René Passet’s filmreview: Maria Full Of Grace

Partyscene Redactie | 17 december 2004

Zo op het eerste gezicht zit alles mee voor Maria. Ze is knap, heeft een baan en een vriendje. Waarom slikt de zeventienjarige dan tientallen bolletjes coke om die vervolgens illegaal naar Amerika te smokkelen? Regisseur Joshua Marston neemt voor die verklaring ruim de tijd. In de lineair vertelde, Spaanstalige film leren we Maria geleidelijk beter kennen. Ze is weliswaar zelfverzekerd en stoer (ze klimt op het dak van een gebouw om met haar vriendje te vrijen, terwijl die met trillende benen beneden blijft staan), haar toekomst in een Colombiaanse dorpje is tegelijkertijd hopeloos. Zelfs voor haar.

Er is alleen werk op de bloemkwekerij, waar ze wordt afgeblaft en niet eens naar de wc mag. Haar vriendje blijkt een sukkel op een crossfiets, die schaapachtig iets mompelt over eeuwige trouw als hij hoort dat Maria zwanger is. En van haar familie moet ze het ook niet hebben. Maria brengt het geld binnen voor haar moeder, zus en oma. Een moedeloos makende vanzelfsprekendheid voor de jonge Colombiaanse. “Waarom denk je niet aan je familie?”, krijgt ze te horen als ze werkloos wordt.

In de hoofdstad Bogota gaat Maria op zoek naar nieuw geluk en zijn we getuige van een bijzonder vreemd sollicitatiegesprek. Hoe het met haar organen is en of ze wel genoeg eet, wil een man in een poolcafé weten. Welkom in de lokale onderwereld.
"Bolletjes slikken gevaarlijk? Welnee”, lacht de drugsbaas. “De mensen die gepakt worden hebben er zelf om gevraagd. Die willen gewoon beroemd worden."
En dus gaat Maria in op het verleidelijke aanbod van 5000 dollar voor een maag vol filmrolletjes. Het eufemisme voor bolletjes met cocaïne.

Waarna de regisseur uitgebreid aandacht besteedt aan het ritueel van slikken. Maria oefent met druiven, haar keel wordt verdoofd met een spray en de drugsbaas is niet te beroerd om haar maag te masseren om zodoende nog wat extra bolletjes te kunnen herbergen.

Maria vol met coke
Het tweede deel van de film speelt zich af in New York, waar Maria terechtkomt in de kleine Colombiaanse gemeenschap in de wijk Queens. Hoewel de 35-jarige Amerikaanse regisseur Marston eigenlijk teveel tijd neemt voor de scènes in zijn woonplaats, vermijdt hij behendig de valkuil van allerlei dramatische wendingen die het sterke eerste deel om zeep zouden kunnen helpen. Sterker nog, hij neemt nergens een standpunt in over de keuzes die Maria maakt. Liever laat Marston het aan de kijker over om te oordelen.
Tijdens de spannende vlucht naar New York betrap je jezelf erop dat je stiekem hoopt dat het Maria lukt. Terwijl je het tegelijkertijd verschrikkelijk stom van haar vind. Ze is goddomme zwanger!

De film geeft drugsrunners een gezicht, verklaart de keuzes die ze maken en legt tegelijkertijd bloot dat de grote jongens bijna altijd vrijuit gaan. Een sterke boodschap.
De grootste troef van het zonder enige opsmuk en vaak vanaf de schouder gedraaide Maria Full Of Grace is echter Catalina Sandino Moreno. De jonge actrice knalt letterlijk van het doek af, en kreeg op het Filmfestival van Berlijn terecht een prijs voor haar sterke hoofdrol. Daar gaan we meer van horen. Maar ook van debutant Marston, die zijn rijkere collega's laat zien dat je ook met weinig budget een steengoede film kunt maken.

René Passet