Eelko van Kooten: 'Wij weten hoe je in de Beatport top 10 terechtkomt'

Lucas Boon | 26 februari 2015
interviews


Ben jij een beginnende dj? Dan is jouw droom ongetwijfeld om een contract te tekenen bij Spinnin' Records. Wij spraken op Dancefair met ceo Eelko van Kooten (links op de foto, credits Leonie Bos) over het bekendste dancelabel ter wereld. Hoe gaat Spinnin' Records te werk? En heeft Eelko nog tips voor de 'zolderkamer-producer'? Je leest het in ons interview met mister Spinnin' himself!

Hoe beleef je een event als Dancefair?
‘Het is natuurlijk een leuke plek voor de danceliefhebber en mensen die zelf dj willen worden. Kijk, het probleem voor vijftienjarigen is: ze kunnen niet uit, ze kunnen niet naar de Ziggo Dome of een festival. Maar wij als Spinnin' Records willen er wel mee in contact komen. Daarnaast is het voor hen leuk om te zien hoe een label zich presenteert. Om daar beleving over te krijgen. En wij omarmen dat. Die jongens komen naar me toe, geven me een hand, stellen een vraag. Dat is prachtig.’

Er is hier de mogelijkheid een 'demo te droppen'. Hoe gaat dat precies in zijn werk?
‘We doen luistersessies. Je kunt met je laptop of usb-stick muziek aan ons laten horen, en wij geven direct een oordeel daarover: wat is er goed, wat kan er beter? Bij Spinnin' krijgen we natuurlijk dagelijks heel veel mp3's opgestuurd, van mensen over de hele wereld. Het is moeilijk om daar doorheen te komen, een schifting te maken. Maar nu hebben we uitgebreid de kans om direct en een gedegen reactie te geven. Overigens zegt het nog steeds niets over de kwaliteit hoor, veel zolderkamer-producers. En ze denken allemaal dat ze een hit hebben gemaakt. Dat is niet altijd zo, maar nu kunnen we er tenminste over praten!’

eelkosolo

 

Wat is jouw advies aan 'de vijftienjarige' die het wil maken in de dance-scene?
‘Nou ja, we werken sowieso veel met jonge talenten. We hebben Martin Garrix getekend toen hij zestien jaar oud was. Oliver Heldens was zeventien. Curbi, een talent uit Engeland, hebben we recent getekend; hij is ook zestien. Het belangrijkste is: doe wat je leuk vindt. En die kids kunnen dus niet naar een festival, maar er is internet. Het grote voordeel daarvan is dat alle beschikbare informatie voor handen is. Je kunt alle toonaangevende radioshows luisteren, je favoriete dj volgen... Ik wil maar zeggen: je bent dankzij het internet niet beperkt door grenzen. Er is gewoon heel veel mogelijk.’

Wat houdt dat A&R eigenlijk in?
'Wij zijn bezig met jongens die muziek kunnen maken, die kunnen dj'en. We gaan stap voor stap met hun dj-carrière aan de slag. Kijk, als je muziek kunt maken, wil dat niet zeggen dat je een release hebt. Wij begeleiden ze daarbij. Wil je je muziek op Beatport in de top 10 hebben, dan moet er 'iets' in die muziek zitten. Een track moet een bepaalde structuur hebben. Het is zelden zo dat die jonge jongens dat van nature weten. Dat is waar wij veel energie in steken. Dat is A&R.’

'Zo hebben we dat ook met Martin Garrix gedaan. 'Animals' is wel een paar keer aangepast op verzoek van ons A&R. Dáárna zijn we er pas mee de wereld gaan veroveren. Er is gewoon heel veel te leren voor een dj. Dan heb ik het over skills, maar ook als entertainer kun je je ontwikkelen. Interactie met het publiek. Muziekstijl, de opbouw in een track, welke geluiden wel en niet, vocaaltje erin... Dat zijn allemaal wiskundige benaderingen. Je moet je afvragen: wat moet er allemaal in een track zitten om in de top 10 van Beatport terecht te komen? Wij weten dat.'

'Ik vergelijk jonge dj's altijd met voetballers. Als je gescout wordt, dan heb je talent. Maar op welke positie in het veld functioneer je het best? Dat weet die voetballer niet zelf! En dat leren wij hem dus.’

Je merkt het al. Eelko is een man met een visie en die visie deelt hij graag. Wel wordt hij voortdurend onderbroken in ons gesprek. 'Are you the boss of Spinnin?' 'You want to hear my music?!'. Hoewel Eelko midden in zijn betoog zit, geeft hij iedereen keurig antwoord.

Terug naar het interview. Wat is - los van dance - je persoonlijke smaak?
‘Ik luister altijd muziek. Wanneer ik in de auto zit, luister ik het liefste drie radiostations door elkaar heen. Q-dance, Slam FM, 538... Zappen. Wat mensen doen met de televisie, dat doe ik met de radio. Als ik in de auto zit, dan wil jij echt niet naast me zitten! Maar het hoort natuurlijk ook een beetje bij mijn werk.'

'Ik luister van alles. John Legend, Marco Borsato, Michael Bublé, noem maar op. Maar natuurlijk ook veel dance. Trance heb ik persoonlijk iets minder mee, dat raakt me niet zo. Maar ik vind house leuk, progressive... Calvin Harris ben ik groot fan van. De nieuwe plaat van Martin Garrix ('Forbidden Voices', red.) vind ik geweldig. Ik denk dat dit mijn veelzijdigheid wel aangeeft, haha!’

Ga je ook weleens op stap, om nieuwe muziek te ontdekken?
‘Vanavond (zaterdag 21 februari, red.) ga ik naar Don't Let Daddy Know in de Ziggo Dome. Daar staan natuurlijk ook jongens van ons (Martin Garrix, Quintino, Ummet Ozcan red.). Ik ben ook naar Hardwell in de Ziggo Dome geweest. Niet onze jongen, maar ik wilde er wel bij zijn, respect tonen. En ik ben veel op Ibiza. Daar ga ik ook uit.'

'Maar ik ga ook op stap omdat ik het leuk vindt. Warehouse in de Amsterdamse Elementenstraat vind ik leuk. Dat is de nieuwe Trouw wat mij betreft. Daar moet je echt eens een kijkje nemen, ze draaien er techno. Ik verkoop het niet, maar vind het wel prachtig. Jimmy Woo en Escape kom ik ook nog weleens. Overal en nergens eigenlijk. Ik wil gewoon constant weten: wat speelt er?’

Waar staat Spinnin’ Records over vijf jaar?
‘De content voor de consument is en blijft gratis. Kijk bijvoorbeeld naar YouTube. Wij kunnen dus gratis muziek geven, omdat de adverteerder ons betaalt. Daarin zit het verdienmodel van de aankomende paar jaar.'

'Als Spinnin’ zijn wij constant bezig met de vraag: wat denken wij dat de liefhebbers leuk vinden? Daar zijn we nu mee bezig, en over vijf jaar zijn we dat nog steeds. Dat aanvoelen. Doe je drie jaar lang hetzelfde? Dan gaat het niet goed met je bedrijf. En dat wil ik voorkomen.'

Tot slot: ‘Je moet iets uitbrengen wat er niet al is. Afrojack’s ‘Take Over Control’, dat was de eerste house plaat nieuwe stijl! Sidney Samson’s ‘Riverside’… Dat waren statements. Platen die op niets anders lijken. Dat willen we blijven brengen. Hoe we dat doen? Dat doen we via social media, via YouTube, via de clubs… De manier waarop zal de komende jaren vast veranderen. Maar we blijven zoeken naar iets waarvan jij denkt: ‘Shit, dat is te gek!’ Dat is de uitdaging.’


Als we Eelko mogen geloven (en dat doen we natuurlijk graag), dan is eerder genoemde Curbi de nieuwe held van Spinnin' Records. Check zijn nieuwe single 'Discharge'!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws