Chi-Wai's New York stories

Partyscene Redactie | 22 maart 2001
headlines


The American Dream. Wie kent niet het voorbeeld van de Libanese taxichauffeur die vol trots en volhardendheid vertelt over zijn geloof in een nieuwe internet revolutie en de rol die hij daarin gaat spelen. Amerika is een gestoord en verdeeld land, maar als ik 1 facet kan noemen dat dit land heel bijzonder maakt, dan is het idealisme. Constructief of destructief, Idealisme bestaat nauwelijks meer in Nederland. Niet in clubland en niet onder jongeren in het algemeen. Af en toe ontsnappen tijdens een weekend van hedonisme om daarna weer snel terug te keren naar de pragmatische werkelijkheid; het is kenmerkend voor mijn generatie. Noem het misschien stompzinnig, maar soms leidt iets totaal onmogelijks tot een ideaal dat richting geeft voor initiatieven die eventueel wel succesvol en toegankelijk zijn. En jawel, het begrip ‘’underground’’ is zowaar geboren.
New York, mei 1999. Dj’s Graig Higgins en Hiro Hayashi starten Con-fu-sionin Baktun, een kleine club/bar in de meatpacking district, met als doel New Yorks DJ, VJ en ander artistiek talent een kans te geven om muziek, grafische kunst en mode op hun manier tot uitdrukking te brengen. April 2000. Baktun verliest haar cabaret vergunning en Con-fu-sion verhuist naar de prestigieuze club Centro-Fly.
Februari 2001. Langzamerhand is Con-fu-sion erin geslaagd om gelijkgestemden op het gebied van muziek, mode, kunst en design te verenigen in een gemeenschap van creatief talent, met als absolute erkenning een pagina groot artikel in NY Time-Out magazine. Hiro en Higgins blijven hun ideaal echter trouw en organiseren naast de Con-fu-sion avonden iedere dinsdag Blister in Filter 14, en iedere 2e woensdag van de maand MUD in Baktun waar talentvolle DJ’s en multi-media kunstenaars hun ding doen tijdens een avond waarbij de opbrengst voor de volle 100% toekomt aan de artiesten. Verder zal Con-fu-sion de host zijn van het feest ter ere van het Long Island City Arts Festival in Mei.
Enfin, hoe nu verder in ons kikkerlandje? Powerzones in elke stad van Nederland? Of toch maar Chemistry dat notabene zichzelf een merk en leefstijl noemt? Het moet niet gekker worden. Con-fu-sion schept gelukkig duidelijkheid en geeft het goede voorbeeld. Het bewijst de vruchtbaarheid van een oprechte creatieve ondergrond: Inspireren door artistieke idealen. ‘’Underground’’ bestaat niet meer. Lang leve ‘’underground’’!

(toegevoegd: 22-03-2001/11:49)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws