Pablo Nouvelle: 'Voor mij is hij de godfather van soul'

Cas Smit | 27 maart 2016
interviews

Bij de naam Pablo Nouvelle zal er waarschijnlijk niet direct een belletje gaan rinkelen. De jonge Zwitser, die onlangs zijn tweede album All I Need, uitbracht op het label Armada Music, zet hiermee de stap naar een groter bereik voor zijn muziek. Geïnspireerd door Marvin Gaye en met een voorliefde voor soul maakt Nouvelle zijn eigen sound met een perfecte combinatie van elektronisch en soul. Na afloop van zijn intieme showcase in Concerto Recordstore stelde ik hem een aantal vragen. Maak kennis met Pablo Nouvelle!

Ik geloof dat Marvin Gaye een grote inspiratie voor je is, wat maakt hem zo speciaal?
'Zeker weten, voor mij is hij the godfather van soul zoals James brown dat van r&b en funk was. Het is eigenlijk een beetje als een synoniem, Marvin Gaye en soul. Natuurlijk zijn er ook andere artiesten die ik bewonder zoals Gil Scott-Heron of Al Green, de lijst is eindeloos. Ik heb er niet echt woorden voor, Marvin Gaye heeft iets in zijn stem wat gewoon heel speciaal is voor mij. Ik ben zo blij wanneer ik live speel met samples, dat ik Marvin Gaye onder mijn vingers heb. Ik ben simpelweg gewoon een fan die Marvin Gaye speelt en daar zijn eigen draai aan geeft.'

Je creëert een perfecte combinatie van soul en elektronisch, dit zorgt ervoor dat ik heel relaxed ben tijdens het luisteren maar toch maakt het ook beweging los. Wat is het belangrijkste dat je op je luisteraars wil overbrengen?
'Het klinkt een beetje zielig, maar ik zou absoluut kiezen voor emotie. Ik denk dat dance muziek ook erg diep kan gaan, het kan echte gevoelens losmaken, blijheid of juist dat droevige gevoel en dat allemaal terwijl je danst.'

Sampling is iets dat je graag doet, wat is een essentieel onderdeel waar je naar zoekt in een sample?

'Over het algemeen is het moeilijk te zeggen. Het heeft gewoon iets magisch nodig, een vocal, een akkoord of een gevoel. Het moet dat gouden stukje zijn. Ik heb sessies gehad met een artiest die niet helemaal gingen zoals we wilde, maar het moment dat ze de studio uit liep maakte ze ineens een perfect ‘’uuuh’’ geluid. Ik zei direct; geef me die ‘’uuuh’’ nog een keer, dat is precies wat ik zoek. Het hele nummer heb ik daarna om die ‘’uuuh’’ gebouwd. Het is nog wel traditioneel song writing maar omdat ik van de samples kom zie ik vocalen eigenlijk als een instrument dat ik een beetje hier en een beetje daar toepas.'

En bouw je dan een track om de sample of gebruik je de sample in de track?
'In dat geval heb ik de track om de sample heen gebouwd. En dat is denk ik wel het leukste. Het is net als bij het maken van een remix, je kiest de stukjes die je het meest aanspreken en daar bouw je het hele nummer omheen. Dat is leuk om te doen omdat je niet vanaf de scratch begint, je hebt al wat kleine stukjes die als inspiratie fungeren en die mij als artiest de rest van de track vertellen.'

Ik kan begrijpen dat het masteren van een track soms lastig kan zijn, ben jij iemand die moeite heeft om te zeggen dat een track af is?
'Eigenlijk niet, veel artiesten hebben moeite om te zeggen dat een track af is, maar ik heb daar bijna nooit last van. Soms voel je dat het nog niet helemaal klopt maar meestal weet je gewoon wanneer je er bent. Als ik niet naar mijn eigen nummer wil luisteren is het niet goed genoeg.'

En als je dan muziek hebt afgerond, luister je er dan nog wel eens naar?
'Ja en nee, ik neem als voorbeeld even het nieuwe album, ik heb er jaren aan gewerkt en het is het beste uit de sessies van de afgelopen jaren. Vooral de laatste momenten waren zo intens, elke dag waren we bezig met de tracks voor het album. Ik zou het nu niet meer luisteren omdat ik dan weer het gevoel krijg er aan te werken en het te checken op dingen die wellicht beter kunnen. '

Je hebt zo'n 40 tracks gemaakt en daar 15 van gekozen voor het album, is er nog een toekomst voor die resterende nummers?
'Nee, die nummers verdwijnen. Ik wil alleen het aller beste releasen voor de mensen om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.'

Mijn favoriete nummer op het album is 'We Ain’t Dead Yet' elk element valt gewoon op zijn plek in dat nummer. Wat is jouw persoonlijke favoriet?
'We Ain’t Dead Yet'. Nou, ja, eigenlijk 'We Ain’t Dead Yet' en 'All I Need'. Die twee hebben de kwaliteit die er voor zorgt dat het catchy, licht in de oren en dansbaar is. Als je over tien jaar naar deze nummers luistert, denk ik dat ze nog steeds die kwaliteit hebben en in het beste geval hoop ik dat ze tijdloos zijn. '

Ben je liever in de studio of op tour?
'Het zijn twee compleet verschillende werelden. Ik vind het heerlijk om in de studio te zijn en nieuwe dingen te maken, je vergeet de tijd, je vergeet alles. Ik denk dat dat een van de mooiste dingen is om te doen. Een tour is ook geweldig. Met de hele crew op reis en een leuke tijd hebben. En natuurlijk het live spelen, dat is de enige manier om echt interactie met de mensen te hebben. Wanneer een album is gereleased is dat een geweldig iets, maar ik ben er niet bij wanneer mensen naar mijn muziek luisteren. Zodra het gereleased is drijft het weg, het is alsof je je kindjes moet loslaten in de wereld en je er verder niks meer van weet. Live is er een concrete en directe interactie en dat is wel heel fijn.'

Je hebt ook een film animatie studie gedaan, heeft dat enige invloed gehad op de muziek die je nu  maakt?

'Ja en nee, het zijn twee verschillende dingen maar toch is de manier waarop ik werk ongeveer gelijk. Ik teken bij wijze van spreken tien lijnen en ga opzoek naar de perfecte lijn. Bij muziek gaat het ook laag over laag, ik haal dingen weg en ik voeg weer dingen toe tot ik het gevoel heb dat ik op het juiste spoor zit. Ik denk dat er wel een gelijkenis is tussen animatie en muziek.'

Als je de mogelijkheid had om met welke artiest dan ook samen te werken, welke artiest zou dat zijn?
'Ah, er zijn er zoveel. Uhm, ik kies er gewoon een want het kunnen er duizenden zijn. Een artiest die ik al heel lang volg is Sampha, hij staat op beide SBTRKT albums. Ik was altijd aan het wachten totdat hij zijn eigen muziek zou releasen, maar dat heeft hij, geloof ik, nooit gedaan. Ik zou heel graag met hem werken. Een andere zanger waar ik graag mee zou werken is Lee Fields. Hij heeft de leeftijd van alle soul helden, maar hij werd pas bekend in 2009, en dat op zijn 65e. Hij zingt met pure emotie, ik zou ook heel graag met hem willen werken.'

Je hebt net je tweede album uitgebracht, met welk gevoel ga je de toekomst in? Wil je vasthouden aan de soul? Of ben je van plan iets compleet anders te gaan doen?
'Ik blijf zeker vasthouden aan de soul, maar ik wil ook groeien. Het is een reis en ik hoop niet op dit punt te blijven. Ik wil nog veel leren en mijn muziek ontwikkelen. Ik zou wel meer instrumentale muziek willen maken of meer remixen, ik weet het niet, we zullen het zien.'

Het All I Need album is voor mij eigenlijk een reis naar verschillende plekken die gevormd word door de diverse vocalen op bijna elke track. Hoe voelt dat voor jou? Is dat iets waar je bewust mee bezig bent geweest?
'Ik ben blij dat je dit zegt want het was een idee dat ik had om het album zo te maken dat het je mee zou nemen naar verschillende plekken. Ik wilde dat het album je gedachten echt ergens anders bracht. Dat is ook het idee achter het hele artwork waar we een kaart van de Zwitserse Alpen hebben gebruikt en de namen van de plekken veranderd hebben in de namen van de tracks. Dus ja, het was allemaal onderdeel van het concept.'

Aanbevolen voor jou:
Dance Valley slaat nieuwe weg in voor editie 2018

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws