PS interview: Dave Seaman

Partyscene Redactie | 22 januari 2008
headlines

Dave Seaman draait al ruim twintig jaar mee, stond aan de wieg van de dancebijbel Mixmag en produceerde onder meer U2, Kylie, Michael Jackson, David Bowie en The Pet Shop Boys. Daarnaast heeft hij al meer dan twintig mixcompilaties op zijn naam staan, voor labels als Renaissance en Global Underground. Daarnaast is hij de drijvende kracht achter Audio Therapy. Nu heeft hij een nieuwe cd gemixt voor Renaissance.

Tekst: Jesse Voorn

 

dave seamanAl meer dan twintig mix cd’s gemaakt. Er kon er nog wel eentje bij?

Dave: “Welke bedoel je, hahahaaaa. Ik heb net inderdaad een nieuwe dubbel cd voor Renaissance afgemaakt, de volgende in de Masters serie. ‘No rest for the wicked’, zoals ze zeggen. Maar onlangs deed ik ook de nieuwe Therapy Sessions, Volume 4. Die heeft de beste recensies gekregen die ik ook gehad heb. En dat raakt je best, als het je 24e compilatie is. Die Renaissance compilatie ga ik het komende half jaar promoten en dan wil ik eindelijk weer de studio in. Ik heb net een nieuwe studio gebouwd, dus ik kijk er naar uit om wat nieuwe tracks en remixen te maken.”

Als je aan een mix cd begint, wat heb je dan in gedachten?

Dave: “Het is altijd hetzelfde proces eigenlijk. Ik probeer vast te leggen waar ik me op dat moment op mijn door de elektronische clubmuziek bevindt, met de beste muziek die er dan beschikbaar is. Je maakt eigenlijk een collage van de beste nieuwe nummers. Een momentopname.”

Komt het maken van een mix cd nog wel in de buurt van de kunst van het mixen?

Dave: “Mmmmmm. Het is de kunst van het mixen en stap verder genomen. Een diepere vorm. Veel meer dan live draaien op wat draaitafels en een mixer. Er is zoveel meer aan de kunst van mixen dan dat. Met een cd kun je echt de nieuwe technologie omarmen en nieuwe paden inslaan en paden ontdekken die in een live omgeving anders niet mogelijk waren.”

Is het wel mogelijk om een dj-set of een live moment te vangen in zo’n mix?

Dave: “Als je het live doet dan wel. Maar het herbeleven van een live moment zal nooit dezelfde ervaring zijn. Ik denk dat live opnames echt wel hun functie hebben, maar een studio opname is onveranderlijk een grotere uitdaging om te bereiken. Geef mij maar Revolver van de Beatles boven 'Live at the Hollywood Bowl'.

dave seaman

Hoe gaat het met je label Audio Therapy?

Dave: “Dat schommelde het afgelopen jaar erg heen en weer. We waren echt goed op weg, totdat onze distributeur over de kop ging in november. Daar zijn we nu nog de brokken van aan het opruimen, om weer opnieuw te beginnen. Het is hard werken om op dit moment een onafhankelijk dance label te runnen. Er is een hele grote verandering aan de gang in de muziekscene en daar zijn wij ons op aan het aanpassen.”

Je zei ooit dat house muziek gebouwd is op technologie. Wat bedoel je daar precies mee?

Dave: “House is ooit begonnen uit de mogelijkheid om te samplen en om drum computers te gebruiken. Het is een vorm van muziek die voortkomt uit technologie, in tegenstelling tot de traditionele manier, waarop muzikanten hun instrumenten bespelen.”

Hoe kijk jij nu tegen deejayen aan?

Dave: “Ik geniet er nog steeds evenveel van als ik altijd gedaan heb. Het opgewonden gevoel dat je krijgt als je wat nieuwe tracks voor een publiek speelt en dan hun reactie ziet, geeft me nog steeds dezelfde buzz als de eerste keer. Ik prijs me erg gelukkig dat ik een carrière heb kunnen maken uit iets dat eigenlijk mijn hobby is. dave seamanTegenwoordig doen wel erg veel mensen het, maar dat komt omdat het zo’n geweldige baan is. De beste ter wereld, naar mijn mening. Iedereen kan het doen. Er is nu alleen veel meer competitie dan voorheen, maar aan de andere kant is er ook meer vraag.”

Wat kun jij betekenen voor de nieuwelingen in de scene?

Dave: “Wat ik maar kan. Het is moeilijk om echt de tijd te vinden om ze te helpen, maar ik probeer nieuw talent altijd een duwtje in de rug te geven wanneer dat mogelijk is. Het draait allemaal om het openen van deuren voor mensen. Dan is het verder aan hen.”

Wat is jouw handelsmerk?

Dave: “Dronken breakdancen.”

Je hebt ook voor Mixmag geschreven. Hoe was dat?

Dave: “Dat was een fantastische tijd. Ik was redacteur van 1988 tot 1991, dus dat was echt het begin van de scene. Wij maakten de regels en dat was erg spannend. We voelden echt dat we aan de wieg van iets speciaals stonden. Bladen als dat hebben een belangrijke invloed en een grote verantwoordelijkheid binnen de scene. Ze zijn de luide stem waar veel mensen naar luisteren. Ik ben er in ieder geval trots op dat ik twintig jaar nadat ik begonnen ben nog steeds het spel aan de top meespeel. En er is nog veel te bereiken denk ik. Nieuwe ambities en nieuwe doelen.”

Je hebt ook veel grote artiesten geproduceerd. Wat vond je daar zou interessant aan?

Dave: “Ervaring. Daar kan niets tegenop. Er is zoveel meer muziek dan alleen maar clubmuziek. Er is echt nog een hele wereld vol goede muziek. Ik probeer mijn geest open te houden en zoveel mogelijk verschillende dingen te luisteren. Dus toen ik de kans kreeg om te werken met te gekke artiesten als Kylie of de Pet Shop Boys, was er voor mij slechts één antwoord mogelijk. Alleen een idioot zou nee zeggen.”

dave seaman

Ben je echt zeven dagen per week met muziek bezig, of zijn er nog andere dingen?

Dave: “Nu, ik heb nog een vrouw en twee jonge zoons, dus familie neemt het grootste deel van mijn vrije tijd in beslag. Maar ik kijk ook veel films en volg het voetballen als ik de kans krijg. Anders zou het leven te eendimensionaal zijn. Afwisseling is de specerij van het leven.”

Check voor meer info ook www.djdaveseaman.com.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws