PS Interview: Frenk Wiersma

Partyscene Redactie | 10 november 2006
headlines

Frenk Wiersma is een 31-jarige Amsterdammer en eigenaar van event-/marketingburo Evotions, welke inmiddels samenwerkt met Cocoon, 4n-GME, Hihat, en het feest van het NL20 magazine organiseert. Een gesprek met ‘een roepende in de woestijn'.

Tekst: Frank Böhm
Evotions in actie
Begin jaren negentig begon Frenk als vrijwillige dance-programmeur in de Tumult in Abcoude en via Groove Connection, ID&T en Chemistry kwam hij uiteindelijk tot de conclusie dat hijzelf beter het heft in handen kon nemen. Hij heeft het op dit moment naar eigen zeggen te druk voor huisdieren, laat staan kleine kinderen.

Waar ging je als puber altijd uit?

Mooi was die tijd... kan het me nog als de dag van gister herinneren omdat het zo anders was dan nu. Daarbij begon ik al heel vroeg te puberen. Plekken waar ik regelmatig kwam waren de Baroque tegenover de Melkweg, Cash Café en de oude, kleine Cooldown in de korte of lange Leidsedwarsstraat, allen te Amsterdam. Ik speelde toen nog voetbal op hoog niveau. Maar dat was allemaal van voor de house. Daarna werd het al snel de Waakzaamheid (is er koffie na de Waak?), Roxy en Tumult. Van voetbal was toen opeens geen sprake meer haha.

En wat deed je toen voor werk?

Ik studeerde nog, maar stopte veel tijd in m'n functie bij Tumult als programmeur. Waar ik toch wel trots op ben is dat we het daar met de TTE-avonden goed voor elkaar hadden. Marco Carola en Umek draaiden bijvoorbeeld op één avond voor zo'n 400 bezoekers. Een supermooie ervaring die drie jaar later kwam na het tijdperk Dimitri, Remy, Derrick May, Erick E, aldaar. Tevens werkte ik toen ook een aantal dagen in de week bij de Groove Connection, de platenzaak van dj JP. Maar beide dingen mochten de naam werk niet dragen, het was al een feest op zich.
Ricardo @ Cocoon @ the Sand
Hoe ben je later ID&T terecht gekomen en wat was je functie daar?

Voor mijn studie Communicatie heb ik me gespecialiseerd in marketingcommunicatie. Tijdens mijn stage bij één van de grootste mediabureaus in Nederland kwam er iemand langs van ID&T. Tevens besloot ID&T haar media-inkoop via ditzelfde bureau te laten plaatsvinden. Ik ben toen aangeschoven bij één van de gesprekken, kaartje bewaard van de persoon in kwestie en toen ik afgestudeerd was eigenlijk meteen gemaild om te kijken of ze me konden gebruiken. Dat konden ze en we waren vrij snel rond.

Leef je nu van Evotions of doe je er wat naast?

Ik leef van Evotions, ja. Ik ben nu sinds negen maanden volledig zelfstandig en heb op het juiste moment de juiste keuze gemaakt. Naast Cocoon wat ik met Tjeerd Bijnsdorp doe, heb ik een zeer prettige samenwerking met 4N-GME (Ryan Narain en Winston Bogarde). Met Ryan heb ik een jaar geleden Treetz opgezet wat op dit moment met straatlengte voorsprong het eclectic-event van Nederland is. Treetz draait volledig om Chuckie en Real el Canario. Off Corso, 013, Paradiso, Effenaar, overal waar we komen gaan de zalen helemaal los. Sommige mensen zullen zich misschien afvragen hoe je dat kunt doen terwijl je ook met zo'n credible partij werkt als Cocoon. Voor mij is dat niet im frage. Chuckie en Real zijn zeer credible artiesten die heel goed weten wat ze willen en ergens voor staan. Ook zij zijn continu op zoek naar vernieuwing. Maar wat me vooral hiertoe heeft aangezet was het feit dat ik zo’n vier jaar geleden Real voor het eerst hoorde draaien ergens op een feestje. Voor mijn gevoel zat dance toen ook wel een beetje in een dipje trouwens. Maar goed. Eerst natuurlijk een house-dj die stond te draaien en daarna Real. En opeens werd de sfeer leuk en gezellig op de dansvloer. Mensen stonden echt te swingen en leken wel blij te zijn om bekende tunes te horen op een ongelooflijke manier gemixed. Er kwam echt een hele stoot energie vrij die ik in tijden niet meer op de dansvloer had ervaren. Toen had ik zoets van: daar moeten we wat mee doen. Bij Chemistry hebben we t toen nog een tijdje geprobeerd met Easy Riders in de More, maar vanwege een aantal redenen kwam dat niet van de grond. Toen ik wegging bij Chemistry heb ik tegen Ryan gezegd dat we samen iets moesten doen. Ik had alle vertrouwen in de bundeling van expertises en we kregen het gelijk aan onze zijde.

Het gaat dus goed met Evotions?
Cocoon @ the Sand
Het gaat goed en daar ben ik erg blij mee. Met name ook omdat we een goede event-portfolio hebben. In bijna een jaar tijd hebben we toch een heel aardig bedrijfje neer weten te zetten. Wat ik vooral belangrijk vind is dat ik m'n roots niet uit het oog verlies. Dat klinkt dan wel weer een beetje zwaar, maar dat meen ik wel. Zo heb ik in augustus de Tumult in Abcoude enorm geholpen bij het opzetten van een nieuwe maandelijkse avond die gelanceerd zou worden tijdens de Feestweek. Heel veel liefdewerk, oud papier. Na de eerste nacht besloot de burgmeester de vergunningen voor de vrijdag en de zaterdag in te trekken. Geheel ten onrechte en een beslissing ingegeven door angst. De hele vrijwilligersorganisatie inclusief ik natuurlijk was helemaal lamgeslagen. Met zoveel plezier en energie aan een nieuw ding gewerkt en dan krijg je zoiets. Dat zijn dan wel de dingen die je liever niet meemaakt. Maar het sterkt je uiteindelijk wel als organisator/ondernemer.

Hoe ben je met Cocoon in aanraking gekomen?

Zoals Tjeerd zei hebben we in 2004 de eerste echte Cocoon-night in Nederland gedaan. Toen in Rotterdam. Maar de contacten had ik toen al vanuit mijn tijd bij Tumult. Het heeft dus allemaal even moeten duren, maar het voordeel is wel dat het nu een pure relatie is en niet één die tot stand is gekomen door dat wij de partij zijn die met de grootste zak geld heeft staan zwaaien. Nee, er is een klik en wij weten wat het Cocoon-gevoel inhoudt. Dat is de reden waarom ze voor ons hebben gekozen.

Wat vind je van het huidige party klimaat in Nederland?

Dat is een lastige vraag om even kort te beantwoorden. Het klimaat in Amsterdam is bijvoorbeeld heel anders dan in Tilburg. In Amsterdam gebeurt op dit moment eigenlijk best veel. Er zijn goede initiatieven en dan heb ik het niet over de zoveelste standaard clubavond in één van de te weinige grote clubs in Amsterdam want daar zie je wel heel veel eenheidsworst. Probleem met Amsterdam is wel dat ik altijd het idee heb dat iedereen in Amsterdam wel iets doet in de muziek of actief is in de uitgaanswereld. Ben je geen organisator, dan wel een dj, ben je geen promotor, dan wel een stylist, etc. Gevolg is dat iedereen elkaar als concullega ziet of als concurrent. En dan krijg je dus roddel, achterklap en achter de ellenbogen-werk.
Treetz
Was vroeger alles beter dan?

'Vroegah was alles beter..' nee, das bullshit natuurlijk. Maar vroeger was Amsterdam in ieder geval meer trendsettend dan nu. Wat mij vooral van vroeger aanspreekt, is de meer 'culturele' benadering van een feestje zoals mensen als Joost van Bellen, Eddy de Clercq maar ook een Eelko Anceaux dit deden. Ze creëerden echt een illusie, terwijl het natuurlijk uiteindelijk altijd uitdraaide op keihard feesten. Maar de sfeer was anders, je deelde een ander gevoel dan nu en das ook logisch want alles was toen nieuw en nu zijn we dik 15 jaar verder. In die tijd zijn dance en uitgaan heel groot geworden. Ik kan me nog herinneren dat ik op een  donderdagavond vroeger in de Escape stond en dat er zo'n groepje dames met elkaar stond te dansen rondom hun handtasjes die ze op de vloer hadden neergezet. Die oubolligheid is er niet meer. Alles is een stuk professioneler en gelikter geworden, maar gelukkig heeft elke ontwikkeling zijn eigen tegenreactie. In ieder geval word je als organisator gedwongen om continu creatief en alert te zijn... never a dull moment!

Wat vind jij de beste Nederlandse en buitenlandse dj en waarom?

Zonder twijfel: Remy. Ik ken hem nu inmiddels al heel wat jaren en het begon allemaal in Tumult in de jaren negentig. Of je was voor Dimitri of je was voor Remy. Dimitri vond ik goed, maar Remy had meer power. We zijn nu 14 jaar verder en hij kan me nog steeds laten dansen. Dan verdien je mijn predikaat  'Beste DJ'. Buitenlandse DJ: Sven Väth. Dat hoef ik niet uit te leggen, toch?

En welke producer vind je erg goed en waarom?
Treetz
Ik heb een tijdje de platenzaken even links laten liggen in verband met een tekort aan tijd. Gelukkig kun je heel veel op internet tegenwoordig vinden en ik ben dan ook weer volop bezig met kopen en downloaden. En er komt veel goede muziek uit zeg! Maar waar ik toch wel erg blij van word, zijn mensen als James Holden. Ik heb een plaat van die jongen uit 1997! Toen nog meer in de trancehoek geduwd. Nu groeit alles naar elkaar toe en weet hij een zeer frisse mix van techno, progressive en trance te maken. Volgens mij is dit niet wat Derrick May met Hightech Soul bedoelde, maar het raakt je absoluut!

Wie zie jij binnenkort doorbreken en waarom?

2000 and One. Detroit in een 'nieuw' jasje dat de stijlen overstijgt en in elke dj-set gedraaid kan worden.

Welk evenementenburo/concullega bewonder je en waarom?

Bewonderen vind ik een beetje te groot woord omdat het zou impliceren dat een andere partij iets doet, wat wij niet zouden kunnen, en wij zijn nu net bezig om alles te realiseren haha! Maar ik heb wel respect voor bepaalde partijen. In eerste plaats natuurlijk voor de mensen met wie ik op dit moment samenwerk. En in de tweede plaats heb ik respect voor iemand als Joost van Bellen. We hebben elkaar nog nooit echt ontmoet, maar als je zolang meedraait en elke keer weer je tijd vooruit bent dan doe je gewoon iets goeds. Daarnaast heb ik ook respect voor mensen als Ted Langebach en Isis, die al zolang meedraaien en toch elke keer weer hun plek weten te vinden in een scene die aan continue verandering onderhevig is. En aangezien ik nu toch bezig ben wil ik ook nog wat credits geven aan Rok de Bok (alias Rocco V.) van Awakenings. Ook hij heeft een ultieme illusie weten te creëren.

Wat zijn je plannen de komende tijd?
Treetz
November en december zijn traditioneel drukke maanden voor mensen in onze branche. Iedereen is nu druk bezig met de planning voor 2007 want op dit moment worden zo’n beetje de kaarten geschud. Iedereen wil de beste locaties, men wil de beste dagen en bij de dj’s natuurlijk de beste deals. Wat ik op dit moment aan meer info heb, is dat Treetz in 2007 frequenter georganiseerd zal worden en dat er zeker een aantal locaties bijkomen. En voor wat betreft Cocoon werken we keihard aan de opvolger van de editie tijdens het ADE. Dus dat die er sowieso gaan komen staat als een paal boven water. Uiteindelijk komt het allemaal voort uit een intensivering in 2007 van bestaande samenwerkingen. En op donderdag 23 november organiseren we voor NL20, het gratis uitmagazine van Amsterdam, hun eerste publieksevent in The Mansion met oa Erick E, Jaziah, Jeremaine S, Melly Mel en Joey Daniel. En dat gaat heel leuk worden!

Tenslotte, als je een droomfeest zou mogen organiseren, ongeacht de realiseerbaarheid en kosten ervan, hoe zou dit eruit zien?

Ik zou dan toch kiezen voor een ouderwetse avond in Tumult met 350 vrienden van toen en nu en mijn all time favo-dj's: Remy, Sven Väth, Marco Carola, Derrick May en Eddy de Clercq op de after. En in de kleine zaal Chuckie en Real el Canario freestyle.

www.evotions.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws