Reacties op de Stelling

Partyscene Redactie | 31 mei 2001
headlines

"Is dat werkelijk waar ??? Worden de winnaars door het publiek gekozen, dat is de strekking van het verhaal, maar wie zegt dat dat zo is ???"

Lucien van Westerloo

"Das een erg makkelijk stelling als je het begrip ‘publiek’ niet definieert. Het is mij als ‘leek’ wel duidelijk dat de 'schijn' ontstaat, dat kamp A (ID&Ters de daaraan gerelateerde commerciële connecties) niet in voldoende mate de gelegenheid hebben gekregen om te stemmen, althans die indruk ontstaat. En dat kamp B (de BG en partyscene lezers en de daaraan gerelateerde commerciële connecties) het daar duidelijk niet mee eens zijn. Los daarvan was die ‘Oscar’ uitreiking dusdanig uitgevoerd, dat ik die ring niet eens op de WC had willen ophangen. Als trekkoord…. Ik denk en ik vind dat ik behoor tot de categorie ‘publiek’ dat graag een leuke avond wil hebben met ‘kwaliteit’ en weinig ‘gekonkel’, daar heb ik helaas weinig van gemerkt. U toch ook????"

Quark

"Maar dan moet het publiek wel de kans hebben om te stemmen. Want na
veelvuldig proberen op verschillende computers werd er telkens
aangegeven "you have already voted" Dus de bg creeerd een soort democratie die we eigenlijk alleen nog maar bekend zijn in banen republieken. En ik hoop voor de BG dat het niet hun lezers zijn geweest die hebben gestemd want anders is de gemiddelde BG wel erg slecht geinformeerd over de genomineerde of heeft het geen verstand van dance muziek en feesten."

Ricardo van Loenen

"Tuurlijk............we geloven jullie echt"

Warped

"Waarom????
Ik denk dat ik me voor een uitleg maar beroep op de worden vam Dhr.
Stutterheim........voor iedereen is de club waar hij komt de leukste, de DJ's die er draaien de beste en uiteraard zijn zij dus allemaal winaars. En dit geldt in mijn ogen dan ook voor alle genomineerde en niet genomineerde!! Jammer dat jullie proberen om op deze wijze toch nog jullie gelijk te halen."

xs White

**misschien een ideetje om bij een eventuele volgende verkiezing de ringen in 2 verschillende maten te maken......ook voor hen die hem liever elders dragen!!
hmmm, ik heb zo'n verhaal eerder gehoord. had iets te maken met de
verkiezingen in Amerika. Gek dat Bush de beslissende stemmen kreeg in de staat waar een andere Bush aan het roer staat...volgens mij zie ik een verband.

B

"die van de Kremlin KGB vernomen heeft dat er twee volle stembussen
gevonden zijn bij de Keizersgracht"

"Uiteraard zijn de uiteindelijke winnaars niet terecht en heeft het 'stem'-publiek het niet bij het juiste eind gehad, wat vorige week woensdag maar al te duidelijk bleek. Ik denk dat een betere spreiding van de stemboxen uiteindelijk een meer representatieve uitkomst zal hebben. Plaats die stembussen op alle drukke, maar kwalitatieve Nederlandse muzieksites die niet alleen gesitueerd zijn in Amsterdam en omstreken. Waarschijnlijk komt 90% van de stemmen online binnen en niet via het stemformulier in de BG, dus ik spreek absoluut niet uit eigenbelang. Ook pleit ik ervoor dat alle genomineerden het recht moet worden ontnomen tot het versturen van mailings met daarin de link naar de virtuele stembox, of hun leden vooral op hen willen stemmen. Het gevolg is dat een organisatie als Chemistry, die al jaren hun leden wekelijks overspoelen met dezelfde emails (een waarschijnlijk een groter ledenbestand heeft), veel meer stemmen krijgt dan de vernieuwende avonden zoals Kremlin (zie Ministry Of Sound) en Future die toch wel betere programmeringen hebben dan Chemistry! (Overigens met alle respect) Maar wat te denken van de beste producer? Dit werd Sander Kleinenberg, die dit jaar in de schijnwerpers stond met zijn uitstekende NuBreed mixcompilatie. Heeft die jongen nu echt al zoveel goede muziek uitgebracht? Ik hoef niemand uit te leggen dat Olav Basoski al jaren de meest ijzersterke producties uitbrengt, die bovendien door alle grote dj's wereldwijd worden gedraaid. Ik had vorige week een interview met Basement Jaxx. Altijd vraag ik mezelf dan af of ze bekend zijn met Nederlandse producers. En dat waren ze! Namelijk twee genomineerden die merkwaardig genoeg niet wonnen. De producties van Laidback Luke en Olav Basoski vonden ze vooral erg sterk. (Dit was 'toevallig' ook het geval bij de heren van Deep Dish) Ik bedoel maar! Vorig jaar kon je Ferry Corsten's ongeloof nalezen in de BG, toen hij niet begreep waarom hij werd gekroond tot beste talent. Hij vond toen dat iemand als Armin van Buuren er meer recht op had en zelfs dat hij tot beste producer moest worden gekozen, hetgeen in Engeland (op dat moment!!) het geval was. Ditmaal werd Lucien Foort gekozen als beste doorbraak?! Een lachertje natuurlijk! Die man is misschien wel verantwoordelijk voor een van de eerste houseplaten. (Remember zijn house-anthems Quadrophonia en Holographic Hallucination's Rastaman in Tokio) Die platen kwamen begin jaren negentig uit en wat gebeurt er anno 2001? Hij wordt genomineerd en gekozen tot het beste talent?! Ligt het nu aan de 'samenstellers' van de genomineerden of aan het publiek? Aan de ene kant wist het overgrote deel van het publiek niet waarop ze stemden en bleken ze een stel kuddedieren te zijn, die op de bekende namen afgingen. Die conclusie is hard maar waar! De andere kant van de medaille toont de invloed van de media die zich bezighouden met dergelijke Awards. Waarom plaats je geen uitbreide artikelen van alle genomineerden bij de stemformulieren met daarbij duidelijke disco- en biografieën, waarom die personen zijn genomineerd en wat ze precies hebben betekend voor de Nederlandse dancescene? Het is wel goed dat er veel commotie is ontstaan over de LSDA, want ook dat beïnvloedt de representativiteit van de volgende uitreiking. Hoe meer stemmers, hoe eerlijker het resultaat! Zaak is om daar naar toe te werken en goede methodes te hanteren om al die mensen te bereiken. Als je duidelijker bent t.o.v. de stemmers en bovendien al deze mensen op een eerlijke wijze weet te bereiken, kom je al een stuk verder. De awards zullen dan wel eerder naar alle rechthebbenden gaan."
Marcel Wijnstekers (marcel@love2party.nl )

p.s. Is het niet mogelijk om precies aan te tonen hoeveel stemmers er waren en hoeveel procent daarvan er naar alle genomineerden gingen?

"Ik begrijp de onvrede en de manier waarop deze awards tot stand zijn gekomen is wat mij betreft niet juist. Maar wel is het zo dat er gestemt kon worden door het publiek. Maar nu komt het.
Het ene publiek is het andere niet. De lezers van een blad als BG zijn
mischien wel meer te vinden onder bezoekers van de Chemistry als onder
bezoekers van Kremlin. Zelf lees ik de BG ook nog maar zelden. Maar dan gewoon omdat ik 'm vroeger (in zwart/wit) beter vond. Wat ik wil zeggen is dat de opmerking dat het publiek gekozen heeft een beetje te kort door de bocht is. Dat Kremlin op een Engelse site is genomineerd vind ik trouwens niet veelzeggend want daar staan clubs in Ibiza bij die helemaal niet zo geweldig zijn. En Ibiza is alleen in de zomermaanden een uitgaanseiland. En het stemmen via internet op de site van Partyscene werkte dus niet goed. Daar heb ik wel gestemt en met mij vele anderen. Jazeker op Kremlin gestemt
o.a. maar op een ogf andere vage manier lukte dat niet en ik hoorde van anderen dat het bij hen ook niet functioneerde. Ik heb zelf ook ervaren dat het publiek wel achter je kan staan maar tegelijkertijd het ook kan laten afweten. Bijv. al die mensen die lyrisch zijn over je CDtjes en niet komen opdagen op een feestje waar je draait dat
is toch vergelijkbaar? Nou goed ik denk dat het beter is om een vakjury bepalend te laten zijn voor de keuze van de winnaars. Een vakjury met een brede invalshoek. En een paar partymensen er ook in. Dat werkt beter denk ik. Mijn conclusie is dan ook dat Partyscene wel gelijk heeft maar dat deze methode gewoon niet goed functioneert (ook in technische zin op internet). Maar uiteindelijk maakt het toch niet veel uit. De gevolgen van zo'n award als deze zijn toch niet merkbaar. En op een of andere manier is iedereen een winnaar zolang je bijdraagt aan de levendige Nederlandse housescene. Daarom
ben ik blij met mijn gouden potje pindakaas! Leve de Nederlandse
housescene!!! (ha ha ha hoewel ze wel iets meer open mogen staan voor
vernieuwing ;-) )"

Riccardo

"Je moet wel erg goedgelovig zijn om te denken dat het publiek de winnaars heeft gekozen van de LSDA. Voorbeeld: Laidback Luke wint de beste doorbraak. Was het niet dezelfde persoon die al jaren in het vak zit en zich heeft geprofileerd als een (goede) producer, stond hij al niet een paar jaar geleden op de Dance Valley? Duncan Stuttenheim maakt een heleboel poe-ha op het podium en weet (bijna) alle publiciteit naar zicht toe te trekken. De beste organisatie? Kom op zeg. Er zijn tientallen kleinere organisaties die met een veel kleiner budget veel betere feesten neerzetten op mooiere locaties.
Was het niet alweer Ted Langenbach die de beste club won? Remy die voor de zoveelste keer de beste techno dj werd? De eeuwige Micha Klein won weer eens de award voor de beste VJ, straks zal hij de award in het bejaardentehuis ook nog steeds elk jaar in ontvangst nemen, geflankeerd door Afke. Nee, het hele verhaal duid op doorgestoken kaart dat is duidelijk. Een oplossing zou zijn om de Nederlandse nachtdieren onafhankelijk te laten stemmen via een website, het hele jaar door, waarbij ze zelf nieuwe artiesten kunnen opgeven. 2 maanden voor het einde van het stemjaar kan iedereen op de site zien welke namen worden genomineerd, om vervolgens door een onafhankelijke partij te worden geteld op de laatste stemmen en in een gigantisch spektakel zal er een prijsuitreiking plaatsvinden.
Maar ja, dan komt het probleem: 1 maal per jaar krijg je echt de complete scene bij elkaar en dat is bij de LSDA. Maak je de verkiezingen echt onafhankelijk en openbaar, dan kunnen er wel eens hele andere namen uitrollen en die heeft de harde kern niet nodig. Nog sterker, de harde kern zal ze weren als een vervelende ziekte. Want het blijft een feit dat de scene niet met elkaar kan werken, maar ook zeker niet zonder elkaar kan en dat zal voorlopig ook nog wel even zo blijven."


"Na het lezen van de reacties op Partyscene zijn er toch een wat dingen die ons van het hart moeten. Want hoe we het ook allemaal met elkaar oneens zijn, één ding is zeker: de awards hebben de gemoederen meer doen oplaaien dan de Oscaruitreikingen ooit. Hoe ‘onbelangrijk’ sommigen het ook menen te vinden, de aandacht die naar de uitslag blijkt te gaan doet toch anders vermoeden, evenals de smeekbedes aan de telefoon om nog de laatste kaartjes te bemachtigen.De stelling ‘het publiek heeft altijd gelijk’ wordt vergeten en de kans wordt gegrepen om ongegeneerd gal te spuwen.
Al sinds het begin is BG een blad waarbij commercialiteit niet op de eerste plaats staat. Vol overgave wordt elke maand een nummer in elkaar gezet dat plaats biedt aan bekende en minder bekende binnen- en buitenlandse artiesten. Met telkens één belangrijke graadmeter in het achterhoofd: ze moeten iets gepresteerd hebben, een positieve bijdrage aan de dancescene hebben geleverd. Kwaliteit en integriteit staan voorop. En zo ook bij de nominaties. Alle genomineerden verdienden het om te winnen. Alle clubs zijn favoriet bij hun eigen publiek en elke producer doet z’n best om een topproductie af te leveren. Daar gaat het niet om. Iedereen die op een positieve manier keihard werkt om iets te bereiken, verdient respect. Maar dan zou je dus nooit meer een uitreiking kunnen organiseren. Het is toch leuk als je zo hard werkt om extra in het zonnetje gezet te worden? Want waar anders worden mensen uit de dance het meest gewaardeerd dan in de dancescene zelf? En als we met z’n allen zo'n respect hebben voor elkaar, waarom wordt een award elkaar dan niet gegunt?
De winnaars zijn echt door het publiek gekozen. Dat een aantal paniekzaaiers anders wil doen geloven, daar hebben wij geen boodschap aan. Een beetje vertrouwen zou op zijn minst op z’n plaats zijn. Misschien zijn de gemoederen gesust als er volgend jaar zowel winnaars door een vakjury, als door het publiek worden gekozen. Maar zelfs dan zullen er mensen zijn die wat de zeuren hebben: de beste stuurlui staan immers altijd aan wal. De uiteindelijke winnaars zijn de keuze van het publiek dat de moeite heeft genomen te stemmen, en dus terecht. Gelukkig waren de meeste winnaars erg gelukkig met de ring. En Luciën Foort een lachertje? Niemand van de mensen op het podium was een ‘lachertje’. Het gefrusteerde gedrag van sommigen, dat is een lachertje! Gelukkig hadden de meeste mensen het erg naar hun zin.
Als we de mensen met kritiek als publiek reken, dan is ons antwoord op de stelling: het publiek heeft niet altijd gelijk, maar de stemming is wel eerlijk gegaan. En hoe vervelend ook, die avond kon er maar één de winnaar zijn!"

Anouk Oudkerk Pool en Liesbeth Strobbe
(BG)

(toegevoegd: 31-05-2001/10:44)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws