LTJ Bukem weet van geen ophouden

Partyscene Redactie | 13 januari 2011
interviews

‘Over tien jaar ben ik er nog steeds’

'e muziek is sneller geworden. In de jaren negentig ging de gemiddelde drum & bass-plaat niet sneller dan 140 beats per minuut. Nu klokt de muziek al snel 170 bpm aan.'

Danny Williamson alias LTJ Bukem zit al 25 jaar in het vak: als dj, producer en gezicht achter een muziekinstituut op de weg terug: Good Looking Records. Vrijdag treedt de zoon van een Egyptische vader en Oegandese moeder op in de Amsterdamse Melkweg, zoals altijd samen met zijn maatje MC Conrad. “Never change a winning team.”

Logical Progression, de clubavond waarmee je loopbaan als dj/producer in beweging kwam, gaat al 16 jaar mee. Wat kun je vertellen over de progressie in de muziek, gedurende al die jaren?

LTJ Bukem: “De muziek is sneller geworden. In de jaren negentig ging de gemiddelde drum & bass-plaat niet sneller dan 140 beats per minuut. Nu klokt de muziek al snel 170 bpm aan. Daarnaast is de wijze van produceren veranderd. Vroeger had je een aparte studio nodig voor al je apparatuur/hardware. Nu kun je muziek maken met je laptop vanuit je luie stoel. Je hebt voldoende aan goede software.

Ook het publiek is vernieuwd, we zijn inmiddels een generatie verder. Veel verschil qua beleving is er niet, maar de scene heeft zich, met name in Engeland, wel wat meer gecentraliseerd in een aantal vaste clubs, zoals Fabric waar ik een residency heb.

Wel kun je stellen dat de sound nog steeds nieuwe liefhebbers trekt, en dat is goed voor de houdbaarheid van drum & bass. Gevolg is dat er meer nieuwe releases zijn dan ooit tevoren - de één nog beter dan de andere.”

Wat is er gebeurd met de ooit zo grote Good Looking-familie; een muziekimperium dat begin 2000 bijna uit zijn voegen barstte door het enorme aantal artiesten, releases en een complete kledinglijn? 

LTJ Bukem: “We proberen nieuw leven in het label te blazen, maar verwachten niet dat Good Looking zo groot wordt als het ooit is geweest. Het runnen van een muziekmaatschappij kost teveel tijd en levert voor een underground muzieklabel te weinig op. Doordat de meeste mensen hun muziek downloaden van het internet, krijgen wij onze speciale platen en cd-boxen, waar we om bekend stonden, aan de straatstenen niet kwijt.

Maar we zien wel hoe goed het label weer gaat lopen. De eerste online-releases staan op de planning en een nieuwe website is binnenkort in de lucht. Maar we verwachten niet dat we tientallen releases per jaar gaan doen, zoals eind jaren negentig / begin tweeduizend. Veel van de artiesten die ooit begonnen zijn bij Good Looking Records brengen nu hun tracks uit in eigen beheer. In kan ze geen ongelijk geven. Zou het zelf ook doen.”

LTJ Bukem - Music

 

Had je talentvolle Good Looking-artiesten als Big Bud, Seba en Blame niet meer aandacht kunnen geven door meer van hun muziek uit te brengen? Zij zijn weg gegaan bij Good Looking, omdat ze muziek maakten voor niets!?

LTJ Bukem: “Weet je? Iemand als Big Bud heeft mij misschien wel honderd promotracks gegeven. Daar hebben we er een stuk of tien van uitgebracht, en dat zijn bijna allemaal drum & bass-klassiekers geworden. Als ik ze allemaal had uitgebracht, zou Big Bud worden afgeschreven als producer - teveel van hetzelfde. Zo is het met meerdere artiesten gegaan. Ik had niet altijd de tijd om de diplomatieke labelmanager uit te hangen en ze uit te leggen hoe ik over de promo’s dacht. Nu, een jaar of tien later, beseffen de meeste jongens wel dat ze er goed aan hebben gedaan om in de begindagen van hun carrière onder contract te staan bij Good Looking, en dat er toentertijd geen stortvloed van hun tracks is uitgebracht.”

Je rechterhand en zakelijke partner speelt een grote rol in je carrière, zoals te zien is in de legendarische documentaire over jou en Good Looking, uitgezonden door de BBC. Stelling: zonder Tony Fordham zou LTJ Bukem nooit zo groot zijn geworden.

LTJ Bukem: Mee eens. Zonder zijn zakelijk vernuft waren het label en de carrières van MC Conrad en mij nooit zo succesvol geweest. Eigenlijk kan elke goede artiest niet zonder een goede manager, zodat hij zich volledig kan focussen op het produceren en optreden.”

Er zijn nog zoveel plekken op de wereld waar die we nog moeten infecteren met het drum & bass-virus.

Je zit al een jaar of 25 in het vak. Hoe lang houd je het leven als rondreizende drum & bass-dj nog vol?

LTJ Bukem: “Lang genoeg om te kunnen stellen dat LTJ Bukem over tien jaar nog steeds muziek maakt en optreedt. Dat durf ik wel te stellen. Er zijn nog zoveel plekken op de wereld waar die we nog moeten infecteren met het drum & bass-virus. Goed, ik ben dan de 50 ruim gepasseerd, maar dit is geen topsport. Als je een beetje op je gezondheid let, kun je 100 worden als dj.”

Sta je over 10 jaar nog steeds op de planken met MC Conrad?

LTJ Bukem: Zeker. En Tony Fordham is dan nog steeds onze manager. Never change a winning team!” 

LTJ Bukem draait vrijdag in de Amsterdamse Melkweg, vocaal begeleid door MC Conrad. Ook van de partij tijdens ‘Logical Progression - 16th Anniversary’: Goldie, Fabio, Doc Scott, MSC & D Virus en mc's Moose & Warren G. Er zijn nog enkele kaarten verkrijgbaar.

Good Looking Records

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws