Justin Prime: 'Ik ben nog steeds erg dankbaar voor Cannonball'

Thomas Keulemans | 18 juni 2016
interviews

Justin Prime

Hoor je de naam Justin Prime, dan denk je aan 'Cannonball', zijn dikke vette hit uit 2012, samen met Showtek. Die plaat betekende zijn doorbraak bij het grote publiek, maar Justin heeft meer gedaan dan dat; veel meer! Vóór deze monsterhit was hij bijvoorbeeld al acht jaar actief in de hardstyle-scene. We spraken Justin in onze studio, blikten terug op zijn hit en praatten met hem bij over alles waar hij momenteel mee bezig is.

Hoe kijk je terug op het succes van 'Cannonball'?

'Ik ben er nog steeds erg dankbaar voor. Ik maakte de track in april 2012 en na lang zwoegen had ik een toffe versie er van klaar. Die stuurde ik aan de jongens van Showtek, die ik al zes jaar kende vanuit de hardstyle-scene. Zij vonden hem ook heel erg gaaf en stelden voor hem uit te brengen als een Showtek en Justin Prime release. We wilden hem graag op Tiësto's label Musical Freedom uitbrengen. We wijzigden de track nog een beetje, gooiden er een hardstyle-kick onder en toen was Tijs verkocht! Hij draaide 'Cannonball' op EDC New York en er ontstond een hele buzz rondom de track, omdat nog niemand wist hoe die plaat heette en van wie hij was. Eind 2012 kwam ie uit en meteen gingen heel veel dj's en artiesten hem draaien, zelfs op labels als Anjunabeats. Zo werd het een wereldhit, die zelfs dubbel goud en platinum werd. Dat hadden we echt nooit verwacht maar 'never say never', dat blijkt dus wel. Ik was echt supertrots!'

 'Cannonball heeft mij als Justin Prime grootgemaakt'

Je hebt op allerlei labels gereleased. Kun je daar wat meer over vertellen?

'Na 'Cannonball' kwam er ontzettend veel animo voor me van andere labels zoals Spinnin' Records en Dim Mak, maar daarvoor had ik al een stuk of 5-6 platen uitgebracht op Musical Madness van Marcel Woods. Daar ben ik als Justin Prime op begonnen. Sinds 'Cannonball' heb ik heel veel samengewerkt met Tiësto. Dat resulteerde zelfs in een plaat die ik mocht opnemen met Bono van U2. Daar kwamen weer aanvragen uit voort voor remixen van Jennifer Lopez, Rihanna, Rita Ora, die allemaal een Justin Prime-remix wilden van een aantal van hun tracks. Vandaar dat ik toen ook tracks uit heb gebracht op Universal Music en Def Jam Records. Zo groeide ik er meer en meer in.'

Wat staat er deze zomer allemaal op je programma? Komen er nog collabs aan?

'Ik ben bezig met produceren, maar ik draai ook best veel op festivals, alleen niet zo veel in Nederland. Wel veel in Europa en ook in Azië, dus dat wordt veel vliegen. EDM is in Azië al tijden in opkomst, maar dat begint ook alweer te veranderen; EDM wordt een beetje een subgenre en ik wil me wat breder profileren, richting de pop- en housekant. Mijn laatste echte EDM-plaat is net uitgekomen op Skink Records (het label van Showtek); daarna volgt er in juni een collab met Mighty Fools. Dat wordt een bass house-plaat op Spinnin' en die zal 'Zero Three Five (035, red.) gaan heten. Maar vanaf dat moment wil ik echt overgaan op een andere sound, wat meer pop. Dat zal zijn op Armada, en het wordt een echt pop-nummer, dat op 25 juli uit gaat komen.'

Pop ja? Dat is verrassend...

'Hmja, misschien. Maar wat is pop? Armin van Buuren, Chainsmokers, dat is tegenwoordig ook al pop en ik wil open-minded te werk gaan. Maken wat ik leuk vind, mezelf blijven ontwikkelen als artiest. Ik wil dichterbij mezelf staan en niet maken wat mensen van mij verwachten.'

Is dat niet een best groot risico?

'Ja, misschien wel. Het kan je ondergang zijn, maar tegelijkertijd kan het ook je doorbraak betekenen. Dat was in 2011 ook toen ik na acht jaar stopte met het produceren van hardstyle. Dat heeft ook goed uitgepakt Ik wil laten zien dat ik meer kan dan een Cannonball 3.0 of 4.0 maken.'

Kun je al wat meer vertellen over die pop-track op Armada?

'Zeker! De plaat heet 'Drowning' en is een collab met We Are Loud, de jongens die 'Booyah' hebben gemaakt met Showtek.'

Onlangs heb je de track 'Insane' uitgebracht. Een instrumentale track. Hoe ben je aan die titel gekomen?

'Haha, dat is een goeie! Ik heb altijd ontzettend veel moeite om een titel te verzinnen! Daar gaat soms nog meer tijd in zitten dan het produceren van een track. Bij 'Insane' ook; de plaat moest er uit naar de platenmaatschappij en ik had hem inmiddels al wel duizend keer gehoord, ik werd er gek van! Vandaar ineens de titel 'Insane'.'

Tot slot: Welke drie tracks vind je momenteel te gek?

'Drowning' is wel echt een track waar ik voor 200% achter sta. Het is een originele en vette plaat! Verder is 'Inside Out' van The Chainmokers echt te gek en voor in de club vind ik die track van MOTi heel gaaf, 'Turn Me Up'.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws