PS Interview: Coldcut

Partyscene Redactie | 31 januari 2006
headlines

Negen jaar lang liet Coldcut weinig van zich horen, wat betreft het uitbrengen van nieuw materiaal. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het duo besloot er toch maar weer wat nieuwe tracks tegenaan te gooien. coldcutIn het twintigjarige bestaan van de groep is er veel veranderd. Matt en Jonathan, eigenaren van label Ninja Tune, zijn de koningen van het samplen en hun remix van het Eric B & Rakim nummer ‘Paid In Full’ zorgde voor een nieuwe standaard binnen de dance. Ook op ‘Sound Mirrors’ is de hokjesgeest ver te zoeken.

Tekst: Jesse Voorn

Je neemt het interview zelf ook op?
Matt: “Ja, daar ben ik onlangs mee begonnen. Het is een goede verzekeringspolis voor als we niet goed geciteerd worden. Dat gebeurde wel eens en daar word ik erg kwaad om. Als iemand een interview doet of een foto neemt, dan is hebben beide partijen recht op het materiaal. Jij stelt de vragen en wij geven antwoord en daarom zijn wij dus mede-eigenaar van dit interview.”

Prima. Het is alweer lang geleden dat jullie een album uitbrachten. Begon het weer te kriebelen?
Matt: “Die tien jaar zijn voorbij gevlogen en het werd weer tijd voor een nieuw album. De platenmaatschappij zei ons dat we een nieuw album moesten maken en wij zijn de platenmaatschappij, dus hebben we het onszelf verteld. We zijn geen machine die ieder jaar een plaat uitpoept en het duurde wat langer dan verwacht eer het nieuwe materiaal af was. Maar we hadden het druk genoeg met andere zaken, zoals een radiostation,coldcuthet label en het maken van remixes. Het allermoeilijkste is om goed met je tijd om te gaan.”

Jonathan zit intussen druk te sms’en.
“Sorry hoor, maar mijn tienerdochter is een nachtmerrie en ik moet dat even regelen. Daar ben ik niet blij mee en het is nog erger als ik weg ben. Vannacht is ze uit geweest zonder het tegen haar moeder te zeggen en is ze niet thuisgekomen. Ik kreeg vanmorgen een telefoontje of ik het even kon oplossen. Dat is misschien wel een deel van de rede dat het nieuwe album zo lang op zich liet wachten, hahahaa. Wat was de vraag ook alweer?”

Jullie hebben jezelf nooit in een hokje geplaatst. Wat was de bedoeling van dit album?
Jonathan: “Het was interessant om terug te gaan naar de periode van toen we begonnen, namelijk het werken met andere mensen. coldcutDat hebben we nu ook weer gedaan. Het hele concept achter dance en het produceren is natuurlijk ook erg veranderd. Het is nu veel makkelijker om muziek te maken. Maar wij hebben echt een uitdaging nodig, een trap onder onze kont.”

Coldcut is meer dan alleen muziek. Ook beeld vormt een belangrijk deel. Is Coldcut een soort concept?
Jonathan: “We zijn wat we zijn. Dat is een inkoppertje, maar het is zo. We doen veel dingen en als er leuke projecten langskomen, dan doen we die. We hebben net een hoorspel gemaakt voor BBC radio en de belangrijkste track werd de titeltrack van het nieuwe album. Dat is veel interessanter dan plaatjes draaien in een rokerige club. Alhoewel plaatjes draaien in een rokerige club ook erg leuk kan zijn. We zijn onze visuele kant nog steeds aan het ontwikkelen en toen we begonnen bestond het niet eens.”
Matt: “Het is net als vroeger. We konden niet veel apparatuur kopen, dus ging je het maar zelf maken. Dat hebben we veel gedaan. We kennen Aphex Twin heel goed en die doet dat ook. Dat geeft hem een uniek geluid en ik denk dat zoiets ook voor ons geldt.”

Heeft het bij Coldcut altijd gedraaid om het bewerken of recyclen van dingen en/of geluid? Jullie waren tenslotte de eersten die officieel een remix maakten…
Matt: “Wij houden van recyclen en het probleem in deze wereld is dat mensen alles altijd nieuw willen hebben. En als ze het dan hebben, dan gooien ze het weer weg en gaan door naar het volgende. Kunst is een mooie kans om dingen te hergebruiken. Wij noemen onszelf wel eens de zwervers van het geluid, omdat we altijd op zoek zijn naar geluiden die anderen weggegooid hebben. coldcutWe hebben altijd veel met rare grooves gewerkt, net zoals Fatboy Slim. Er zijn maar een beperkt aantal noten namelijk en bijna alle combinaties zijn al gemaakt, maar het is altijd mogelijk om nieuwe combinaties te verzinnen.”

Toen jullie begonnen in de elektronische muziek was er nog niet zo heel veel te recyclen…
Jonathan: “Het was een te gekke tijd, een soort wilde westen. Er waren geen regels, geen grenzen en we konden makkelijk een nummer als ‘Docter In The House’ maken, met hiphop en breakbeats, maar dat eigenlijk een housetrack met vocalen was. Mensen vonden het prima. Kort daarna, rond 1990, werd de muren opgetrokken en ontstonden er hokjes. Toen draaide je alleen nog maar of house of hiphop. House werd in de grote zalen gedraaid en hiphop en al het andere in de toilet, hahaa, de kleine zaal. Dat hebben wij een paar jaar gedaan.”

Waarom raakte alles zo gefragmenteerd denken jullie?
Jonathan: “Dat is makkelijker te verkopen. Tieners willen een eigen identiteit hebben, maar weten zelf nog niet welke. Ik heb mode altijd een raar verschijnsel gevonden. Het idee dat je cool bent, omdat je je op een manier kleedt zoals mensen doen die dan ook cool zijn is vreemd. Het is onzin dat een paar mensen besluiten dat groen volgend jaar cool is.”
Matt: “Het idee om verschillende dingen met elkaar te vermengen is het idee achter Coldcut.”

paid in fullEn nu lijkt het wel een beetje daar naar terug te gaan?
Jonathan: “Dat is grappig genoeg het geval ja en we hebben daar heel lang op gewacht. Het is een goed moment voor ons om het nieuwe album uit te brengen. Ik denk dat mensen er vijf jaar geleden niet mee om zouden kunnen gaan, maar nu wel.”

Waarom is het maken van remixen zo belangrijk geworden?
Matt: “Het is interessant, want dat hele remix gedoe is door verschillende stadia gelopen. Voor die remix van Eric B & Rakim waren er wel wat remixen, maar niemand kreeg er credits voor en niemand dacht dus dat het is was om mee verder te gaan. Toen kwamen wij langs en hebben we dat veranderd met die remix van ‘Paid In Full’. Het werd de blauwdruk voor een nieuwe markt. Maar ook een remix is een verkooptruc. Sommigen laten hun nummer remixen door een hippe producer in de hoop meer te verkopen.”

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws