Gokken loont

Partyscene Redactie | 30 januari 2006
headlines

tjumpGisteren besefte ik ineens: een filmfestival is net een loterij. Als je goed gokt zie je fantastische films maar kleun je mis, dan zie je soms een dag lang middelmatigheid. Van de circa honderd films die er dagelijks draaien kun je er hooguit zes per dag zien. Dus ieder heeft zijn eigen persoonlijke filmfestival. Terwijl de één een meesterwerk ziet, draait een zaal verderop een verschrikkelijke kutfilm, terwijl je in het programmaboekje toch 'prachtig camerawerk' en 'sterk debuut' had gelezen.

Natuurlijk helpt het als je weet welke regisseurs de moeite zijn en welke acteurs je moet volgen. Maar dan nog blijft het vaak gokken. Is de nieuwste van Terry Giliam net zo goed als Twelve Monkees of Brazil, films die de Britse regisseur beroemd maakten? Woensdag weet ik het.

Morfine

Tot zondagavond had ik die ene topper nog niet gezien. Toen zag ik Tzameti of "13".

Laat die Frans/Georgische film nou over een loterij gaan! Een uiterst bizarre loterij, dat wel. Met hoge inzet.

Hoofdpersoon Sebastien raakt er in betrokken als hij een envelop van zijn werkgever achterover drukt. Als dakbedekker heeft hij niet veel te makken, en als de eigenaar van het huis onverwacht overlijdt aan een overdosis morfine kan Sebastien fluiten naar zijn centen. In een rancuneuze bui neemt hij een mysterieuze brief mee die net is gearriveerd en waarop z'n dode werkgever met smart zat te wachten.

In de brief blijken een treinkaartje en een hotelreservering te zitten. De opportunistische Sebastien besluit de identiteit van de dode man aan te nemen en duikt een onbekend avontuur in dat al snel Faustiaanse trekjes krijgt.

Uiteindelijk belandt hij in een buitenhuis waar steenrijke kerels gokken op de levens van anderen. Het zou flauw zijn om te verklappen hoe die loterij in z'n werk gaat. Maar geloof me: je kijkt nooit meer hetzelfde naar een aanfloepende gloeilamp.

Tarantino

thumpDe jonge, in Frankrijk woonachtige Georgische regisseur Gela Babluani maakte "13" vorig jaar met een klein budget en schoot de film in grofkorrelig zwartwit, wat meehelpt aan de mysterieuze, unheimische sfeer. De fotografie en belichting in de film zijn fantastisch en doen denken aan zowel Hitchcock als de oude Russische meesters. Maar ook Quintin Tarantino is een goede referentie, zeker wat betreft de tweede, gewelddadige helft van de film.

"13" heeft alles in zich om uit te groeien tot een culthit. Explosief geweld, onderhuidse spanning en bloedmooie hoofdrolspeler. In Utah hadden ze dat ook door, want op het beroemde Sundance Festival viel de film afgelopen weekend in de prijzen.

"13/Tzameti" draait dinsdag, woensdag en donderdag nog op het Filmfestival. Later in het jaar gaat de film ook in de reguliere Nederlandse bioscopen draaien

http://www.iffr.nl
http://www.revolvergroup.com/tzameti

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws