PS Interview: Luciën Foort

Partyscene Redactie | 30 juni 2006
headlines

Lucien FoortTekst: Frank Böhm

Waar ging je als puber altijd uit en waarom ben je gaan draaien?

Ik was altijd te vinden in discotheek Fame in Dordrecht in m’n jeugd. In die tijd ben ik ook gaan draaien. Eerst als hip hop dj omdat dat gescratch heel cool was maar daarna meer als mix dj omdat twee platen in de mix iets magisch muzikaals teweeg brachten, en trouwens nog steeds brengen.

Waarom de Fame, wat was daar leuk aan?

Niets echt noemenswaardig veel maar al mijn vrienden kwamen daar en er was niet veel anders. Alles wat ik op de radio hoorde, hoorde ik daar op lekker volume. Daar ben ik ook begonnen met draaien maar toen de houdbaarheidsdatum was bereikt ben ik verder gaan kijken.

Naar welke muziek luisterde je in die tijd?

Van George Kranz tot Funkin for Jamaica. Rufus & Chaka Khan, Depeche Mode, Stevie Wonder, Michael, Jackson, Jackson Five, Eurythmics en meer van dat soort über muziek. Ook Public Enemy, Beasty Boys, Schooly D etc. Pop muziek was at an all time high en het leuke van toen was dat je in tegenstelling tot nu ook echt iets goed moest kunnen beheersen. Zang, of een instrument of iets, of goed kunnen dansen. Nu lijkt het zo dat je er vooral glimmend moet uitzien om in een boy/girl band gekozen te worden via een smsje van je buurvrouw. Nou ja, da's een andere discussie natuurlijk. In ieder geval was de muziek goed en de kleding en kapsels bleeeh. Na mijn diensttijd werd het gekkenhuis door een ongelukje dat een wereldhit werd. Een plaat genaamd Quadrophonia waardoor ik tussen 1990 en 1994 rond de wereld heb getourd.

Wat deed je hiervoor voor werk?

Ik doe mijn hele leven al iets met muziek. Zat al betaald in bandjes als zanger/saxofonist toen ik 15 was. Het bandje heette Don’t Panic.

Waarom ben je gestopt met je bandje? En bestaat de band nog?

In die tijd werd ik opgeroepen voor mijn dienstplicht (lichting 88-3) en kwam hiphop en swingbeat opzetten en tja... Ik ging natuurlijk gelijk daar waar de nieuwe dingen waren. Verder was ik het leven als puber met sax een beetje zat en wilde ik mijzelf meer verenigen met het "In The Place To Be" gevoel. Ik liep dus ook gewoon rond met een pet naar opzij en een grote Mercedes ster om me nek (zucht). Ga trouwens wel weer op zoek naar een saxofoon. Zou vet zijn om in mijn tunes te stoppen waar mogelijk.

Lucien FoortHeeft de muziek van je band invloed gehad op de stijl/toon van je house producties nu?

Absoluut. Maar we zijn allemaal tot op zekere hoogte een product van invloeden die we opdeden toen we jonger waren. Alleen spelen is tof, maar samen met anderen is heel inspiratievol. Gek genoeg ervaar ik nu dat naarmate je verder in je leven komt, je pas die invloeden van toen met succes weet toe te passen op je huidige werk.

Je bent zoals gezegd al erg lang bezig in de dance. Wat is je drijfveer, wat houdt je gaande?

Mijn drijfveer is altijd geweest dat ik vind dat je binnen het dance segment zoveel verscheidenheid aan kruisbestuiving hebt. Als ik bijvoorbeeld in mijn muziek een sax gebruik is het niet meteen per definitie jazz, of een gitaar rock. Het leven tussen bassdrum en hihat is lekker gevarieerd en dat houdt mij fris. Daarom zoek ik ook steeds naar die variatie. Muziek is een altijd bewegend medium en het toepassen van verschillende invloeden zorgt voor mij voor een altijd in ontwikkeling zijnde creativiteit.

Je bent muzikaal tegenwoordig niet meer in het progressive 'hokje' te plaatsen, vanwaar de omslag naar een meer housy/latin sound?

Dat werd voor mij een stilstaand gevaar. Ik ben er ook in gerold doordat progressieve helden als Sasha, John Digweed, Nick Warren, Dave Seaman, Danny Howells en Anthony Papa  mijn muziek (onder de naam Funk Function) gingen draaien. Tja, ik heb ook een gezonde ondernemersgeest en toen ik gecompileerd werd voor de Global Underground en Bedrock cd's werd het voor mij tijd om in dat gat te springen. In Nederland was er nog niet zo veel in te vinden dus werd ik met mijn Singularity compilaties als ’s Neerlands eerste progjock gezien. Ik trek me ook niets aan van de schoenmaker, noch zijn leest! Om te overleven wil ik zijn waar goede nieuwe muziek gemaakt wordt, waar de ontwikkeling echt werkt op muzikaal en productie vlak en dat was met progressive niet meer het geval. Ironisch eigenlijk, want waar het woord progressive "vooruitstrevend en vooruitstrevendheid" betekent, vond ik in de platenwinkel steeds meer hetzelfde klinkende platen. Alleen was de artiest verschillend. Sinds ik sinds 4 jaar ook een afweging moet maken dat ik iets op radio moet draaien (mijn eerste programma Slice bij ID&T Radio en nu Los bij BNN) vind ik een feelgood vibe in combinatie met een degelijk productiegeluid belangrijker dan een "stay true, even if it kills you" attitude. Als een stroming niet meer vernieuwend is, evolueer ik verder naar iets anders dat bij me past. Ik denk dat ik daarom zolang meedraai. Dat gezegd hebbende, er was eens een tijd dat progressive nieuw was en vers. Leuke tijden meegemaakt, dat zeker!

Hoe gaat het met je eigen Rotterdamse avond, Southend House?

Heel erg goed. Ik denk dat binnen het aanbod van al het nachtelijke dance geweld men iets nieuws heeft gevonden! Nicole Hofman en ik zijn er ook erg trots op en zijn altijd bezig het concept te verfijnen.

Lucien FoortWat houdt het concept dan precies in? Waarin onderscheidt SEH zich van andere clubavonden?

Southend House is een uitlaatklep voor mij als dj omdat ik buiten datgene wat ik kan draaien dat in mij opkomt, ik ook de internationale housesound wil neerzetten. Er zijn helden die het al zolang maken en hebben verfijnd dat ik nu de opkomst van de "Nederhouse" met enige huivering van een afstand volg. Ik wil muziek als die van bijvoorbeeld Masters at Work, Roger Sanchez, Harry Choo Choo Romero, ATFC, Audiowhores, Martijn ten Velden, Chris Lake, Lifelike en D-Ramirez meer naar voren brengen en niet alleen de geijkte hitjes die je allang via officiële of illegale circuits kent. Sinds de negentiger jaren lijkt de Hollandse dancegeest iets weg te hebben van de Japanse. Iets pikken en mijns inziens minder goed nadoen. Kwam house een beetje op in 1993? Nederland antwoordt met gabber. Komt house op in 1998? Nederland antwoordt met trance. Ik draai het liefst tracks waaraan ik kan horen dat de producer lol had in zijn werk en in zichzelf op zoek ging naar de x factor. Dat is wat SEH muzikaal gezien voor mij inhoudt. Verder plan ik alles nauwkeurig met Nicole, Dymphna en de rest van het SEH team zodat we niet links of rechts van het midden gaan lopen. Binnen het segment een welkome afwisseling brengen is ons motto. En het feit dat de clubber die filosofie ook voelt is te zien aan de populariteit van de avond.

Wat is jouw aandeel in SEH naast het draaien? Boek je de guest djs en hou je je ook bezig met het decor enzo?

Nicole en ik zitten bij de planning al te denken aan hoe het eruit moet zien, wat voor soort sfeer we willen uitdragen en op welke manier de "Southender" zich het best thuis voelt op de vloer, aan de bar, in het café etc. Het moet een totaalpakket zijn waarbij je je identificeert met de muziek, zodat je je ten volste kunt overgeven aan datgene wat de dj wil overbrengen. Ik kan makkelijk de bekendste dj's van Holland laten opdraven maar kies liever voor het verrassingselement. Het moet wel spannend zijn want een grap waarvan je de clou al kent is toch ook niet effectief?

Lucien FoortHeb je nog een aparte anekdote aan een gig overgehouden?

Jazeker. Die keer dat een meer dan dronken iemand twee bier bij me bestelde en vervolgens boos werd toen ik hem vertelde dat de tap van de djbooth kapot was.

Hoe ziet jouw week er gemiddeld uit?

Drie keer per week naar de sportschool want ook al zie ik er uit als 16, de draaiweekenden kun je het beste maar zo fit mogelijk aanpakken. Maandag in de middag nieuwe en recent gedraaide tracks nog es luisteren. Dinsdag en woensdag produceren, donderdag naar BNN om mijn programma Los voor zaterdag voor te bereiden, eventueel spotjes inspreken. Vrijdag playlists en achtergrond verzamelen voor de websites (BNN, Luciëntfoort.com) en laatste hand leggen aan sets voor het weekend. Daarnaast is er veel telefoon, mail etc met platenfirma's die hun product aanbieden, lopende zaken als Southend, Los on the Beach enzo.

Waarom is LOS op BNN niet live? Lijkt je dat niet leuker?

Live radio is ook leuker en is ook iets wat ik ambieer op de langere termijn maar ik ben te druk met draaien om dat zomaar uit het oog te verliezen. Ooit zie ik mijzelf wel op andere uren radio maken zodat ik het kan combineren. Nu is het programma zaterdag in de nacht tussen 01.00 en 06.00, recht in de piektijd van mijn carrière als club dj. Het succes van het programma heeft veel te maken met ervaringen, één op één, rechtstreeks van de dansvloer. Je kunt pas iets naar je luisterend publiek toe visualiseren als die ervaring voortvloeit uit actieve deelname aan hetgeen je op radio verkoopt. In mijn geval dus vette platen en dj sets brengen en de platen test ik liever zelf eerst goed. Dj's ontmoet je ook on the road want die zijn, net als ik, druk in het weekend.

Wat vind je van het huidige party klimaat in Nederland?

Men feest fier en vrolijk verder! Veel nieuw talent ook dat zich manifesteert. Het is goed toeven op de Nederlandse dansvloer vind ik.

Lucien FoortEn hoe heeft de scene zich in jouw ogen ontwikkeld?

Vroeger waren er een handjevol dj's in even zo weinig clubs. Je had een paar stijlen (gabber en mellow, heel fout maar ja) en daar was de kous mee af. Nu zie je dat anno 2006 festivals naar meerdere dagen gaan en subculturen vertakkingen krijgen. Het was een scene maar het is nu een multicultuur die als industrie niet meer weg te denken is.

Hoe heb je de produceer kneepjes onder de knie gekregen?

Door veel op te letten in studio's en door op een moment zelf een computer te kopen. Dat was in 1993.

Welke producer vind je erg goed en waarom?

Op dit moment D-Ramirez omdat hij iets anders doet dan anderen en Harry Choo Choo Romero omdat alles van hem gewoon te dik voor woorden klinkt.

Heb je voorbeelden op producer én dj vlak?

Ik ben fan van Bruce Swedien (recording engineer van Billy Holliday, Michael Jackson etc) en Quincy Jones die met Michael Jackson's album "Thriller" het meest hebben gehaald uit alles wat "popmuziek" is. Zang super opgenomen, arrangementen perfect en een reis door het geluid op een manier die zijn tijd ver vooruit was. Het heeft ze veel geld opgeleverd maar het was ook echt heel goed gemaakt. Respect! Op dj vlak ben ik fan van Harry Choo Choo's producties.

Lucien FoortHoe ben je met Martijn ten Velden in contact gekomen voor je track Bleeep?

Ik heb Martijn eens uitgenodigd om te komen mixen bij ID&T radio in de tijd dat ik mijn programma Slice daar deed op vrijdagavond. Het klikte gelijk en hebben toen afgesproken om samen muziek te maken. Martijn is naar mijn studio gekomen en we hebben toen Bleeep samen gemaakt.

Welke act/dj zie jij dit jaar doorbreken en waarom?

Gnarls Barkley denk ik omdat we toe zijn aan een 'modern classic band', een soort Terrence Trent D'Arby maar dan anno 2006.

Als je zelf een feest zou mogen organiseren, ongeacht de realiseerbaarheid ervan, hoe zou dit eruit zien?

Land: Queenstown, Nieuw Zeeland. Denk gerust aan Lord Of The Rings.
Line-up: Roger Sanchez, Carl Cox, Erick Morillo en Lucien Foort warm up
Acts: Madonna, Chic, George Clinton & Parliament, en alles live via het internet te zien!Maar ze mogen ook gewoon een keer bij Southend komen draaien hoor!

www.lucienfoort.com

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws