Sem Vox: 'Het succes van Don't Let Daddy Know komt door de internationale vibe'

Thomas Keulemans | 10 maart 2017
interviews

Als mede-oprichter is Sem Vox een van de gezichten achter E&A Events en het ontzettend populaire 'Don't Let Daddy Know'-concept, afgekort tot DLDK. Afgelopen weekend zette DLDK de Ziggo Dome twee nachten lang op zijn kop, met een line-up waar je 'U' tegen zegt! Wat dacht je van Tiësto, W&W, Nicky Romero, Showtek, Dimitri Vegas & Like Mike, Headhunterz en… Sem Vox zélf! Hij produceert niet alleen regelmatig een DLDK-anthem, maar Sem is zelf ook steeds vaker achter de draaitafels te vinden op een DLDK-feest. We spraken met hem over het groeiende succes van DLDK en zijn eigen ambities als dj.

Sem, voordat we het gaan hebben over jouw rol als een van de sleutelfiguren van DLDK gaan we eerst even terug naar gisternacht, toen je zelf op de line-up stond: hoe was het?

Sem: 'Ja, klopt. Dat was echt fantastisch. Kijk maar eens naar deze foto's, het was volle bak en er hing een ongelooflijke sfeer. Ik heb echt genoten!' 

Trots toont Sem een aantal hele vette foto's van de uitverkochte Ziggo Dome. Die foto's zien er goed uit inderdaad! Sem, je bent een van de founders van Don't Let Daddy Know. Wanneer is dat allemaal begonnen en hoe ben jij er bij betrokken geraakt?

Sem: 'DLDK is inderdaad mijn concept en het is ruim vijf jaar geleden allemaal begonnen in de Privilege, op Ibiza. Dat trok natuurlijk meteen een heel erg internationaal publiek en dat is iets wat je vandaag de dag nog steeds elke keer terugziet. Zestig procent komt vanavond ook weer uit het buitenland, dat zorgt voor een hele toffe sfeer altijd. Het ademt daardoor ook echt die Ibiza- en Privilege-sfeer. Iedereen komt met het zelfde doel hier naartoe. In 2012 ben ik er mee begonnen en in 2013 kwam er direct een vervolg. Daarna volgde al snel de eerste 'Euro-tour', met een show in Amsterdam, maar ook shows in landen als België en Engeland.'

LEES OOK: Party report 'Don't Let Daddy Know'

Hoe zag dat beginjaar op Ibiza er toen precies uit?

Sem: 'Het was een wekelijks feest in de Privilege. We boekten toen nog vooral hiphop artiesten, zoals Wiz Khalifa en Sean Paul, maar gecombineerd met electro, zoals Steve Aoki. Dat was in die tijd echt een hype, en zo is het allemaal begonnen.'

Hoe raakte jij er bij betrokken, want was je toen zelf überhaupt al dj?

Sem: 'Ik draai al wel sinds ik met E&A Events bezig ben, maar pas sinds een jaar of drie ben ik wat serieuzer gaan dj'en. Met een eigen label en eigen tracks, dat soort dingen. Ik produceer ook steeds de anthems van DLDK. Vorig jaar was dat 'Get It Up' en dit jaar heet het anthem 'Waiting For You', maar ik produceer ze ook voor de andere DLDK-events, zoals die in India en Thailand.

Wat probeer je zo'n anthem altijd mee te geven, waar moet een anthem volgens jou aan voldoen?

Sem: 'Het moet een lekkere, energieke track zijn. Ik ben zelf niet zo van het enorme beuken. Een track moet voor mij een beetje progressive zijn en een lekkere groove hebben. Er moet emotie in zitten, maar daarnaast maak ik ook wel eens uitstapjes naar trap, hiphop of urban. Ik ben niet makkelijk in één hokje te plaatsen denk ik,' lacht Sem. 'Mensen moeten een anthem herkennen en kunnen meezingen, vandaar ook het vocaaltje in 'Waiting For You.''

Naast die anthems produceer je de laatste tijd zelf ook steeds vaker platen die los staan van DLDK?

Sem: 'Ja, dat klopt. Ik doe ook steeds meer losse releases en de bedoeling is om de komende tijd ongeveer elke maand met een release te komen…. De levensduur van een track is tegenwoordig gewoon een stuk korter.'

Weerhoudt dat je ervan om bijvoorbeeld aan een heel album te werken, of is dat iets wat we in de toekomst wel van je kunnen verwachten?

Sem: 'Zeker wel, maar de bedoeling is om eerst een hit te scoren; daarna kun je wat gemakkelijker naar een album gaan. Een hit kun je niet voorspellen, dat is lastig. De tracks die ik tot nu toe gereleased heb waren ook niet zozeer bedoeld om direct een hit te worden, maar meer om mijn naamsbekendheid als dj en producer te vergroten. Binnenkort ga ik wel wat meer radio-platen uitbrengen, tenminste dat is wel de bedoeling.'

Je hebt inmiddels ook een aantal toffe collabs achter je naam staan, bijvoorbeeld met Third Party, die later vanavond nog draaien. Staan er nog meer op je wishlist?

Sem: 'Op dit moment eigenlijk niet. De focus ligt de komende tijd wel echt op mijn solo-tracks. Als je een grote collab doet, dan word je toch altijd een klein beetje ondergesneeuwd, al is het natuurlijk wel goed voor je naam. Persoonlijk ligt daar nu even niet mijn focus. Ik wil graag dat mensen weten wat voor muziek ík maak, wat mijn sound is. Veel artiesten zijn uiteindelijk aan de top gekomen door hun eigen platen, niet door hun collabs.'

Hoe verklaar je de groeiende populariteit van DLDK, want het concept is in die vijf jaar echt uitgegroeid tot een wereldwijd begrip? Herinner je je bepaalde 'key edities' die tot dat succes hebben bijgedragen?

Sem: 'Goeie vraag! De eerste keer in de Ziggo Dome (2014) was echt een enorm succes. Het was ook meteen uitverkocht. Dat was wel een soort mijlpaal waardoor we echt het idee kregen dat dit wel eens een heel succesvol 'ding' zou kunnen worden. Daarna volgde Engeland (Manchester), dat ook snel uitverkocht was en zo is het steeds groter gegroeid. Die Privilege- en Ibiza-vibe was steeds ontzettend goed voelbaar, vanwege het internationale publiek. Veel mensen met allerlei verschillende vlaggen, dat is wel echt onze kracht, denk ik, en een belangrijke reden voor het succes.'

Verder ben je ook betrokken bij Kingsland elk jaar, de feesten op Koningsdag. Leef je daar anders naar toe, omdat het maar één keer per jaar is?

Sem: 'Ja, het is een heel ander soort evenement, het is een stuk laagdrempeliger. De beleving is wel anders dan DLDK. De ticketprijzen liggen ook lager. De vibe en het publiek zijn anders op Kingsland, iedereen komt natuurlijk in het oranje. Het is gewoon leuk om los te gaan op Koningsdag, dat is de insteek. Er komen wel wát buitenlanders op af, maar lang niet zoveel als bij DLDK natuurlijk. We hebben vijf edities dit jaar, dus dat belooft wat! Ik kijk er weer enorm naar uit…'

Als laatste zijn we benieuwd naar een paar van je favoriete tracks. Kun je één actuele plaat en één classic noemen waar Sem Vox zelf heel erg blij van wordt?

Sem (lacht): 'Haha, ja, zeker! 'Paris' van The Chainsmokers vind ik echt vet. Goeie vibe, die plaat! Qua classics denk ik toch al gauw aan 'Save The World' en 'Don't You Worry Child' van The Swedish House Mafia, ook omdat dat echte DLDK-knallers zijn!'

Topplaten inderdaad. Bedankt voor je tijd Sem, en heel veel succes de komende tijd met je solo-releases; Partyscene houdt je in de gaten!

Sem: 'Top, dank je wel!'

Beeld: Thomas Keulemans en Armada Music

Aanbevolen voor jou:
Dance Valley slaat nieuwe weg in voor editie 2018

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws