Glen's Game Review: Golden Eye: Rogue Agent

Partyscene Redactie | 21 december 2004

Golden Eye: Rogue Agent
Soort spel: first-person shooter
Platform: PS2, GameCube, Xbox

Je speelt dus een ex-collega van James Bond, die vanwege slecht functioneren binnen de geheime dienst is ontslagen. Een interessant gegeven, toch? Hij keert zich tegen de agency en sluit een deal met niemand minder dan Goldfinger. Deze bad guy geeft de evil agent, nadat hij in zijn hoofd is geschoten door oude bekende Dr. No, een speciaal gouden oog. Met dit oog kan je allerlei handige trucjes uithalen. Het begint met het feit dat je er mee door de muur kan kijken. Naarmate het spel vordert worden er functies als telekinetische aanvallen en een beschermend energieschild toegevoegd. Klinkt allemaal zeer cool, maar de eerste functie blijkt uiteindelijk het beste toepasbaar. Verder bestaat het spel eigenlijk alleen uit schieten. Logisch bij een first-person shooter, maar concurrerende games als Halo 2 en Half-life 2 weten het genre toch stukken beter neer te zetten. Zo ontbreekt het bij Rogue Agent aan een goed verhaal om het spel op gang te houden. Daarnaast zijn de verschillende levels niet echt inspirerend. Wel als je er net in stapt, maar als je er een tijdje in rond loopt begint het al snel eentonig te worden. De graphics zitten degelijk in elkaar, alleen zijn ze niet afwisselend genoeg. Er had daarnaast ook wel wat meer afwisseling in de actie mogen zitten. Het schieten met twee wapens tegelijk kan dat gewoonweg niet goedmaken. Als laatste blijkt deze ex-agent eigenlijk helemaal niet zo slecht te zijn. We hebben wel eens zwaarder geweld gezien dan slechteriken als menselijk schild gebruiken. De bovengemiddelde multiplayer opties van Rogue Agent maken nog wel wat van de bovenstaande kanttekeningen goed.

Golden Eye: Rogue Agent had gezien de wat duistere invalshoek een zeer cool spel kunnen worden, maar dat is helaas niet gelukt. Het is een solide first-person shooter die maar weinig nieuws aan het genre toevoegt. Leuk voor trigger-happy gamers, maar voor de echte fijnproevers schiet deze game echt te kort.

Eindoordeel 6,5