Interview: Mason

redactie | 19 november 2010
interviews

Mason draait alweer 16 jaar, scoorde een wereldhit met Exceeder, heeft net de klapper Runaway gelanceerd én gaat vanaf 27 november touren met een spectaculaire live show. Tijd voor een interview!

Tekst: Frank Böhm
mason
Was het moeilijk om 16 jaar geleden aan de bak te komen?
Het begon allemaal heel lokaal, kleine feestjes in de buurt, en al snel (op m’n 15e) met een nogal dubieuze residentie in een louche nachtclub vol pooiers en dealers, waar iedereen minimaal twee maal mijn leeftijd was. Vanaf 1996 kreeg ik mijn eerste gigs in Amsterdam, wat ik natuurlijk bizar spannend vond. Al snel verhuisde ik ook die kant op. Ik heb oneindig lang met zelf versierde cassettebandjes geleurd, en langzaam begon het te lopen.

En produceren, dat was ook moeilijker in die tijd dan nu.
Produceren is een wat langere weg tot resultaat dan het geval is met plaatjes draaien, zeker in de jaren 90. In die tijd was audio (software instruments) nog niet echt goed aanwezig, en was je best veel tijd en geld aan apparatuur kwijt om iets degelijks te maken. Mijn eerste release was dan ook pas zes jaar nadat ik was begonnen met produceren. Frustrerend destijds, maar ik denk ook dat het goed is dat je de tijd hebt om precies te weten wat je wilt maken. Ik hoor nu zoveel producties die klinken alsof men gewoon graag 'iets' uit wil hebben op beatport om hun dj carrière een boost te geven, zonder dat er echt een visie achter zit wat ze willen brengen met hun muziek.  De laatste zes jaar werk ik overigens aan alles samen met Coen Berrier. We hebben dezelfde soort muzikale en technologische achtergrond en hebben min of meer dezelfde smaak, waardoor alles heel vloeiend loopt in de studio.

Denk je dat het voor nieuwe dj’s in deze tijd makkelijker of juist moeilijker is om door te breken?
Ik denk dat uiteindelijk nog steeds de meest hardwerkende en getalenteerde dj’s vanzelf wel komen boven drijven, daar heeft de switch van vinyl naar laptops en cds niet zoveel aan veranderd. Je hebt altijd het type dat het even leuk vind om dj-en erbij te doen en vervolgens weer verder gaat met andere dingen in hun leven. En je hebt de groep dj’s die 110% gemotiveerd is en er keihard voor werkt.
mason
Betreft de hele heisa omtrent (illegaal) downloaden: hoe doen jullie dat als dj en producer(s)?

Er is ontzettend veel veranderd in de laatste tien jaar. Platen verkoop moet je vanwege het internet qua inkomsten niet al te veel meer bij voorstellen, zeker niet bij wat het ooit was. Echter geeft het internet je ook de mogelijkheid om jouw muziek (al dan niet gratis) aan de hele wereld te laten horen, die vervolgens weer naar optredens komen etc. Voor producers staan zaken als sync (muziek voor tv, film, games) en auteursrechten inkomsten nog wel gezond overeind. Veel producers voelen zich uit financieel oogpunt genoodzaakt om ernaast te dj-en, terwijl ze daar vaak helemaal niet op zitten te wachten of getalenteerd in zijn, en wat niet altijd tot even inspirerende shows leidt. Niet elke dj is een producer, en niet elke producer een dj. Zowel Coen als ik komen echter uit het live speel circuit, dus wij voelen ons gelukkig vrij in ons element op het podium.

Zaterdag 27 november is de try out van je nieuwe live show, in de Haarlemse club Stalker. Wat kunnen we verwachten?
We zijn al maanden met een groep mensen druk bezig (deepRED.tv en een aantal mensen van Extrema) om een systeem te creëren dat wereldwijd nog niet eerder gedaan is. Het is een 100% synchrone show van muziek, licht en visuals, maar dan zonder tijdcode. Waarbij een aantal andere shows ook heel sync zijn, wordt daar altijd met tijdcode gewerkt: een grote playknop wordt ingedrukt en alle licht en beelden gaat braaf meelopen. Wij gaan nieuw ontwikkelde soft- en hardware gebruiken dat de informatie uit Ableton uitleest. Alle beelden en (club) lichten hangen aan Ableton clipjes, en zijn daardoor totaal flexibel, in tegenstelling tot tijdcode systemen waar alles al vast staat. Op het moment dat ik bijvoorbeeld een hihat uit een ander nummer pak en afspeel, gaat al het licht en beeld dat daar mee verbonden is helemaal sync op de beat mee, ook al speel ik het sneller of achterstevoren. Daarnaast nemen Coen en ik een batterij apparatuur en muziekinstrumenten mee,  alsmede een nogal uit de klauwen gewassen booth in de vorm van een babboon.  We zijn er al maanden druk mee, en kijk dan ook erg uit naar de eerste tryouts!
mason
En SXSW is al bevestigd voor je show! Hoe ben je daar terecht gekomen?
We werken al een tijdje met Amerikaanse labels voor onze muziek (Ultra) en sinds kort ook met een boekingsbureau daar, waardoor ik als dj regelmatig al die kant op ga. Amerika zit in een sneltreinvaart wat betreft dance muziek, zeker nu ook de hiphop scene het interessant is gaan vinden. In alle grote steden is er inmiddels een gezonde clubscene. SXSW is de grote (pop) muziek conferentie, vergelijkbaar met wat Noorderslag voor Nederland is. Ze waren erg enthousiast over onze live show en hebben ons uitgenodigd voor de aankomende editie. We gaan vanaf 2011 sowieso vooral live shows spelen, en zal ik wellicht daardoor iets minder dj-en.

Hoe is het met je Animal Language label?
Het is onwijs leuk je eigen label uit de grond te stampen. Hiervoor brachten we op allerlei andere labels onze tracks uit, waardoor je nooit echt controle had of, wanneer, wat en hoe er werd gereleased. Nu kunnen we alles zelf bepalen, met artwork wat we leuk vinden en de artiesten die we tof vinden. Omdat we ook simultaan bezig zijn geweest met een vrij pop georiënteerd album, is Animal Language bedoeld om muziek op uit te brengen dat ik als dj zou willen draaien. Vooralsnog was het voornamelijk onze eigen muziek welke we erop uitbrachten, maar wel met veel remixers, zoals Riva Starr, Danny Howells, Tony Senghore, Alex Gopher, Rene Amesz, Evil Nine etc. Voor 2011 zijn we op zoek naar nieuw talent, dus als je iets leuks hebt: stuur het op!  info (at)  animal-language . com   

Voor wie het fenomeen refurbs niet kent: vertel: wat is het?
Voor elke release op Animal Language releasen we er ook een zogenaamde Refurb bij. Dit is een make-over van het nummer in een niet-dance jasje. Dus het nummer wordt opnieuw geïnterpreteerd in de vorm van bijvoorbeeld jazz tot ska tot reggae tot Britpop. Hier een paar voorbeelden.

Heb je al veel aanmeldingen voor de Roisin refurb actie?
Ja, maar mensen kunnen nog tot 1 december hun eigen Refurb maken van onze release Boadicea samen met Roisin Murphy.

Wanneer komt je nieuwe album precies uit?
Het heeft allemaal wat langer geduurd, aangezien we op een gegeven moment er niet meer tevreden mee waren en weer helemaal opnieuw zijn begonnen. Maar het album They Are Among Us komt dan eindelijk begin 2011 uit. Het is vrij pop gerelateerd, met veel samenwerking met artiesten zoals Sway, Roisin Murphy, DMC, Kurtis Blow, Aqualung en Sam Sparro. Het grootste gedeelte van de muziek komt uit onze studio in Amsterdam, maar door alle samenwerkingen is er ook verder aan gewerkt in Australië, Amerika, en in allerlei studio's in Engeland. We hebben er zoveel energie in gestoken dat we niet kunnen wachten op de release!

Wat gaat de toekomst nog meer brengen voor Mason?
We zijn naast de bovenstaande projecten ook het een en ander aan het produceren voor het album van Roisin Murphy, alsmede nummers samen met Carl Cox en Zoo Brazil.  Ook zijn we druk met een paar remixen, zoals voor Jesse Rose en Made To Play.  Erg jammer dat een dag maar 24 uur heeft!

Check voor meer informatie:
www.dj-mason.com
http://soundcloud.com/iason
www.myspace.com/musicofmason
www.myspace.com/animallanguagerecords
www.twitter.com/m_a_s_o_n

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws