ID&T stopt met muzieklabel en verlaagt ticketprijzen

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
headlines

ID&T gaat stoppen met het label ID&T Music. Dick de Groot, momenteel nog a&r-manager bij het bedrijf, zet het label zelfstandig voort onder de naam Be Yourself. Hij doet dat samen met Bas van Oers (nu nog werkzaam bij ID&T). Verder blijven releases verschijnen van ID&T-merken als Sensation, Mystery Land en Innercity en blijft de in juni 2003 gesloten overeenkomst met Universal Music in stand.

De Groot: Be Yourself gaat per 1 januari 2005 van start en wat we gaan doen is eigenlijk hetzelfde als bij ID&T gebeurde. We maken en begeleiden het product. Ook gaan we ons richten op het versterken van artiesten. Namen als Marco V, Rank 1 en Benjamin Bates gaan mee en daaraan gaan we volgend jaar nog meer bouwen. De beslissing is volgens De Groot in goed overleg met ID&T genomen.

In mijn visie zijn er met muziek nog zoveel mogelijkheden en uitdagingen en is er zeker nog geld mee te verdienen. We blijven wel samenwerken met ID&T. Naast de samenstelling van de compilaties nemen we bijvoorbeeld ook de complete backcatalogus mee. Dat muziek out of house is, brengt een voordeel mee voor ID&T. Ze kan nu objectief naar buiten treden, zowel bij evenementen als op de radio en in het magazine. De Groot zegt dat er op het moment nog vrij veel wordt uitgebracht, maar dat hij dat wil terugbrengen. We willen alleen kwalitatief goede producten uitbrengen waar we volledig achterstaan.

Het voordeel van elektronische muziek is ook meteen het nadeel: iedereen kan het maken. De fout van a&r-managers de afgelopen jaren is dat ze alles wat op hun bureau terechtkwam ook uitbrachten. Ik denk dat een goed concept nog altijd goed kan verkopen. Dance is ook altijd teveel op het label gericht en te weinig op het gezicht daarachter. Djs hebben dat afgehouden, omdat ze anders het stempel commercieel kregen opgeplakt, maar je ziet nu bij Tisto bijvoorbeeld dat het werkt. Naast platen moet je ook gewoon een gezicht uitbrengen. Waarom worden er van een Sensation-cd 50.000 stuks verkocht? Omdat mensen zich ermee kunnen identificeren.

De eerstvolgende Muziek en Beeld, die later deze week verschijnt, bevat een uitgebreid artikel over het einde van ID&T Music. Daarin vertelt ceo en medeoprichter Duncan Stutterheim waarom de onderneming met het label stopt.
ID&T stoot niet alleen haar muzieklabel af, maar verlaagt ook met ingang van 2005 de toegangsprijzen voor haar evenementen. De actie is onderdeel van een groot offensief van ID&T om de toegangsprijzen voor evenementen terug te dringen.

Ook maakt het bedrijf nu al een statement voor Innercity, dat 18 december aanstaande in de Amsterdam RAI plaatsvindt. Duncan Stutterheim: In vijf jaar tijd is een kaartje voor bijvoorbeeld ons evenement Innercity gestegen van 65 gulden naar 52 euro. Uitgaan en het bezoeken van concerten of feesten zijn bijna niet meer te betalen met dit soort bedragen. ID&T heeft daaraan zelf meegedaan. De prijzen van onze kaarten zijn de afgelopen jaren alleen maar gestegen. Daarom moeten we de hand in eigen boezem steken. Als marktleiders op dit gebied vind ik dat we een punt moeten maken: het is genoeg. ID&T start haar offensief daarom met een duidelijk statement: iedereen die een kaart voor de komende editie van Innercity heeft gekocht, mag gratis iemand meenemen. Dat geldt ook voor mensen die de komende maand een kaart kopen. Dus: 1 kaart geeft toegang aan twee personen.

Een andere maatregel is dat ID&T in 2005 stopt met de kaartverkoop via Ticketbox-winkels. Stutterheim: De kaartverkoop zal in 2005 alleen nog via internet en telefonisch gebeuren. Daarmee kunnen we volgend jaar ook de administratie-fee, die de bezoeker aan de ticketorganisatie betaalt, omlaag brengen.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws