Interview André Galluzzi

Partyscene Redactie | 4 december 2008
interviews

“Zware platentassen? Gelul, dan ben je gewoon lui.”

Aanstaande zaterdag bestijgt André Galluzzi de booth in de Utrechtse Poema voor één van zijn befaamde monstersets (6 uur). Wij waren benieuwd waar de Cocoon-coryfee zich momenteel zoal mee bezighoudt en namen contact op met Berlijn.

 

André GalluzziTekst: Susanne Woning

Hoewel André Galuzzi alweer een tijdje in Berlijn woont, genoot hij zijn muzikale opvoeding in de sferische technoscene van zijn geboorteplaats Frankfurt, wat nog altijd goed terug te horen in zijn producties en sets. Na een vliegende start van het label Taksi, dat hij in 1994 oprichtte met Paul Brtschitsch, bleek de aantrekkingskracht van de Duitse hoofdstad toch te groot en pakte hij zijn biezen.

Sven Väth, die hem sinds de Taksi-periode al op de korrel had, lijfde hem niet lang daarna in bij de Cocoon-clan en ook zijn rol bij de opbouw van de populaire club Ostgut pakte goed uit. Galluzzi is dus een erg tevreden man, op één groot punt van ergernis na…

 

Je staat al sinds 1990 achter de decks. Neem ons eens mee terug naar de begindagen van dj Galluzzi…

André: "Ik stond in 1989 aan de deur bij een club en knapte er allerlei klusjes op. De dj’s daar vond ik enorm interessant. Overdag, als er niemand aanwezig was, probeerde ik dan te mixen op de draaitafels die er stonden. Ook deed ik thuis al pogingen om ‘cuts’ te maken met één platenspeler zonder pitch en een cassettedeck. Na een jaartje klieren heb ik goede draaitafels gekocht en ben ik er serieus mee aan de slag gegaan. Mijn eerste echte dj-ervaring heb ik opgedaan in een koffiebar waar ik vaak met mijn broer en vrienden rondhing, voordat we gingen stappen in de oude Omen-club. Ik werd gevraagd om daar setjes te doen en zo is het allemaal begonnen; met dub, reggae, house, zo’n beetje alles door elkaar.”

Wat zijn je meest memorabele momenten geweest in die 18 jaar?

André: "In 1993 raakte ik ingeburgerd in de clubscene van Frankfurt en kreeg ik de eindelijk de kans om langere sets te doen. Toen kon ik voor het eerst laten horen waar ik goed in ben: het vertellen van een uitgebreid muzikaal verhaal. Een andere mijlpaal was het starten van een eigen label, Taksi, met Paul Brtschitsch. Onze eerste release "Ik ben trots op mijn rol bij de opbouw van de club Ostgut in Berlijn.. We hebben er met zijn allen keihard aan gewerkt om deze club op de kaart te zetten."werd gelijk opgepikt door Sven Väth, die toen ook al een grote naam was in de dancescene.

Ook ben ik trots op mijn rol bij de opbouw van de club Ostgut in Berlijn. De eerste tijd na mijn verhuizing naar Berlijn had ik wat moeite om er mijn draai te vinden. Ik werd gevraagd om resident te worden in deze –toen nog- totaal onbekende club. We hebben er met zijn allen keihard aan gewerkt om Ostgut op de kaart te zetten en zijn echt blij dat het zo’n succes is geworden.”

Over (Taksi en) Paul Brtschitsch gesproken: doen jullie nog wel eens iets samen?

André: "We zijn een beetje uit elkaar gegroeid. Ik verhuisde eerst naar Berlijn, waardoor samenwerken lastig werd. Vervolgens verhuisde hij ook, maar toen konden we weer geen studioruimte vinden. Hadden we eindelijk studieruimte gevonden; kwam die weer helemaal blank te staan door wateroverlast van de buren. Het was een rare tijd en het kwam de creativiteit allemaal niet ten goede. We kwamen ook steeds meer tot de conclusie dat Taksi-sound een typisch jaren negentig-geluid was. En op het laatst hadden we eigenlijk gewoon geen goede ideeën meer. We zullen in de toekomst zeker nog samen muziek maken, maar de hechte samenwerking zoals in de Taksi-dagen is dus voorbij. Op dit moment werk ik veel met Guido Schneider. Paul maakt solo muziek en werkt ook regelmatig met Anja Schneider.”

 

Door welke artiesten word je nog meer geïnspireerd?

André: "Hmmm, ik vind het moeilijk om echt personen te noemen. Eén van mijn grootste inspiratiebronnen is eerder een plek: de clubscene van Frankfurt eind jaren negentig en de dikke grooves en hypnotiserende looptracks die daar gedraaid werden. Als ik dan toch een persoon moet noemen wordt het Sven Väth, omdat hij de eerste grote dj was die ik ooit, toen ik 14 was, heb horen draaien. Naast natuurlijk veel house en techno in de "Ik ben van plan een nieuw label op te zetten, maar erger me wel enorm aan de huidige gang van zaken in de muziekindustrie."clubs, luister ik in mijn vrije tijd graag naar relaxte tunes van o.a. Portishead, Morcheeba, Sade, Coldplay, Spaanse gitaarmuziek en zelfs hier en daar wat klassiek.”

En wat doe het liefst als je niet met muziek bezig bent?

André: "Lekker badderen en ontspannen in de sauna. En, met mijn Italiaanse roots kon je het al verwachten (lacht): ik kan als de beste Italiaans koken. Vooral pasta; Scallopini alla Marsala is mijn grote specialiteit.”

Ben je op dit moment met nieuwe projecten bezig?

André: "Ik ben van plan een nieuw label op te zetten, maar erger me wel enorm aan de huidige gang van zaken in de muziekindustrie. Veel ‘grote’ dj’s roepen nu om het hardst dat digitale muziek de enige optie is, alsof vinyl geen enkele meerwaarde meer heeft. Jongeren die de elektronische muziek net ontdekken nemen dit vervolgens klakkeloos aan, zodat de vinylindustrie in de komende jaren helemaal om zeep geholpen zal worden. Het wordt voor mensen die er anders over denken op deze manier erg moeilijk om hun vinylding nog te kunnen doen. En ik vind het erg jammer dat al die goede en gezellige platenzaken met al hun muziekkennis als gevolg daarvan hun deuren moeten sluiten.”

Maar er zitten natuurlijk ook voordelen aan draaien met cd’s of software. Live editten van tracks zodat ze beter in je set passen, niet meer zeulen met zware platentassen…

André: "Pfff, dat gezeur over die platentassen. Gelul, dan ben je gewoon lui. Bovendien kan een goede dj zeker vijftien uur draaien met twee platentassen, als hij de juiste plaatjes meeneemt. En wat betreft dat live editten: dat is totaal niet nodig. Ik zoek "Ik probeer het publiek altijd mee te nemen langs het beste van alle muziekstromingen en dat weer om te vormen tot mijn eigen stijl.”complete platen uit die goed bij elkaar passen. Ik draai eigenlijk alleen promo’s digitaal. Van mezelf om ze uit te proberen, of van bevriende dj’s als die track nog niet uit is op vinyl. Ik ben niet compleet anti-digitaal ofzo, maar wil ook erg graag de optie hebben om mijn eigen ding te kunnen blijven doen.”

Heb je, naast dat nieuwe label, nog andere projecten lopen?

André: “De samenwerking met Guido Schneider bevalt erg goed, dus er komt binnenkort weer een nieuwe release van ons samen aan op het nieuwe Duitse label Motivbank. Waar ik ook erg naar uitkijk is mijn O&N-gig in de Womb in Tokyo; een club waar ik al heel lang wil draaien. En het wordt nog een set van acht uur ook, dus dat is ontzettend dik! Het liefst zou ik ooit nog eens een eigen club openen. Ik kan nog niets concreets melden, maar ik zit erop te broeden.”

Je staat eerst nog op 6 december in de Utrechtse Poema, alweer voor een lange set van zes uur. Wat kan het publiek daar van jou verwachten?

André: “Ik kom met een ‘goed verhaal’; dus niet alleen standaard loop, minimal, techno of house. Ik begin bijvoorbeeld met vage spacy deephouse en dan ga ik via dubby minimal richting de diepe kwaliteitstechno. Ik probeer het publiek altijd mee te nemen langs het beste van alle muziekstromingen en dat weer samen te voegen tot een eigen stijl.”

Ben jij benieuwd naar Galluzzi’s muzikale verhaal? Hier zijn de details:

Tommorrow André Galluzzi Special/ zaterdag 06-12-2008/ line-up: André Galluzzi en K. Cee (resident Tommorrow)/ Poema, Utrecht/ 23:00-08:00/ vvk  € 13,-, deur  €15,-

Website Cocoon

FanSpace André Galluzzi

(Nieuwe eigen site van Galluzzi is in de maak)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws