Insomnia sprak vlak voor de Kerst met Marcella en Roog. Haar eerste
interview. Het werd een vrolijk gesprek.
13.15 Na twee weken mailen en
voicemails inspreken staat het dan eindelijk vast: over 1 uur en 3 kwartier mag
ik Roog en Marcella interviewen. Op het moment dat Marcella me belt loop ik
vrolijk in m'n joggingbroek en slobbertrui door het huis. We spreken om drie af
in het eetcaf naast het Victoriahotel in Amsterdam. Om half 3 spreek ik af met
mentor en mentale steun nEo, die direct op de trein springt. 14.20 Zaandam
Centraal. De trein van 14.26 heeft 25 minuten vertraging. nEo is zelfs ng
later. Een beetje zenuwachtig word ik hier wel van. 15.15 Zodra ik het eetcaf
binnenstap vallen alle zenuwen weg, Marcella en Rogier zijn aardig en ik voel me
meteen op m'n gemak. Nadat we verhuizen naar een ander restaurantje met meer
ruimte kunnen we eindelijk van start. Het begin Waar ik nieuwsgierig naar ben is
hoe Marcella bij DJ Caf Sol terecht is gekomen. Het blijkt dat ze gevraagd is
nadat ze gezien werd op een Fast Forward Dance Parade wagen. Ze draaide destijds
in Scandals, daar is ze gewoon naar binnengelopen met haar platenkoffer. Via
Scandals kwam ze terecht op een volleybaltoernooi voor dj's. Daar ontmoette ze
Cliff van Sunrise Entertainment, die destijds afterparties in Amsterdam
organiseerde. Hij vroeg haar of ze mee wilde op de car van de Dance Parade.
Marcella: "Ik zei "Ja is prima, ik wil best mee, maar dan wil ik wel
draaien!"" Dt is nou girl power. Toen ze op die wagen stond te draaien werd
ze opgemerkt door iemand van Sol, dat die week zou openen. Van daaruit is ze
zichzelf steeds meer gaan promoten en dat heeft haar gebracht tot waar ze
vandaag is. Insomnia: Kon je toen al mixen, of heb je dat in de praktijk
geleerd? Marcella: "Ja, ik kon wel al mixen. Ik heb gewoon echt gewacht met
naar buiten brengen dat ik dj wilde worden tot ik zeker wist dat ik het ook
daadwerkelijk kon. In Scandals heb ik week in week uit voor publiek kunnen
leren. Laatst heb ik weer oude bandjes met m'n allereerste mixen geluisterd en
dan zie je dat er in de loop der tijd flink wat vooruitgang is geboekt haha! Het
grappige is dat je op dat moment cht denkt dat je goed mixt terwijl het in
werkelijkheid nergens naar klinkt!" Opvallend is dat Roog in het verleden
muziek schreef en daar ook verschillende prijzen mee gewonnen heeft. Finalist
bij de Roland midi Awards, eerste prijs bij de Levi's Demo Contest en ook
finalist bij de Kunstbende. Ik wil weten of we in de toekomst misschien meer van
die kunsten zouden gaan horen! Helaas heeft hij het daar nu te druk voor. Roog:
"Vroeger schreef ik echt van lles, tot Nederlandstalig aan toe maar
tegenwoordig hou ik me echt alleen nog maar met m'n eigen stijl bezig. Ik zou
het leuk vinden om er in de toekomst misschien ooit weer eens iets mee te doen
maar daar heb ik nu gewoon echt geen tijd voor." Da's best jammer, een
samenwerking tussen Frans Bauer en DJ Roog zit er voorlopig dus niet in. De
sets: Ik weet geen drol van het vak dj af. Zijn er standaard setjes die je
draait, bedenk je alles van tevoren of pas je een set ter plekke aan het publiek
aan? Ze bedenken meestal van tevoren wat voor feest het is. Roog is al zo lang
bezig en heeft genoeg bekendheid vergaard zodat hij wordt gevraagd omdat zijn
stijl gewenst is. Als je van plan bent Marcella of Roog te vragen naar een
setlist van een bepaald feest, dan kun je je de moeite besparen, omdat ze dat
niet weten. Wel in grote lijnen, maar de precieze volgorde onthouden ze niet.
Alles gaat op gevoel. Insomnia: Dus wat jullie draaien verzinnen jullie
eigenlijk ter plekke? Marcella: "Ja, dat voel je!" Insomnia: Er zijn dj's die
een stuk of vijf platen klaarzetten van waaruit ze de volgende kiezen. Gebruiken
jullie wel een bepaalde methodiek? Roog: "Nou, ik denk natuurlijk wel vooruit.
Als ik bezig ben bedenk ik dat ik over drie platen dr wil zijn. Je kiest de
platen op gevoel. Je denkt echt na over wat er nodig is om de zaal omhoog te
krijgen." Marcella (begint helemaal te glimmen): "Mag ik inhaken? Want
dat is cht zo hoor! Als beginnende dj vraag je je echt af hoe je nou in
godsnaam kunt weten welke plaat je op moet zetten als volgende, maar dat voel je
gewoon cht aan. Je weet dat als je die plaat opzet het publiek zo reageert. Op
die manier kun je het echt sturen. Het is iets heel aparts." Grote of kleine
feesten: Op grote feesten is de afstand tussen dj en publiek veel groter. Het
lijkt het me moeilijker om in dit geval in te schatten wat het publiek precies.
Roog stond afgelopen jaar op zo'n groot feest: Sensation. Men had dat niet van
hem verwacht. De vraag rijst waarom hij dat gedaan heeft. Wat blijkt? Hij is
gepakt op z'n eigen argumenten. Roog: "Ik heb ook wel getwijfeld of ik het
moest doen of niet. Men zei: 'Jij wil je sound toch aan een breder publiek
laten horen? Dit is de perfecte gelegenheid!' Toen kon ik niet meer weigeren,
omdat ik al jaren verkondig dat ik mijn sound grotere bekendheid in Nederland
wil geven. Ik was wel zenuwachtig aangezien het vol stond met techno en trance
liefhebbers. Het risico dat die mijn muziek maar 'miezerig' zouden vinden was
duidelijk aanwezig. Ik had geen zin in rotte eieren naar m’n hoofd. Ik heb er
allerminst spijt van, want die set heeft me uit het Amsterdamse circuit gehaald.
40 000 Man, live op radio en tv, dat blaast gewoon in n keer op. Ik heb van
verschillende kanten zeer positieve reacties gehad van mensen die daarvoor nog
nooit van me gehoord hadden." Wat doet dan hij liever, grote of kleine feesten?
Allebei. Roog houdt ervan om dichtbij z'n publiek te zijn omdat het leuk is om
de reacties op hun gezichten te zien als hij bepaalde nummers draait. Op een
groot feest waar het publiek veertig meter van je afstaat is dat niet mogelijk.
Het imposante van zo'n groots evenement heeft daarentegen ook wel iets. Het dj
gevoel: Insomnia: “Zelf zou ik het te gek vinden als een zaal tijdens mijn set
uit hun dak gaat. Hoe voelt dat nou? Wt is nou 'het dj gevoel'?” Marcella:
"Dat voelt gewoon geweldig!" Roog: "Ja maar, dat heb ik niet! Achteraf denk
ik wel na over of het een goede set is geweest of niet. Op het moment zelf heb
ik dat eigenlijk helemaal niet.” Marcella: (begint weer te glimmen):
"Nou, als ik een plaat draai die ik zelf helemaal te gek vind en het publiek
vindt dat ook, dan voel ik me op dat moment helemaal gelukkig! Ik heb echt al
voorpret in m'n buik als ik weet dat ik een plaat ga draaien. Het moet gewoon
los gaan! Als het niet los gaat, ja, dan is het even slikken, maar als dat wel
gebeurt dan ga ik ook echt luisteren naar die plaat en kijken hoe iedereen erop
reageert. Dat geeft echt een kick!" Marcella is inderdaad een zonnetje achter
de draaitafels. Ik vind dat erg belangrijk. Een dj is ook een entertainer. Deze
moet plezier uitstralen omdat dat overgebracht wordt op het publiek. Als een dj
heel zakelijk en onverschillig z'n plaatjes zie draaien, dan heb ik een stuk
minder plezier. Hoe zien Marcella en Roog dat? Ze zijn het met me eens. Roog:
"Maar er zijn ook uitersten. Als je een dj als Tisto tijdens z'n set voor
z'n draaitafels ziet staan het publiek te bespelen denk ik tsja, dat gaat ook
wel weer heel ver. Maar in onze stijl zijn er veel vocale platen en ik sta dan
altijd mee te zingen. Mensen vinden dat leuk om naar te kijken." Marcella voegt
hier nog aan toe dat het niet bewust moet gebeuren. Marcella: "Je moet daar
niet staan met de gedachte 'nu moet ik lachen, nu moet ik het publiek
inkijken'. Dat moet spontaan gebeuren. Ik vind het heel vervelend als ik een
set heb gedraaid die voor m'n gevoel niet lekker ging en ik er achteraf
achterkom dat ik daardoor amper het publiek in heb gekeken. Daar hou ik een
rotgevoel aan over." Uitgaan: Als Marcella en Roog zelf niet hoeven te draaien,
gaan ze niet zomaar uit. Sterker nog, Roog gaat niet uit. Marcella stapt als ze
vrij is ook niet zomaar een discotheek binnen zonder dat ze weet wat er draait.
Er moet f een dj komen die ze graag wil horen, of ze moet weten dat al haar
vrienden er rondhangen en de sfeer goed is. Op de Masters @ Work parties is ze
vaak wel te vinden omdat ze die altijd heel boeiend vindt. Voor welke dj's gaan
ze dan wel de deur uit? Marcella: "Voor Louis Vega. Maar dat is natuurlijk niet
de enige, er zijn bijvoorbeeld ook techno dj's die bijna nooit in Nederland
draaien waar ik graag ga kijken, Josh Wink is daar een van. Verder ben ik altijd
nieuwsgierig of mensen waarvan ik zelf platen heb ook echt kunnen draaien of
alleen maar als producer achter de draaitafels kruipen." Favoriete nummer:
Insomnia: “De favoriete dj's hebben we nu gehad. Favoriete nummers?” Roog:
"Dat vind ik zo'n vervelende vraag!" Insomnia: “Ik stel hem toch!” Roog:
"Het is echt onmogelijk om daar antwoord op te geven. Als ik nu een paar
nummers noem, dan zou een momentopname zijn. Er is tveel goede muziek
beschikbaar." Maar vr het hele housegebeuren, waren er toen niet bepaalde
artiesten die zij echt goed vonden? Marcella vindt alles waar de zangeres van
Moloko op meezingt goed, terwijl Roog meer een real soulmanis met Earth, Wind
& Fire, Prince, James Brown. Op dit moment wordt het interview ineens
omgedraaid. Ik begin een vraag door te vertellen dat HardSoul (de cd van Roog
zelf) een van m'n favoriete cd's is en ineens stelt Roog de vraag waarom. Ik
ben een beetje van m’n apropos. Het gaat Roog erom dat ik vrij jong ben, terwijl
het 'normale publiek' van Roog een stuk ouder is. Ik leg uit dat ik via via in
contact ben gekomen met zijn muziek en dat het me aansprak omdat het iets heel
anders was dan wat ik tot dan toe kende. Het zat vol afwisseling, vocalen en
percussie. Latin-achtig met een goede dosis soul. Omdat ik opgegroeid ben met
ouders die gek waren van soul en funk zijn namen als Earth, Wind & Fire mij
met de paplepel ingegoten. Toen ik dat terughoorde in Roogs muziek was ik meteen
verkocht. Met m'n jonge leeftijd is E, W & F meer iets van m'n ouders, ik
ken de muziek maar heb die tijd nooit 'bewust' meegemaakt. Roog heeft het
talent om een melodieuze mix te maken van de housemuziek van nu en de soul van
toen. Dat niet meer jongere mensen bekend zijn met Roogs stijl, heeft alles te
maken met de commercile aard van trance en hardhouse. Dat wordt tot in den
treuren gepromoot op radio en tv terwijl HardSoul relatief onbekend is bij de
grote massa. Met m'n soul/r&b achtergrond is dit iets wat mij aanspreekt.
Met dit antwoord zijn beide dj’s tevreden. Verder met mijn interview. Favoriete
dj’s: Insomnia: “Ik vertelde mijn zus dat ik dj Marcella ging interviewen. Ze
keek me aan of ik gek was. Een vrouwelijke dj, is dat gek?” Marcella: "Er zijn
er veel, maar in verhouding tot de mannen nog lang niet genoeg! Meisjes van 12
of 13 houden zich niet echt bezig met muziek, eerder met kleren, jongens en
make-up. Er zijn wel uitzonderingen hoor, ik lag op die leeftijd ook op m'n
buik voor de radio liedjes op te nemen!" Roog: “Het is niet eens zo dat ze
muziek niet leuk vinden, alleen jongens zijn eerder verzamelaars. Ik ben al
vanaf m'n zesde fanatiek singletjes aan het kopen. Ik wilde gewoon al m'n geld
daaraan uitgeven. Meisjes doen dat niet zo snel." Beginnen: Wat mij als
beginnende dj zou afschrikken is het feit dat je op moet boksen tegen grote
namen als Tisto en Jean. Dat is volgens Marcella en Roog helemaal niet
mogelijk. Roog: "Je moet niet vergeten dat Tisto al 15 jaar bezig is. Daar
tegen op boksen is niet logisch, dat win je niet meer. Hetzelfde geldt bij mij.
In de groovesound zijn er veel mensen die nu beginnen terwijl ik al jaren bezig
ben. M'n collectie gaat echt way back. Als je daar tegen op wilt werken, tsja,
dat gaat gewoon heel moeilijk." Ik was ervan overtuigd dat Roog zijn sound zlf
gecreerd had aangezien ik het voor ik hem gehoord had nog nergens anders van
kende. Roog stelt dat ook hij benvloed is door anderen. Roog: "Ik heb me in
Nederland erg hard gemaakt voor mijn stijl. Gewoon door stug door te gaan met
proberen die sound te brengen. Als het mensen gaat opvallen denken ze 'Hey, hij
is de eerste'. Ik heb net als iedereen veel naar andere dj's geluisterd en heb
met die elementen in combinatie met mijn persoonlijke smaak een eigen sound
gecreerd. Dat is denk ik wat je moet doen als beginnend dj. Luisteren. En veel
clubben en dansen. Je moet tenslotte als dj je publiek op de vloer krijgen, je
draait niet voor de mannen aan de bar met een biertje. In mijn ogen kun je nooit
een cht goede dj zijn als je zelf nooit geclubbed en gedanst hebt." Insomnia:
“Oh ja, maar waar hing jij dan vroeger zoal rond?” Roog: "Nou, vroeger wnde
ik zowat in de Roxy!" Drugs: And now for something completely different. Drugs.
Hot item in heel Nederland, maar vooral in Zaandam, waar de beruchte Hemkade
z'n deuren praktisch heeft moeten sluiten. Marcella en Roog vinden allebei dat
je als organisator nooit kunt zorgen voor een drugsvrije zaal. Dat is volgens
hen de verantwoordelijkheid van de bezoekers. Als die drugs mee willen nemen,
doen ze dat toch wel. Roog: "Op het moment dat je die feesten gaat verbieden
verplaats je het probleem naar de lokale dorpskroeg of een andere discotheek.
Dat heeft geen zin. Dat is hetzelfde als de junks van het C.S. in Amsterdam af
schoppen. Die gaan naar de binnenstad. De mensen die zoveel drugs gebruiken,
gaan ook eigenlijk niet voor de muziek naar feesten toe." Dat is een duidelijk
standpunt. Ook ik schrik van de hoeveelheid drugs die door ontzettend veel
mensen gebruikt wordt. Af en toe voel ik me als one of the last women standing
dat ik niet slik of snuif bij het leven op grote feesten. Wat dat betreft ben ik
het ook eens met Marcella, die stelt dat er op grote hardstyle feesten meer
geslikt wordt dan in de clubscene. Ik beweeg me in beide kringen en kan dat
beamen! Overige activiteiten: Hoewel het leven van beiden in het weekend al in
het teken staat van draaien en feesten, zijn ze er doordeweeks ook mee bezig.
Roog zit veel in de studio. Als hij daar niet is dan is hij wel platen aan het
kopen. Het is dus muziek wat de klok slaat in zijn leven. Voor Marcella is het
iets relaxter. Marcella: "Ik zit maar n dag in de week in de studio. Ik koop
natuurlijk m'n platen en ik ben veel tijd kwijt aan promotie. Natuurlijk maak
ik nog steeds m'n eigen cd'tjes die ik rondstuur, doe mailings naar allerlei
mensen en heb een site die ik moet bijhouden, en, ik heb nog een hondje!" Cd?
Roog heeft er al een gemaakt, maar van Marcella is er nog niets. Aan haar zal
het niet liggen. De cd markt is zo overvol dat platenmaatschappijen alleen geld
willen steken in projecten die van succes verzekerd zijn. Daarbij is de markt in
elkaar gestort sinds iedereen is gaan branden. Vervelend, maar als het ooit
meezit komt er een compilatie van dj Marcella. De feestdagen: We spreken vlak
voor de kerst. Ik ben benieuwd naar de plannen voor de komende feestdagen. Druk?
Rustig? Roog: "Ga jij maar eerst." Marcella: "Oh, nu mag ik eerst, dan kan
hij over me heen haha! Nou, met kerst heb ik niets. Ik heb wel een aantal
aanbiedingen, maar ik wil liever bij m'n familie zijn. Vlak voor oud &
nieuw, de 29ste, draai ik in de Winkel van Sinkel in Utrecht en de 31ste sta ik
in de More. Dat is dus een redelijk lekker programma. En volgend jaar? Dan staan
we op het Maximafeest op 2 februari en dan diezelfde maand doe ik ook nog
Impulz." Dat klinkt ontspannen, vooral thuis zijn met de kerstdagen is
aangenaam. Of Marcella komend jaar naar het buitenland gaat weet ze nog niet.
Meestal hoort ze dat pas anderhalve week van tevoren. Roog: "Ik heb kerst ook
vrij genomen. Ik had wel wat kunnen doen maar daar had ik niet zoveel zin in. Ik
heb de laatste twee maanden even rustig aan gedaan omdat m'n lichaam het niet
meer zo goed trekt, dat hoge tempo van het afgelopen jaar. Oud & nieuw wordt
wel weer heel druk, ik doe 4 sets die avond. Daarna heb ik drie weken vakantie
en d…" Marcella: "OH HEY, we gaan wl naar het buitenland! De tweede week van
januari gaan we naar Val Thorens, in zo'n ski hut draaien!" Roog: "Ja onder
dwang hoor, ik wilde eigenlijk meteen de warmte opzoeken, maar ja… Voor de rest
van het jaar staat er weer veel op de stapel, het wordt een druk jaar!"
Insomnia: “Dus we gaan weer veel van je horen?” Roog: "Haha, I'm afraid so
ja!" Goede voornemens: Voor wat betreft goede voornemens is Roog van plan wat
gezonder te gaan leven. Hij heeft erg veel last van z'n lichaam gehad door de
kou en z'n drukke schema en wil daar wat meer op gaan letten. Roog: "Maar
evengoed wel heel hard werken!" Als hij het dan toch rustiger aan wil doen mag
hij wat mij betreft wel alleen in mijn schoolvakanties gaan draaien, dan kan ik
tenminste altijd komen! Roog: "Jaaa, ik wil je ook niet te vaak zien want jij
moet je opleiding afmaken!" Wat een vent, lief en zorgzaam. Tot slot vraag ik
of Marcella en Roog nog een Nieuwjaarswens hebben voor de bezoekers van DIF:
Marcella: "Iedereen moet z'n horizon volgend jaar eens gaan verbreden! Mensen
moeten zich niet vastklampen aan de hokjes die er voor ze gemaakt zijn maar
verder kijken wat er allemaal is!" Roog: "Ja, en dan niet alleen op
muziekgebied!" Insomnia: “Tot slot, ik heb gehoord dat Marcella ook wel eens
zingt. Een kansje op dj Roog en Singing mc Marcella?” Roog: "Nooit!” Tot zover
het interview. Omdat het vlak voor de Kerst is, verdwijnen Roog en Marcella
Amsterdam in. Kerstinkopen doen. Het regenachtige weer staat in schril contrast
met de vrolijkheid die zij uitstralen en die zo duidelijk te horen is. Een dag
later zet Marcella een vrolijke set neer in Now en Wow. Roog staat naast haar te
stralen. Als dat een voorbode is voor het komende jaar, dan gaan we nog veel van
hen horen.