een van onze feesten neer te zetten.

Waarom is het nooit gelukt denk je en verwacht je dat het eerdaags wel gaat lukken?

Het is op de een of andere manier altijd moeilijk geweest om Laurent in Nederland te boeken, maar ik blijf hopen.

Hoe was de tweede editie van festival en hoe was deze anders dan de eerste?

Vorig jaar kwam ID&T met het voorstel om van Welcome to the Future, dat op dat moment feesten gaf in Studio 80, ook een festival te maken op een fraai festivalterrein net boven Amsterdam, het Twiske. Dat pakte heel goed uit. De muziek en de sfeer waren geweldig. Het werd door veel bezoekers beoordeeld als een van de leukste festivals van het jaar. We hadden in 2007 mazzel dat het in het eerste weekend van augustus prachtig weer was, terwijl het de weken daarvoor bijna alleen maar had geregend. Dat was dit jaar anders: de dag begon goed, maar rond een uur of zes sloeg het weer om en begon het te regenen. Maar toen was de sfeer onder het publiek inmiddels zo goed dat het niemand nog veel uitmaakte. En het gaf nog meer een gevoel van eenheid en saamhorigheid. Alleen al daarom was deze editie nog stoerder dan die van vorig jaar. Ik ging met een geweldig tevreden gevoel naar huis – of liever: naar de after en daarna naar de after-after.

De Man Zonder Schaduw

Waren er, naast de regen, totaal geen minpuntjes?

Wat mij betreft eigenlijk nauwelijks. Hoogstens dat de podia toch niet helemaal berekend bleken op de regen en er ter plekke nog een afdakje moest worden gefabriceerd. Maar de productie – die in handen was van ID&T - was in elk opzicht echt helemaal top. En van de opperste professionaliteit. Zo werden er toen het begon te regenen onmiddellijk overal gratis poncho’s uitgedeeld.

Levert 7500 man genoeg op voor ID&T, met uitgebreid decor en strakke en relatief dure productie? 10.000 bezoekers is maximaal bij het Twiske?

10.000 bezoekers is met de huidige terreinindeling het maximum aantal bezoekers in het Twiske. Groter zouden we, zoals gezegd, nu ook niet willen worden. Doordat Welcome to the Future inderdaad een dure productie is, zijn 7500 bezoekers eigenlijk nog niet helemaal genoeg. Maar we hebben wel een mooie basis gelegd voor de komende jaren.

Zit er wel een duidelijke groei in de bezoekersaantallen? Vorig jaar was het financieel gezien niet al te rooskleurig begreep ik.

In het eerste jaar hebben we verlies gemaakt, al was dat van te voren ingecalculeerd, want een festival opzetten kost nu eenmaal veel geld. Dit jaar konden we bouwen op de goede naam die we hadden opgebouwd en kwam er beduidend meer publiek, zo’n 7500 mensen. We willen ook niet heel veel groter groeien, want die intimiteit maakt Welcome to the Future zo gezellig en bijzonder.

WTTF

Hoe onderscheidt dit festival zich volgens jou van de vele andere (kleine) festivals in Nederland?

Welcome to the Future onderscheidt zich van andere festivals in dat het zich heel duidelijk richt op een enkele hoek van de hele dancescene, de nieuwe techno, house en minimal. Maar daarin zijn we muzikaal ook wel het meest vooruitstrevende dancefestival van de zomer. Verder is het een mooie combi van de nieuwste muziek, een leuk, gezellig publiek en een productie, waarin ID&T laat zien de beste te zijn. De decors waren sfeervol en mooi en op elk van de vijf podia was het geluid geweldig (overal stond Function One). Zelfs op Partyflock was de beoordeling van het publiek zeer lovend. We werden er bijna verlegen van.

Wat vind je van het huidige zero tolerance beleid: werkt het volgens jou en hoe streng was het dit jaar op WTTF?

Ik ben een fervent tegenstander van zero tolerance, denk ook dat dit averechts werkt, aangezien de realiteit is dat er in de wereld nu eenmaal drugs worden gebruikt door jonge mensen. In het buitenland, waar de regels altijd strenger zijn geweest, zijn de drugsproblemen niet minder groot dan in ons land. Integendeel, het is eerder omgekeerd, zoals studies hebben uitgewezen. Het enige wat zero tolerance bereikt is dat het publiek nu al voor de ingang alles naar binnen werkt en mogelijk meer dan goed voor ze is. Ik denk dat controle goed is, op WTTF verliep alles wat dat betreft goed. Er werd streng gecontroleerd, maar we hebben verder geen klachten van het publiek gehad. De security was ook heel duidelijk geïnstrueerd zich wel correct en hoffelijk op te stellen naar het publiek. Het is per slot van rekening ook niet uit te leggen aan bijvoorbeeld buitenlandse bezoekers dat je wel hasj of wiet kunt kopen in een coffeeshop, maar dat je vervolgens wél mag blowen in het Vondelpark, maar absoluut niet op een dancefestival, notabene midden in de natuur. Dat is bizar.

WTTF

Heb jij alleen de line up samen gesteld of in samenwerking met anderen, en hoe zijn jullie tot deze line up gekomen?

De line up is samengesteld door Welcome to the Future in samenwerking met ID&T. Het is een heel bewuste keus geweest om niet te gaan voor de grootste namen, die ook al op een aantal andere festivals stonden, maar vooral een glimp van de muzikale toekomst te laten zien, met veel vertegenwoordigers van de Amsterdamse school en internationale acts als Luciano, Guillaume, Mountain People, Mathias Kaden, Matthias Tanzmann etcetera.

Er stonden veel artiesten die ook regelmatig in Studio 80 staan. Ben je niet bang voor een te groot ‘ons-kent-ons imago’?

Er stonden inderdaad veel Nederlandse dj’s en live-acts die ook in Studio 80 hebben gestaan. Maar dat is juist prachtig. Studio 80 is een platform voor nieuwe muziek en in dit geval ook een springplank naar een groter festival. En natuurlijk kennen veel artiesten elkaar, omdat ze allemaal deel uitmaken van de op dit moment bruisende Amsterdamse scene, waarin iedereen wordt geïnspireerd door het succes van de anderen. Het is een scene die het afgelopen jaar ontzettend veel goede nieuwe muziek heeft opgeleverd, zodat de ogen van de internationale dj-wereld nu ook op Amsterdam zijn gericht, dankzij het succes van onder andere 2000 and One, Dave Ellesmere, Kabale und Liebe, Polder, Gimikk, Bart Skils, Estroe, Zoe Xenia etc. Niet toevallig stuurde het Engelse dancemagazine Mixmag een verslaggever naar het Welcome to the Future-festival voor een groot artikel over de nieuwe Amsterdamse school. Mixmag schreef al eerder dat ‘Amsterdam hard op weg is de kroon van Berlijn over te nemen als technohoofdstad van de wereld’. Maar de Nederlandse media geloven dat soort dingen vaak pas als ze het lezen in buitenlandse bladen. Een vreemd soort minderwaardigheidscomplex, dat gelukkig ontbreekt bij de artiesten zelf.

WTTF

Wat zijn je komende plannen voor dit jaar met Studio 80, draaien met het 661 collectief en produceren?

Ik hoop het komende jaar weer wat meer te kunnen gaan produceren, was de afgelopen maanden helemaal opgeslokt door mijn werk als navigator van Studio 80, waar het overigens beter gaat dan ooit. Met 661 gaan we ons voorlopig eerst even focussen op studiowerk, omdat het nauwelijks mogelijk is om onze agenda’s gelijk te krijgen. Ieder bandlid is dit jaar internationaal doorgebroken en draait en speelt nu veel in het buitenland: Lauhaus en David Labeij, Kabale und Liebe, Boris Werner en Julien Chaptal, van wie in september een eerste album uitkomt, ‘Tokens’. Zelf doe ik met Quazar slechts heel af en toe een optreden, want ik wil me liever focussen op een aantal nieuwe producties. En mijn tijd is helaas beperkt.

Welke 11 clubavonden gaan naar Studio 80 verhuizen?

We hebben tot nu toe nog geen 11-avonden kunnen overnemen in Studio 80, omdat we al een overvol programma hebben, met vaste avonden als Welcome to the Future (dat overigens wel een aantal 11-edities heeft gedaan), Voidd, Bla Bla, Minimaal feestmaal, Babylon, Rebellion en ADHD sessies. En het is de hele zomer elk weekend volle bak. Een verandering in Studio 80 is wel dat we op dit moment wekelijks naast de local heroes ook internationale artiesten hebben. Zoals in de afgelopen maanden onder andere Luciano, Tobi Neumann, Jichael Mackson, Heartthrob, Mountain People, Deetron, Monoblock, Solomun, Johhny D, Agnes, Radioslave, Guillaume, The Mole en binnenkort Andre Galluzzi, Rush, Onur Ozur, Jimpster, Ripperton en nog veel meer. Alle internationale artiesten willen ook meteen graag terugkomen als ze in Studio 80 hebben gedraaid, want we hebben het beste soundsysteem van Amsterdam. En een publiek dat er helemaal voor gaat.

In hoeverre heeft ID&T nog met Studio 80 te maken?

Studio 80 is een persoonlijk initiatief van Duncan Stutterheim, die een podium wilde bieden voor nieuwe en vernieuwende elektronische muziek. ID&T is dan ook geen investeerder. Duncan heeft eigen geld gestoken in Studio 80 en er een onafhankelijke stichting van gemaakt, die zakelijk gezien dan ook helemaal los staat van ID&T. Natuurlijk werken we wel samen, onder andere op het gebied van sponsors. En op creatief gebied loopt er natuurlijk een duidelijke lijn van Studio 80 naar Welcome to the Future. Met elk feest in Studio 80 bieden we nieuwe dj’s en live acts een podium. En de uitschieters maken dan een kans op een plek op het WTTF festival.

WTTF

Wat vindt je van het huidige horeca rookverbod en hoe verloopt dat bij Studio 80? Is er strenge handhaving en hoe was dat op WTTF?

Ik vind het rookverbod een slecht idee. Het maakt het moeilijker om een leuke clubnacht neer te zetten. Overigens gaat het wat dat betreft in Studio 80 toch nog redelijk, vooral omdat we een bijzonder mooie en relatief grote rookruimte hebben. Op festivals is het minder een punt, omdat er zoveel openlucht areas zijn.

Welke act/dj uit ons land zie jij dit jaar nog doorbreken?

Zoals gezegd zijn er nu een hele reeks Nederlandse producers die internationaal aan de weg timmeren en bezig zijn internationaal door te breken. Iedereen die muziek maakt op labels als 100 % pure, Intacto, Remote Area en Area Remote, en verder ook labels als Thirtyonetwenty, Delsin, Rush Hour, EC, noem maar op. En ik heb ook hoge verwachtingen van de Dekmantel dj’s, van Juan Sanchez en van Dimi Angelis en zijn groep Counterpart, waarmee hij zwaar rockte op WTTF. Iedereen moet alleen nu wel zijn hoofd koel houden en zich niet laten meeslepen door dit eerste succes. Maar nog betere tracks gaan produceren. Want dit is nog maar het begin.

Is het volgens jou voor een dj anno 2008 noodzakelijk te produceren om door te kunnen breken?

Ongetwijfeld. Organisatoren kiezen dj’s om hun producties. Dat levert soms ook de vreemde situatie op dat een succesvolle producer die eigenlijk helemaal niet kan draaien een volle agenda heeft en als een gek moet leren dj te worden. Ik vind een aantal van eerder genoemde producers ook beter als live-act en boek ze ook als dusdanig op het festival of onze feesten in Studio 80. Het aantal vlieguren dat een dj heeft gemaakt hoor je er altijd aan af. Daarom hebben jongens als Boris Werner en Lauhaus, die oneindig veel meer hebben gedraaid dan de anderen ook zo’n bijna niet in te halen voorsprong op de producer-dj’s.

Karotte

Dj’s als Michael van Lierop aka Ille Bitch is wel doorgebroken zonder produceren, net als De Man Zonder Schaduw. Zij zijn groot geworden op kleine (illegale) feestjes. Dit zijn uitzonderingen op de produceer regel denk je?

Dit zijn inderdaad de uitzonderingen die de regel bevestigen, net als WTTF residents als Dorine Dorado en Jobez. Of de Dekmantel dj’s. Maar voor iedereen geldt toch dat mochten ze ook verder willen komen in het buitenland dat ze dan vroeger of later met eigen producties zullen moeten komen.

Wat vind je van de scene in Nederland (niet alleen in Amsterdam) op dit moment?

Er wordt op dit moment door heel Nederland goede muziek geproduceerd, tot in de kleinste dorpjes in Friesland, waar jongens als E Contact en Olene Kadar vandaan komen. Maar echte scenes met goede party’s zie je alleen in de grotere steden, van Amsterdam en Utrecht tot Nijmegen – dat met Doornroosje natuurlijk een heel indrukwekkende traditie heeft opgebouwd.

www.welcometothefuture.nl  

www.studio-80.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws