Napster is wèl een bedreiging voor de muziekindustrie.

Partyscene Redactie | 11 augustus 2000
headlines


Het onderzoek is uitgevoerd onder 120,000 Amerikaanse internetconsumenten. In eerste instantie blijven nieuwe Napstergebruikers ook cd’s kopen via sites als Amazon.com en Cdnow.com. Maar na anderhalve maand Napstergebruik neemt de online cd-verkoop door de gebruikers drastisch af. Ondanks dat deze mensen wel de cd-verkoopsites bezoeken.
PC Data heeft een logische verklaring voor de uitkomsten van het onderzoek. “Blijkbaar bezoeken Napstergebruikers online platenzaken om informatie te winnen over nieuwe releases. Vervolgens downloaden ze bij Napster de muziek warover ze zojuist gelezen hebben.” Ze voegen daar aan toe dat MP3-spelers en recordable cd’s te handig en goedkoop zijn om als consument te negeren.
Dit jaar zullen alleen in Amerika al 2 miljoen cd-writers verkocht worden en nog eens 3,5 miljoen pc’s met een ingebouwde brander.
Uit dit onderzoek vloeide ook een onderzoek voort onder 332 Napstergebruikers. Daaruit blijkt dat vooral artiesten die een jong publiek aanspreken, zoals Eminem en Limp Bizkit, de dupe zijn van Napster. Het probleem dat Napster vormt voor de muziekindustrie is voorlopig niet te stoppen. De Napster-gemeenschap groeit nog steeds gestaag. Het aantal gebruikers is de laatste 6 maanden verdubbeld naar 18,7 miljoen gebruikers.

Aanbevolen voor jou:
Geef je dj- en producers-carrière een kickstart bij Dutch D...

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws