Paul Hazendonk is volwassen geworden

Partyscene Redactie | 14 juli 2011
interviews

Het is een voorrecht om geld te verdienen met m’n hobby

Bijna tien jaar geleden interviewde Love2Party een piepjonge Paul Hazendonk. Als dj, producer en labelmanager heeft het uit Spijkenisse afkomstig muziekdier het afgelopen decennium flink aan de weg getimmerd. Tijd voor een resumé.

Bijna tien jaar geleden interviewde Love2Party een piepjonge Paul Hazendonk. Als dj, producer en labelmanager heeft het uit Spijkenisse afkomstig muziekdier het afgelopen decennium flink aan de weg getimmerd. Tijd voor een resumé.

 

Tekst: Aart Gaasbeek

 

Als 19-jarig broekie werkte Hazendonk in Basic Beat, de Rotterdamse bakermat van house en techno. Het was een tijd dat de Maasstad het centrum van de ‘Neder-dance’ was. DJ’s deden overdag inspiratie op in de vele shops op de Nieuwe Binnenweg, waar vervolgens 's nachts duizenden feestgangers op dansten in clubs als Nighttown, Club Las Palmas, Now & Wow en Off-Corso.

Tien jaar later is er niets meer van de bruisende dance-stad van weleer over, en zijn er enkel nog de mensen die eraan doen herinneren. Eén daarvan is Paul Hazendonk. Nog altijd even ambitieus als 10 jaar geleden. Onlangs bracht hij zijn vijfde mixalbum uit, genaamd 'Sound Shifting: Versatility'. We blikken met hem terug en kijken vooruit naar de toekomst.

Toen we in 2002 vroegen wat je toekomstplannen waren, wilde je als dj een grotere naam worden in Nederland. Ben je daarin geslaagd?

‘Als ik terugkijk wat ik de afgelopen 10 jaar bereikt heb, ben ik zeer zeker tevreden. Ik heb mogen optreden in legendarische clubs en feesten als Paradiso, Melkweg, Doornroosje, Simplon, Patronaat, Awakenings, Dance Valley, Winkel van Sinkel (Club Risk), Sugar Factory, Studio 80, 013 en natuurlijk heb ik nog net het laatste stukje Rotterdamse hoogtijdagen meegemaakt met Club Las Palmas, Nighttown, Off_Corso. Ook ben ik een tijdje resident van de Haagse Asta geweest, toen ze nog een vaste programmering hadden. Ik heb inmiddels in zo’n 15 a 20 verschillende landen opgetreden. Of ik daadwerkelijk een bekendere naam in Nederland ben geworden: ik heb echt geen idee, vind het eigenlijk ook niet eens zo heel erg belangrijk.’

Wat is het verschil tussen de artiest Paul Hazendonk in 2002 en 2011?

‘Ik ben volwassen geworden, maar de essentie is hetzelfde gebleven: ik hou gewoon van muziek en vind het onwijs leuk om daar 24/7 mee bezig te zijn, en zie het echt als een voorrecht om mijn geld te verdienen met mijn hobby.'

Paul Hazendonk op het goede spoor Waar is het fout gegaan met Rotterdam?

'Als binnen een relatief korte tijdsperiode Nighttown, Las Palmas en Now&Wow (St. Jobsveen) verdwijnen en Off_Corso een andere koers gaat varen, dan is het een logisch gevolg dat mensen hun heil elders zoeken. Hun favoriete dj’s draaien immers niet meer in Rotterdam, dus dan ga je naar waar ze wel staan en zo klapt het langzaam maar zeker in elkaar.

Probleem was gewoon dat je op technogebied in Rotterdam op een gegeven moment alleen nog óf heel kleine intieme feestjes had (waar over het algemeen niet genoeg geld in omging om een beetje ‘naam’ te halen), of enorme feesten in bijv. Maassilo.

Er waren vrijwel geen feestjes meer voor 500/800 man. Mensen werden niet meer ‘opgevoed’ en op de grote feesten zag je alleen de mega headliners, op de kleinere feesten de locals. Alles daar tussenin leek in Rotterdam niet te bestaan. Dan is de spanning er snel vanaf, althans voor mij. Het leek wel of de programmeurs het ook niet meer aandurfden om techno te programmeren. Liever zetten ze gewoon een mainstream house-dj in zowel de Thalia als Off_Corso op dezelfde avond. Lekker gemakkelijk, lekker safe.'

'Sound Shifting: Versatility' bestaat uit twee delen: 'Body' en 'Mind'. Wat is het verschil tussen beiden?

‘De ‘body’-cd is meer een blend van house en techhouse met een vleugje techno. De nadruk ligt op de dansvloer, de funk, de groove. Het is de sound die ik over het algemeen meer in Nederland draai. De ‘mind’-cd gaat een stuk dieper, melodieuzer, het is meer de sound waar mijn label Manual Music om bekend staat. Deze sound doet het vaak in het buitenland beter dan in Nederland. Over het geheel genomen vertegenwoordigen deze twee cd’s waar ik muzikaal gezien voor sta op dit moment, het is mijn visitekaartje.’

We leven in een tijd dat iedereen dj-sets gratis kan downloaden op sites als Soundcloud e.d. Is een mixalbum niet een beetje ouderwets?

‘Er zullen altijd mensen blijven die fan van een bepaalde artiest zijn, en die het gewoon tof vinden om een fysiek product in hun handen te hebben. Toch moet ik toegeven: het worden er steeds minder. Vandaar ook dat de cd-persing zwaar gelimiteerd is (enkele honderden stuks). Een random mix downloaden op internet is zeer vergankelijk. Over een maand is het oud nieuws. Een cd heb je over 10 jaar nog in de kast staan en zal je toch weer eens pakken om te draaien. Dat zie je ook met tracks in digitale vorm. Op een gegeven moment draai je ‘m niet meer. Een kleine kans dat je ‘m weer eens tegen komt. Dat heb je met vinyl minder snel. Dat nodigt gewoon meer uit om weer eens doorheen te bladeren en af te spelen.’

Wat wil je in komende tien jaar bereiken?

‘Ik hoop over 10 jaar nog steeds werkzaam te zijn in de muziekscene, op wat voor manier dan ook. Al zou het achter de schermen zijn... Het is niet dat ik niet meer ambitieus ben, maar ik heb het afgeleerd om te ver vooruit te kijken. Het leven kan immers van de ene op de andere dag ineens voorbij zijn. Het belangrijkste is gewoon dat je het naar je zin hebt in je leven. Je geld kunnen verdienen met iets doen wat je onwijs leuk vindt, draagt daar voor een groot gedeelte aan bij.’

Paul Hazendonk

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws