PS Interview: LTJ Bukem

Partyscene Redactie | 1 november 2004
headlines


Wie zegt drum&bass, zegt LTJ Bukem. Al jaren is hij met muzikale partner MC Conrad een van de bekendste gezichten uit de drum&bass scene. In '92 richtte hij het succesvolle Good Looking label op. Hierop verscheen vorige week zijn Progression Sessions deel 10 'live in Germany'. De twee stonden deze zomer op het Diesel-U-Music festival en zijn op 20 november te bewonderen in Poema in Utrecht. Jullie stelden de vragen, hier zijn de antwoorden.


Veel mensen klagen dat house en techno op een dood spoor zitten, dat er niets vernieuwends gebeurt. Hoe is het in de d&b scene gesteld?
(Maaike de Koning, Amsterdam)

LTJ Bukem: "Ik denk dat het hele gebeuren om iets nieuws te willen bedenken in de muziek soms te ver kan gaan. Jazz mensen zoeken niet naar de nieuwste jazz-sound, jazz is jazz en goede jazz is goede jazz en zal dat ook altijd blijven, ongeacht met wat het tot stand is gekomen (band of computer, maakt niet uit). Hetzelfde geldt ook voor house en d&b. Wat ik probeer te zeggen is, dat goede muziek altijd goede muziek zal blijven. 'You can't dress music up in so many different outfits, or try to separate styles with names for basically the same things…"

“Waarom is het geluid van het Good Looking label veranderd? Vroeger was het een label voor atmosferische d&b, maar nu lijken de platen meer op 'Liquid Funk'. Komt dit doordat je persoonlijke smaak ik veranderd? Of omdat het publiek de voorkeur geeft aan het geluid van 'Liquid Funk'?
(Tek,Tilburg)

LTJ Bukem: "Je vraag slaat eerlijk gezegd nergens op. Je hebt het over atmosferisch en Liquid…Ik herken die namen niet als een muziekstijl. Ik hou van d&b, ik hou van goede grooves, mooie vocalen, ik hou van muziek waarin ik de invloeden van jazz, ragga, techno, soul, Brazilian, acid, hiphop, rock en noem maar op in terug hoor. Met alle respect, maar vraag je nu series aan een bijna 40-jaar oude man, die in de afgelopen 20 jaar elk genre heeft gedraaid, of zijn smaak is veranderd? Ik draai en breng uit wat ik goed vind, en dat verandert elke dag want ik heb een 'open mind'. En ja, ik hou ervan om bepaalde genres te mixen. Maar als ik jou zo hoor, zou ik nog steeds Demons Theme moeten draaien. Mijn label heeft in de 14 jaar zoveel veranderingen doorgemaakt, dat je voor elke track wel een verschillend genre zou kunnen verzinnen, alvorens het in de scene gedraaid wordt."

Je draait op 20 november in Nederland. Wat vind je van de Nederlandse dj's en producers?
(Ton de Graaf, Amersfoort)

LTJ Bukem: "Grappig dat je dat vraagt, een aantal weken geleden moest ik namelijk een oude house set neerzetten en toen heb ik een van mijn 'all time favorites' gedraaid, die van twee Nederlandse producers is! De plaat heet 'I Believe', door Frequency en Abraxas. Hij is uitgekomen op Lower East Side. Wat een geweldige plaat! Er zijn over de hele wereld goede producers, maar de Nederlanders hebben er ook hun deel aan bijgedragen. En wat voor deel!"


Zie je jezelf als de persoon die d&b cross-over heeft gemaakt en het genre uit de undergound heeft doen komen?
(Jasper Huisjes, Zwolle)

LTJ Bukem: "Nee, ik denk niet dat een artiest dat in zijn eentje kan doen. Er zijn teveel factoren waardoor d&b is doorgebroken bij het grote publiek. Albums die op het juiste moment op grote labels zijn uitgekomen, clubs en dj's die d&b op belangrijke momenten programmeerden waardoor een artiest met een album cross-over werd, labelbazen die de grenzen van het verkopen van undergound muziek verkenden. Maar ook het publiek. Zij hebben een belangrijke rol gespeeld in het hypen van bepaalde tracks."

Is er een plaat die nooit uit je platenkoffer zal verdwijnen?
( Jeroen Breuwers, Den Bosch)

LTJ Bukem: "Er is geen plaat die er nooit uit verdwijnt. Ik heb platen die er zeg een jaar in blijven, omdat ik er geen genoeg van kan krijgen ze in mijn set te horen, maar dat is toch wel de langste tijd."


Waarom heb je voor Duitsland gekozen om je live-cd op te nemen?
(Jan-Pieter Veen, Rotterdam)

LTJ Bukem: "Duitsland was een van de eerste landen die d&b omarmde en de stroming supportte. Ik heb zoveel goede herinnerigen aan optredens in Duitsland de afgelopen 10 jaar, dat het gewoon een kwestie van tijd was hier een cd op te nemen. De avond van de live-cd was geweldig. Niemand moet met negatieve verhalen aankomen bij mij over Duitsers, ze zijn geweldig!"

Je hebt ook een live-cd opgenomen in Japan. Hoe reageren mensen over de hele wereld op d&b? Ik bedoel, welk publiek reageert het beste op dit genre?
(Robbert van Vliet, Den Haag)

LTJ Bukem: "Muziek is onze universele taal. Je hoeft het niet te begrijpen om het mooi te vinden. En dat is meteen de kracht van muziek en waarom ik er zoveel van hou. Mensen gedragen zich misschien anders in andere delen van de wereld, maar er is niets mooiers dan de emoties bij mensen te zien op de dansvloer wanneer je een plaat voor ze draait die ze goed vinden. Waar ter wereld ook, muziek brengt saamhorigheid teweeg."

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws