Lezen: interview met Marcel Mingers, directeur van Extrema

Ivo Mollemans | 7 januari 2017
interviews

Extrema Outdoor is een van de oudste en bekendste festivals dat gehouden wordt op Nederlandse bodem. Het festival weet al jarenlang bezoekers te trekken en ook dit jaar vind er weer gewoon een editie van Extrema plaats. Voor de meeste mensen is het inmiddels normaal dat er zoveel festivals bestaan en gehouden worden, maar voor de organisatoren van die festivals is het elk jaar weer een kwestie van overleven.

Het succes van Extrema

Door de vele festivals is er veel concurrentie en de druk om met iets origineels te komen is hoog. De succesvolle festivals groeien snel en geld speelt een steeds grotere rol in de dance scene. Deze groei valt vooral de laatste jaren pas op bij het grote publiek, maar personen die al langer aanwezig zijn in de wereld van festivals zagen dit tien jaar geleden al aankomen. Een van die personen is Marcel Mingers, de directeur van Extrema Outdoor. Extrema blijft ontwikkelen en innovatieve ideeën op de plank brengen, maar de concurrentie blijft zeker niet wachten.

LEES OOK: WiSH komt met nieuw concept: Wintersportfestival Holy Mountain

Dat Extrema niet zomaar al zolang bestaat is ook Marcel wel duidelijk. De organisatie heeft wel degelijk gemerkt dat er dingen aan het veranderen waren en zijn in de dance scene, maar om op die veranderingen in te spelen is niet zo makkelijk.

‘Terugkijkend zien we dat hetgeen we met Extrema Outdoor hebben gedaan, zich in cycli van zeven jaar heeft voltrokken. De eerste zeven jaar waren we aan het bouwen. De tweede zeven jaar kwam het tot een explosie, waarbij we soms ruim 50.000 bezoekers trokken. Daarna kwamen zeven jaren waarin we ons steeds minder gemakkelijk begonnen te voelen. Je zag het terug in de dalende bezoekersaantallen, maar we voelden het ook in de onrust bij onszelf. Het was tijd voor herbezinning.’

Nieuwe locatie

Dat Extrema is verhuist naar een nieuwe locatie is het resultaat van een nieuwe aanpak. De oude locatie was Aquabest, maar de relatie met de eigenaar van het terrein en de vele andere evenementen die op die locatie gehouden worden zorgden ervoor dat Extrema weinig succes zag in het behouden van deze locatie.

‘Los van onze eigen innerlijke onrust was de relatie met de eigenaar van het terrein ook niet optimaal meer. Zijn zoons organiseren soortgelijke feesten op dezelfde locatie, waardoor bezoekers dachten dat die ook door Extrema werden georganiseerd. Ik heb juist altijd geprobeerd om op die plek voor diversiteit te zorgen, onder meer met events als Ticket For Tibet. Als je echter meer gelijksoortige evenementen organiseert, gaat het speciale eraf. Het publiek voelt zich dan uitgemolken.’

Met deze nieuwe locatie veranderd ook het publiek dat Extrema wil aantrekken. Ook dat heeft te maken met de eerder genoemde cycli.

‘Bestudeer de geschiedenis, en je ziet alleen maar cycli. En dat geldt ook in muzikaal opzicht. Een muziekstroming start altijd in de underground, als middel om je af te zetten tegen de gevestigde orde. Vervolgens groeit de aanhang, tot het genre ineens mainstream is geworden en er weer een nieuwe groep mensen komt die zich ertegen afzet. Wij hebben dus heel goed nagedacht wie we zijn en waar we vandaan komen, en hebben specifiek de keuze gemaakt om niet de massaliteit van de mainstream na te streven, maar juist die nieuwe generatie een plek te bieden.’

Levensstijl

Niet alleen met Extrema, maar ook met andere evenementen wil de organisatie een andere richting in slaan. Een voorbeeld hiervan is het Mandala Festival. Dit festival was niet gericht op het behalen van winst en al helemaal niet om meteen een commercieel succes te zijn, maar het Mandala Festival is bedoeld om mensen een plek te geven die een normaal festival niet heeft.

‘We hebben er behoorlijk op verloren. Maar dat is niet erg, dat is het risico als je ergens aan wil gaan bouwen. Ik had ook weer een EDM-feest neer kunnen zetten, maar dat wil ik niet. De volgende generatie festivalgangers wil terug naar de bron, en wij proberen daarin te voorzien. Dat uit zich niet alleen in het programma, maar ook in de catering. We proberen gezondere drankjes te serveren, geen vette snacks erbij, maar producten die met liefde zijn bereid. De instelling van het festival is volledig anders; na afloop was er daardoor amper afval op het terrein, de bezoekers ruimden hun spullen keurig op. Duurzaamheid is onderdeel van een nieuwe levensstijl, en dat besef kun je meegeven vanuit de parallelle wereld die een festival drie dagen lang is." Met Mandala Festival voorzien we in de hang naar een nieuwe bewustwording. Liefde en respect worden belangrijker, het kapitalisme sterft langzaam af. Maar er zijn nog wel naweeën, en het is de jonge generatie die daar de klappen van krijgt. De jeugd heeft moeite om om te gaan met de grote hoeveelheid informatie die op hen afkomt; het aantal zelfmoorden onder pubers is nog nooit zo hoog geweest – daar maak ik me enorm druk om. Met onze evenementen hoop ik een voorbeeld te kunnen stellen. Mandala Festival is daar het meest extreme voorbeeld van; daar kunnen mensen zelf in alle vrijheid uitvinden wat het beste bij hen past, en aan anderen laten zien wat ze kunnen en doen. Ik ben ervan overtuigd dat de jeugd heel goed weet wat ze willen en kunnen, wij bieden ze een evenement waar ze dat zelf kunnen invullen.’

Dat Marcel Mingers met deze nieuwe aanpak iets heel anders doet dan de grotere, commerciële festivals is wel duidelijk. Hoe de toekomst eruit gaat zien voor Extrema en voor andere festivals is nog onduidelijk.  Het doel van de organisatie van Extrema is in elk geval een vernieuwend idee dat mensen bewuster maakt van de festivals en de bezoekers uitdaagt om verder te kijken dan de mainstage waar alle grote dj’s van de wereld op staan te springen.

Powered bij
Aanbevolen voor jou:
Partyscene Magazine 4.2016 - Nu overal te koop!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws