PS Interview: Jazzanova

Partyscene Redactie | 24 januari 2006
headlines

jazzanovaHet Berlijnse dj- en producers collectief Jazzanova verwierf internationaal al de nodige bekendheid vanwege ‘The Remixes 1997 – 2002, een verzameling van hun vernieuwende remixen tot dan toe. De groep bestaat voor de helft uit dj’s en voor de helft uit producers, die aan de wieg stonden van de zogenoemde nu-jazz en werken daar in alle breedte nog steeds op door. Op het debuutalbum ‘In Between’ uit 2002 waren voor het eerst eigen nummers te horen. En nu ligt ‘The Remixes 2002-2005’ in de winkels. Partyscene sprak met dj Roskow Kretchmann.  

Tekst: Jesse Voorn

Alweer het tweede album met remixen. Wat is er zo interessant aan het maken van remixen?
Roskow: “Voor ons is het remixen iets heel speciaals. Het is zoiets als het maken van een nieuw nummer; het is altijd een avontuur en het kost een hoop tijd. En het is makkelijker om een compilatie uit te brengen, dan zijn de remixen voor veel meer mensen bereikbaar. jazzanovaVeel tracks zijn wel ergens op 12” Inch verschenen, maar het is heel moeilijk om ze allemaal terug te vinden.”

Wat zijn voor jullie de voorwaarden om een remix te maken?
Rowskow: “Die zijn steeds verschillend. Als we een nummer aangeboden krijgen waar we erg enthousiast over zijn, dan borrelen de goede ideeën gelijk naar boven. Maar we doen het soms ook wel eens voor het geld of voor goede vrienden. Soms krijgen we een goed aanbod, maar we krijgen ook veel slechte aanbiedingen. Wel geldt dat als we het niet leuk vinden we het ook niet doen. Op dit moment stromen de aanvragen binnen, maar de remixen staan op een laag pitje vanwege een groot project, een soort musical, waar we mee bezig zijn. Maar zodra we weer tijd hebben beginnen we weer.”

Jullie hebben ook een cd-r bij de cd gevoegd, terwijl de hetze tegen kopiëren en downloaden in volle gang is. Wat was daar de reden voor?
jazzanovaRoskow: “Ons idee is dat goede muziek altijd verspreid moet worden en dat het zichzelf ook verspreidt. Mensen die de cd kopen kunnen op onze website ook een speciale mix downloaden, met onze favoriete tracks, en die bijvoorbeeld op die cd-r branden. We hebben zelf ook altijd veel muziek gebrand en het idee is dat je nu voor een vriend ofzo een kopietje kunt maken. We willen mensen gewoon iets speciaals geven.”

Jullie verwachten daar geen problemen mee?
Roskow: “Eigenlijk niet nee. Het is een officiële mix, maar het zou een probleem kunnen zijn. Maar wat kun je eraan doen? Het is een hele grote markt en die kun je bespelen. Je kunt met de regels meegaan of er tegen zijn en ik denk dat wij daar ergens tussen in zitten.”

Jazzanova bestaat uit zes mensen, verdeeld in producers en dj’s. Zijn dat ook twee verschillende kampen?
jazzanovaRoskow: “We werken allemaal er goed samen. Ik ben zelf een van de producers, maar een jaar of vier geleden ben ik ook gaan deejayen. We wisselen veel ideeën uit. Dat was niet zo toen we begonnen. Nu kunnen we over de hele wereld draaien, onder de naam Jazzanova en tegelijk ook in de studio zitten. Dat is dus heel effectief en zo kunnen we meer werk verzetten. Maar verder zit er totaal geen plan achter Jazzanova. Het gaat allemaal heel natuurlijk en we doen wat we leuk vinden. Dat werkt toch het beste, anders wordt je creativiteit geremd. We zijn heel vrij en we schuwen het experiment niet.”

Jazzanova bestaat alweer een tijdje. Staan jullie voor je gevoel nog steeds aan de top van de nu-jazz en downtempo?
Roskow: “Je kunt niet echt spreken van een Jazzanova geluid, maar wel van een Jazzanova handelsmerk. Maar als we een jazz nummer willen doen, dan doen we dat, maar als we iets met house of hiphop willen doen, dan doen we dat ook. En of we nou aan de top staan, dat maakt niet uit. Maar het gaat nog steeds goed.”

jazzanovaJullie eigen platform Sonar Kollektiv gaat ook goed toch?
Roskow: “Jazeker. We hebben altijd graag met andere mensen gewerkt en we willen mensen ook een kans geven om hun muziek uit te brengen, als wij die muziek mooi vinden. Het is een platform voor mensen om elkaar te ontmoeten en om ideeën met elkaar uit te wisselen. Er komen steeds meer artiesten bij en dat is leuk. Het gaat nu goed, maar het kan altijd beter natuurlijk. Het gaat namelijk niet zo goed met de muziek markt zelf en we zijn blij dat we nog steeds zoveel mensen kunnen bereiken met onze muziek.”

Waarom gaat het niet goed met de markt?
Roskow: “Het gaat steeds meer om entertainment en commerciële dingen. Als je niet een flinke zak met geld hebt, dan is het moeilijk. Maar ons gaat het om de muziek, hoe dan ook. Zelfs als we niet veel kunnen verkopen, dan blijft dat de belangrijkste drijfveer. jazzanovaGeld is minder belangrijk dan dat. Nu-jazz is ook niet meer zo hip. Het is ook anders dan vroeger, maar er zijn nog steeds een hoop mensen die wel in dat geluid geïnteresseerd zijn en die mensen begrijpen hoeveel die muziek waard is.”

Hebben jullie het nu veel moeilijker dan vroeger?
Roskow: “Ik check de verkopen nooit, maar ik kan me voorstellen dat ze gedaald zijn. Maar ik ben nog steeds blij dat we gewoon platen blijven verkopen. Het is goed dat nu-jazz niet meer zo’n hype is, want we hebben nu niet meer die druk van vroeger. Bij onze eerste EP wisten mensen niet wat ze moesten verwachten. Er zijn nu geen verwachtingen meer, terwijl die er vroeger wel waren. We voelen ons nu vrijer en een stuk meer relaxt. We voelen nu meer voldoening dan tien jaar geleden, toen die hype rondom die muziek er was. Nu is er een vaste groep mensen die er nog steeds in geïnteresseerd is en dat is goed. Misschien dat we over een paar jaar wel weer een revival krijgen, dat gebeurt wel vaker met bepaalde stromingen. Maar ja, dan zijn we weer terug bij de situatie die we niet leuk vonden, hahahaa.”

Kijk voor meer info op www.sonarkollektiv.com.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws