Dillon Francis over Money Sucks, Friends Rule, samenwerken, en het Nederlandse publiek

Peter Güldenpfennig | 24 oktober 2014
interviews


We spraken met Dillon Francis die op bezoek was in Amsterdam tijdens ADE, vanwege zijn nieuwe album Money Sucks, Friends Rule. Wat volgde was een gesprek over het maken van zijn nieuwe album, samenwerkingen en jawel, het Nederlandse publiek tegenover de rest van de wereld!


Je nieuwe album, Money Sucks, Friends Rule, staat in de startblokken. Hoe stel je eigenlijk een album samen? Is het voor jou een collectie van nummers die bij elkaar passen of zit er een doorlopend thema in het album?

'Een album blijft voor mij een collectie van tracks. Wel kun je toch een soort rode lijn horen als je het album van begin tot eind beluistert. Eigenlijk is het album een soort overzicht van de soorten muziek die ik zelf heel vet vond toen ik jong was, tot aan wat ik nu vet vind. In die zin zit er misschien toch wel een thema in. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de track die ik onlangs heb uitgebracht, 'Love In The Middle of A Firefight', met Brendon Urie van Panic At The Disco. Panic At The Disco was voor mij op school echt een guilty pleasure haha!'

Ik kan me wel voorstellen dat sommige tracks gewoon niet op het album passen, hoe pak je dat aan dan?

'Mijn manager helpt me met het uitzoeken van tracks op het album, zelf sta ik achter al mijn muziek wat de keuze voor mezelf niet makkelijker maakt. Uiteindelijk zijn we wel tot een selectie van tracks gekomen die in eenzelfde soort mindset zijn gemaakt, en wat je ook terughoort. Dan hoort de luisteraar wel dat de tracks allemaal afkomstig zijn van mij, aangezien er iets herkenbaars steekt in elke track. Mijn vrienden hoorden in ieder geval mijn persoonlijkheid door de tracks heen. Of dat iets goeds is moet je zelf bepalen!'

Jouw muziek is best wel breed. Als we het moeten categoriseren komen we eigenlijk niet verder dan 'elektronische muziek'. Is dat niet lastig om jezelf te positioneren en geboekt te worden als dj en producer in Europa, waar we nu eenmaal gek zijn van hokjes?

'Ik heb dat brede en eclectische een beetje overgenomen van Diplo eigenlijk. Hij is ook niet echt te categoriseren en doet alles. Dat in combinatie met mijn ervaring als Amerikaanse dj. In Amerika hebben we 'open format'-clubs, dit zijn clubs waar dj's alles door elkaar draaien, van pop en hiphop tot club en alle substijlen daar tussenin. Dan ga je vanzelf wel breed draaien, alles om het publiek maar in beweging te krijgen. Ik heb sowieso nooit in een specifiek genre willen draaien, dat is gewoon saai!'

Onlangs heb je nog samengewerkt met Martin Garrix op de track 'Set Me Free'. Hoe is dat nou weer tot stand gekomen? Kenden jullie elkaar al ofzo?

'Dat is een leuk verhaal! Ik zag hem voorbij komen op MTV Clubland om 2.00 uur 's nachts, volgens mij een video met Julian Jordan, maar eerlijk gezegd weet ik het niet meer precies. In ieder geval, tijdens de video stond er iets van “Martin Garrix is 17 jaar oud” en blablabla. Het enige wat ik kon denken was “holy fuck, deze gast is 17???” Ik kon gewoon niet geloven dat hij zo jong was - en nog steeds is trouwens - en zulke geweldige muziek maakt! Ik zag op Twitter dat hij me volgde en dus ging ik hem ook volgen en stuurde hem een bericht dat ik zijn muziek vet vond en of hij me meer muziek kon sturen. De volgende dag kreeg ik wat muziek van hem, waaronder een remix voor Daddy's Groove waarin een akkoordenschema zit dat me nog steeds bijblijft. Ik dacht “man, wat is deze gast goed!”. We bleven vervolgens praten en muziek uitwisselen.

Toen ik later in Amsterdam was hebben we rondgehangen. Ik heb zelfs bij zijn ouders gegeten, dat was te gek! We hebben toen samen gewerkt aan 'Set Me Free'. Hij liet me toen ook de melodie horen van een nummer waar hij aan werkte, 'Animals'. Hij had alleen de drop nog niet. Toen al dacht ik “deze gast gaat huge worden!”. Toen ik later in de studio zat met DJ Snake stuurde hij ons de drop. We luisterden de track en man, we wisten meteen dat het een hit zou gaan worden. Sowieso, zijn muziek blijft goed. 'Virus', 'Gold Skies', allemaal erg goede tracks.'

Je doet best veel samenwerkingen. Zijn er artiesten met wie je graag nog eens zou willen samenwerken maar nog niet de kans voor hebt gehad?

'Meestal zoek ik het dan juist niet in de elektronische muziek. Bijvoorbeeld, ik wil graag eens samenwerken met Ben Gibbard van Death Cab for Cutie (een Amerikaanse indierockband, red.), of met James Mercer van The Shins en Broken Bells (beiden Amerikaanse indierockbands, red.). Dat is muziek waar ik mee ben opgegroeid en erg gaaf vind. Ook wil ik weleens samenwerken met Washed Out, een lo-fi singer-songwriter die ik enorm goed vind. Een samenwerking die al heel lang op de planning staat maar er nog steeds niet van gekomen is, is met Porter Robinson. Onze sounds, een beetje indie/progressive komen steeds dichter bij elkaar, dus dat gaat er waarschijnlijk wel van komen.'

Je bent dj en producer, wat natuurlijk hand in hand gaat. Zie je jezelf meer een dj of meer producer?

'Ik hou van dj'en, ik doe het al sinds m'n 18e, maar ik ben toch echt een producer. Lekker in de studio zitten en creatief bezig zijn met het maken van je eigen muziek. Het is zo bevredigend om je eigen ding te doen. Wel is het natuurlijk net zo bevredigend om vervolgens je muziek te draaien en het publiek hierop uit hun dak te zien gaan.'

Nog tourplannen?

'Yep! In november ga ik een US-tour doen, en in februari kom ik weer naar Europa, onder andere de UK en waarschijnlijk ook weer hier. Misschien in de Melkwack? Melkwegj? Hoe spreek je dat in vredesnaam uit?'

De Melkweg bedoel je, in Amsterdam? Is trouwens het Nederlandse woord voor 'Milky Way'.

'Ja die ja! Daar heb ik al eens eerder gedraaid met Diplo. Wellicht dat ik daar weer kom spelen. We zien wel!'

Is er eigenlijk een verschil voor jou tussen het Amerikaanse publiek en het Europese publiek?

'Nee, maar er is wel een verschil tussen het Nederlandse publiek en de rest van de wereld haha! Amsterdam heeft moeilijk publiek, de mensen daar zijn zulke goede muziek gewend dat je echt van goede huize moet komen wil je daar indruk maken. Ook is hardstyle hier erg populair en mijn muziek is chill en laidback, dus dat is ook niet echt een match. Maar mensen beginnen mijn muziek hier erg te waarderen. Trap is hier al best groot dankzij Yellow Claw bijvoorbeeld.'

Dus een hardstyle-plaat zit er voor jou niet in?

'Haha, nee denk het niet! Ondanks dat ik hardstyle wel gaaf vind kan ik het echt niet maken, daar ben ik gewoon niet goed in. Dat laat ik liever over aan de goede hardstyleproducers die dat echt goed kunnen!'

Connect met Dillon Francis

Bezoek: dillonfrancis.com
Like: facebook.com/DillonFrancismusic
Volg: @DILLONFRANCIS
Luister: soundcloud.com/dillonfrancis

Money Sucks, Friends Rule

Dillon Francis - Money Sucks, Friends RuleTracklist:

  1. All That (feat. Twista & The Rejectz)
  2. Get Low
  3. When We Were Young (feat. The Chain Gang of 1974)
  4. Set Me Free
  5. Drunk All the Time (feat. Simon Lord)
  6. Love in the Middle of a Firefight (feat. Brendon Urie)
  7. Not Butter
  8. I Can't Take It
  9. We Are Impossible (feat. The Presets)
  10. We Make It Bounce (feat. Major Lazer & Stylo G)
  11. What's That Spell (feat. TJR)
  12. Hurricane (feat. Lily Elise)

Scoor het debuut van Dillon Francis op iTunes.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws