Interview: Deepack

Rick Francissen | 24 januari 2014
interviews


Marcel van der Zwan en Frank Pechler zijn al sinds de jaren '90 bezig met het maken van muziek. Voor sommigen zijn het twee nietszeggende namen, voor anderen zijn het enorme helden. Je kent ze misschien beter onder de naam Deepack. Voor de mensen bij wie er nu nog geen lichtje gaat branden een korte introductie.

Deepack facts

Beste track: The Prophecy
Beste land: Nederland/Belgie
Nachtmerrie: Doof worden
Droom: Kunnen blijven doen waar we mee bezig zijn
Held: Prodigy

Het ontstaan van Deepack

'We kennen elkaar al sinds de middelbare school', begint Frank. 'Ook hebben we altijd al een voorliefde gehad voor muziek. Nadat we klaar waren met school besloten we dan ook direct samen te produceren.' 'Dat is inmiddels al ruim 25 jaar geleden', voegt Marcel daar ietwat verwondert aan toe. Aan het begin experimenteerden de twee met allerlei muziekstijlen. Verschillend van tribal, house, hardcore en trance. 'Wij werden het meest aangetrokken tot hardtrance, wat in die tijd erg populair in Duitsland was.' De muziek van het toen nog naamloze duo had wel iets aparts en week net iets van de standaard af. 'We waren niet de enige die een afwijkende muzieksoort maakten. Meerdere producers indertijd waren ook bezig, op zoek naar een andere sound en/of gebruikten invloeden uit diverse stromingen .' De afwijkende muziekstijl kreeg op een gegeven moment een eigen publiek en werd voorgesteld als hardhouse.

Terwijl er hard gewerkt werd aan nieuwe muziek draaiden de twee ook vaak. Op deze manier kwamen ze voor het eerst in contact met Ramon Roelofs, beter bekend als Charly Lownoise. 'Aan Charly hebben we veel te danken', begint Frank. 'We lieten hem ooit eens een track van ons horen, maar hij vond het niks.' Toch zijn de drie met elkaar in contact gebleven door een persoonlijke klik en al snel kregen ze toch respect voor de muziek van elkaar. 'Uiteindelijk zijn we met Charly de studio ingegaan en hebben hier de eerste Deepack track gemaakt', vertelt Marcel. We wilden het nummer niet uitbrengen onder onze huidige namen dus besloten dat we een nieuwe naam nodig hadden. Dat werd Deepack.'

Van trio naar duo, waarom?

Deepack was succesvol, maar met zijn drieën werken zat er niet in, zo bleek toentertijd. 'Charly had het waanzinnig druk met andere acts en hierdoor waren we vaak met z'n tweeën in de studio aan het werk', legt Marcel uit. Deze ontwikkeling zette zich voort en zorgde er uiteindelijk voor dat er nu nog maar twee leden van Deepack over zijn. 'We hebben nooit tegen elkaar gezegd dat we met z'n tweeën door wilden of dat Charly zijn eigen weg wilde gaan. Het groeide gewoon zo en hierdoor hebben we hier helemaal geen last van gehad', zegt Frank daarna.

De opkomst van hardstyle

'Op een gegeven moment maakten wij volgens het publiek hardhouse', zeggen de heren van Deepack nonchalant. 'Het maakte voor ons niet uit wat voor stijl wij maakten, zolang wij het maar leuk vonden om te maken en er een doelgroep voor onze muziek was.' Net zoals de hardhouse ontstondt hardstyle uit het niets. Mensen waren blijkbaar toe aan verfrissing of iets nieuws, want de muziek van Deepack raakte de juiste snaar.

Dit bleek wel in 2003 toen Deepack het anthem mocht maken voor hét jaarlijkse hardstyle-feest Qlimax van Q-dance. 'We hebben altijd goed samengewerkt met Q-dance en konden elkaar steunen. Zij boden een platform om onze muziekstijl naar het publiek te brengen en wij maakten muziek die wij via hun label uitbrachten.' Het Qlimax-anthem van 2003 was een track die de carrière van het duo een enorme boost gaf. 'Nu, ruim tien jaar later, gaat het nog steeds helemaal los als we 'The Prophecy' draaien'. Dit toont wel aan dat Deepack een bepaalde toon had gezet met het nummer.

Hardstyle werd groter en groter. Er kwamen meer feesten, meer mensen gingen het produceren en jaren later werd het zelfs in beperkte mate gecommercialiseerd. Ook werd de muziekstroming opgedeeld in bijvoorbeeld raw-hardstyle en melodic-hardstyle. 'Wij kunnen onszelf niet goed plaatsen in één van deze hokjes, we hebben echt een eigen sound. Als we een nieuwe track laten horen dan weten mensen gelijk dat die van ons is zonder dat we onze naam erop hebben geplakt', vertellen Frank en Marcel trots.

De toekomst van hardstyle

Hardstyle lijkt steeds meer te verschuiven naar mainstream muziek door simpele toegang tot het produceren van muziek, crossovers tussen verschillende genres en de harder wordende sound van de huidige mainstream muziek. Vormt dit een bedreiging voor het genre? Frank: ‘Nee, het zorgt mede voor het ontwikkelen van de muziek en daarentegen is het is erg moeilijk om hardstyle te produceren en de kwaliteit van de muziek ligt hierdoor erg hoog. Als mensen zonder kennis dus hardstyle proberen te maken en het is van slechte kwaliteit, dan filteren de dj’s dit zo uit de grote massa.'

Wat dat betreft dus geen bedreiging voor de hardstyle evenals de harder wordende sound van de huidige muziek. 'Ik vind het juist mooi om te zien dat steeds meer mensen de harde (dance) muziek gaan waarderen', zegt Marcel. 'Daarbij wordt dance op steeds meer normale muziek om naar te luisteren, vandaar dat ook onze hardere muziek steeds meer geaccepteerd wordt.'

Wat Deepack niet ziet zitten zijn de rages om een bepaalde vertakking van hun muziek. Jumpstyle was hier jaren geleden het perfecte voorbeeld van. 'Aan de andere kant, zolang er een publiek voor is en zolang wij ons eigen ding kunnen blijven doen vinden we het allemaal goed.'

De toekomst van Deepack

De grootste droom van het duo is zonder twijfel om nog lang door te gaan met waar ze mee bezig zijn. 'We leven als het ware nog steeds in een droom en die willen we absoluut nog niet verlaten'. Dit houdt in dat Frank en Marcel nog steeds elk weekend optreden en nu alweer uitkijken naar het komende festivalseizoen. 'Ook zijn we druk bezig met nieuwe tracks waaronder een collab met Boogshe die binnenkort uit zal komen op Dirty Workz.

Het label, waar ze onlangs ook het sublabel ‘Anarchy’ bij hebben opgestart heeft inmiddels al flink wat releases van o.a Deepack en andere artiesten op haar naam staan. 'Ons doel hiermee is om de producers naar voren kunnen te schuiven die een eigen sound hebben, wat soms stevig maar ook experimenteel kan zijn. We vinden de diversiteit belangrijk en met het label kunnen we dit op een goede manier naar voren brengen'.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws